Skip to main content

Majlis Syura Jin-jin gua.

Oleh : AdukaTaruna

"Seperti yang sedia maklum, tujuan gua panggil lu orang semua adalah untuk meeting pasal Bagan Pinang nih."

"Bos.. makan-makan takder ke?"

"Lu ni sabarlah dulu. Bagi la bos habes cakap dulu."

"Ada. Makan nanti kendian. Tajaan Katering Che Gu dari Taiping."

"Lauk apa bos?"

"Daging kambing gua makan, tulang lu orang punya."

"Perghhh....... best tuuuu.... asap2 takder ke bos? Buat cuci mulut?"

"Ada. Syisya."

"Perisa apa bos? Marijuana?"

"Macam2la. Hoi.. bila gua dapat mula meeting nih? Macam Melayu la memasing!"

"Sorry bos."

"Dah. Jangan nak mengarut. Kita sambung. Lu dulu. Bentangkan tugas yang gua bagi hari tu."

"Ekk... emmmmmm. Betul suara bos. Jangan marah aaaaa...."

Gua buat tak port. Jin ni tak bleh layan sangat. Ngengada beb.

"Bos. Bagan Pinang punya rumah bersepah la bos. Tak macam tempat bos. Tempat bos, rumah2 penduduk tersusun. Kalau tgk dari udara cantet jer. Tapi Bagan bersepah la bos. Tu belum masuk estet lagi."

"Teruskan.."

"Yang kedua, berkenaan bos suruh banci pasal VCD player tu, dalam 10 rumah, hanya 6 jer ada menatang tu bos. Tu pun dari 6, 4 jer elok. Yang lain just perhiasan jer. Tapi astro hampir semua ada bos."

"Hhhmmmmm.."

"Apsal bos bagi gua tugasan camtu bos? Tak thrill langsung la. Jatuh stendet gua."

"Camni... gua ingat, gua nak kutip derma kat blog gua. Kasi dana buat VCD penerangan. Guna nama bebas, yang takda kena-mengena dengan BR. Macam Mahasiswa Malaysia Jepun ke, apa ke. CD beli banyak2 murah. Cetak banyak2. Suruh Pendi, gua, Derih, memember tolong cetak, then gua sendiri ingat nak round door to door. Kos VCD lagi murah dari poster, banner, risalah."

"Askar dalam kem, cane bos?"

"Kalau askar, gua suruh Pendi tunggu depan kem askar tu, and edarkan kat askar2 yang lalu-lalang. Apa2 hal, dia sorang jer kena tangkap."

"Pergh... gila zalim lu bos."

"Pendi ahli PAS ma.. kalau dia kena tangkap, PAS mesti backing. Gua bukan. Takan nak suruh Hasan Ali backing gua."

"OoOooo...."

"Tapi sebab lu kata kedudukan rumah Bagan Pinang huru-hara, tambah pula majority takda VCD / DVD player, so, gua ingat kena cari idea lain la."

"Apa idea bos? Bos sound jer, gua zaaap, terus on. Wala' bos."

"Gua ingatla.... BR kena wat wayang pacak la."

"Huih... kena panggil Mat Rempit la."

"Apsal Mat Rempit plak?"

"Pacak2 tu kan ke guna motor."

"Bangang tak bleh diajar la lu ni. Lain kali jangan menyampuk bos cakap. Dengar la dulu."

"Ah lu... kemain bodek bos, apsal?"

"Dah2! Sebelum gua paku tengkuk korang yang berpotensi menjadikan lu orang bapok jelita, baik lu diam. Dengar dan taat."

"Sorry bos."

"Wayang pacak ni macam pesta hiburan la. Anjurkan wayang pacak, tayang satu movie best, dan wujudkan slot commercial break."

"Cane tu bos?"

"Ala... macam iklan la. Dalam wayang tu, masukkan iklan. Iklan dia ialah mesej dari BR. Penjelasan beberapa isu yang berpotensi dimanipulasi BN."

"Cam menarik jer bos."

"Wayang pacak yang pertama, maybe hanya dihadiri oleh Samad dan Tipah yang sama. Yakni penyokong tegar BR. Tapi kalau wayang pacak tu beberapa kali, maybe dah jadi buah mulut orang tempatan. Makin lama, makin mereka turut join. Lu bayangkan wayang pacak tu siap ada gerai-gerai jualan keliling penonton. Melayu kan suka pesta."

"Citer apa bos?"

"Sex and the city."

"Kepala hotak kau. Respek bos la sikit."

"Ala... gurau pun tak bleh. Dasar pembodek."

"Maybe Children of Heaven ke."

"Lion of the Desert ke."

"Mendam Berahi bos. Tak pun Yusof Haslam bos. Bos kan peminat Yusof Haslam. Wakakakaka. Ni mesti pembodek marah nih. Kah kah kah..."

"Siyes la sket. Macam bebudak la lu orang ni."

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.