Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Sep 8, 2009

Isu kuil : Ubah cara dialog.

Oleh : AdukaTaruna

Sebab Polis Malaysia adalah Polis UMNO Di Malaysia, maka, ahli UMNO kebal. Kebal dari mcm2 tindakan. MSK dedah team UMNO Perak seludup dadah dari Siam pun boleh lepas. Sedara kandung Noh Omar gugur kes. Padahal dadah tu musuh no 1 negara. Pengkhianat sungguh.

Sama gak isu kuil. Tektik UMNO ialah gagalkan setiap usaha penyelesaian BR. Masalah UMNO bikin, bila tiba BR nak selesaikan, UMNO gagalkan. Isu air percuma pun camtu juga.

So, dialog pun gagal gak. Nak harap polis, macam harap kuceng gua tak makan ikan. Selamba badak jer provokasi camtu tidak diambil tindakan apa2. Niamakahai. BR perlu belajar tentang ini. UMNO sabotaj apa sahaja usaha penyelesaian dari BR.

Jadi, gua ingat, dalam dialog isu kuil, Selangor kena guna ala2 Maktab Gaya Pos Adabi la. Dulu selalu keluar iklan kat media perdana dulu. Bebudak skang tak tahu apa benda alah tu. Yakni secara surat-menyurat. Kalau Pos Malaysia pun dia boleh sabotaj, kena guna internet la.

Umumkan dialog secara surat-menyurat untuk elakkan pelampau cetuskan provokasi kaum. Setiap rumah diberi no akaun surat. Dalam surat dari kerajaan Selangor, ada penjelasan dalam bentuk teks dan dalam bentuk VCD. Dan sertakan borang bantahan, sebab-sebab bantahan.

So, dari situ kita boleh lihat berapa banyak rumah yang bantah selepas diberikan penjelasan kerajaan negeri Selangor. Ala2 pungutan suara la tuh. Kalau pos pun dia sabotaj, contoh sejumlah besar rumah tidak menerima surat atau kehilangan dari peti surat, kena pulak guna kaedah internet. Formatnya satu rumah, satu akaun, satu pendapat / bantahan / persetujuan.

Lu kena buatlah satu mekanisme bagaimana nak elak penipuan. Contohnya, borang bantahan tu tak boleh yang diphotostat ke, ada no siri ke (satu kepil simpan untuk siasatan kerajaan negeri, satu lagi hantar), setiap bantahan perlu ditandatangan / no ic ke. Yang tidak jawab akan dianggap setuju bagi membuatkan hanya yang benar2 bantah sahaja bersungguh membantah.

Leceh sket la, sebab terpaksa guna cara rumit camni. Maklumlah kerajaan Selangor adalah kerajaan di luar kerajaan. Domokrasi ala Malaysia.

2 comments:

C++ said...

Pergh...

Bhai... bergeliga la idea lu tue... gua setuju... tentang Maktab Adabi Gaya Pos tue... hehehe... ader lagi ker?

Hanz_Azdi said...

pasal ni isu sensitif wa bagi pihak atasana jer setel benda ni..tapi idea lu wa tak tolak, ok gak tu...cuman dlm kapla byk orang ada byk macam..bagai-bagai..ada nak tu..ada nak ni..ada tak mau tu, ni...aarghh...wa serah kpd pucuk pimpinan jer.. sebab mentaliti masyarakat setempat pun tak leh nak dialog elok-2...pasal yg mai ada yg nak cari pasal & berotak lembu gamaknya..tak tau adab,susah ler nak setel.

autokrasi jer ler PR Selangor...buat apa yg patut...janji selesai.