Skip to main content

Akta Keselamatan Dalam Negeri oleh gua.

Oleh : AdukaTaruna

Artikel ini berat. Maybe tidak cukup dengan hanya satu N3. Memerlukan N3 balas. Artikel ini bukan level ulama Melayu. Ulama Melayu terlalu stupid untuk mencapai dan memahami sesuatu yang memerlukan daya fikir. Untuk itu, artikel ini cuba ditulis dalam bentuk santai. Panjang tetapi releks. Penat kita berhenti, sudah ok, sambung semula.

Akta ISA adalah penting. Ianya seumpama pisau. Sangat penting dari zaman batu hingga zaman ini. Tetapi memberikan kuasa pisau kepada spesis primitif yang 3 suku, adalah sangat berbahaya.

ISA adalah satu mekanisme pencegahan. Penahanan suspek pengganas dalam keadaan yang paling minima karenah birokrasi sangat penting. Katakan John dalam perjalanan meletupkan stesen komuter Bangi, dan dipintas risikan negara pada waktu malam. Penangkapan John adalah penting demi keselamatan warganegara Malaysia. Untuk mendapatkan perintah tahanan reman adalah satu proses yang 'leceh' dan paling penting proses dapatkan perintah tahanan reman boleh menyebabkan rahsia operasi keselamatan negara bocor.

Jadi ISA memang diperlukan oleh negara. Tetapi tidak sebangsat ISA yang ada sekarang. ISA perlu disusun semula. Atau kata lainnya, ISA yang dikawal Hadi sangat diperlukan oleh negara, tetapi ISA yang dikawal Mahathir adalah sesuatu yang paling celaka yang pernah menimpa sistem demokrasi di Malaysia.

ISA yang sepatutnya 1.

ISA yang sepatutnya ialah penahanan tanpa bicara sesuatu suspek, pada satu-satu tempoh yang berpatutan, bagi memberi peluang pasukan keselamatan :

i. Mencegah satu-satu misi pengganas.
ii. Mengumpul bukti bagi mendakwa suspek ke mahkamah terbuka.

Berapa lama tempoh yang berpatutan? Ini yang perlu dibahaskan dengan mengambil kira keseluruhan kepentingan. Kepentingan hak asasi manusia, kepentingan pendapat ulama, kepentingan pendapat agensi risikan dan keselamatan.

Namun, apa yang pasti, tempoh seperti tahanan Mat Sah (7 tahun) adalah satu tempoh paling sial dalam muka bumi. 7 tahun tanpa kejayaan pasukan keselamatan mengumpulkan bukti untuk mendakwa Mat Sah di mahkamah terbuka adalah satu petanda kegagalan agensi keselamatan negara. KPN perlu meletak jawatan kerana indeks kegagalan itu.

Katakan saja begini :

"Sahaja aku menganiaya Mat Sah dan keluarganya selama 7 tahun kerana propaganda politik kerajaan boneka US. Demi kiblatku kepada pemerintahan Dajjal."

ISA yang sepatutnya 2.

Masalah ISA adalah masalah ranting dari masalah pokok. Pokoknya ialah negara sejakun Malaysia, hasil kerja si bangsat dan si pengkhianat Mahathir, PDRM diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri.

Sepatutnya, pada sesebuah negara berdaulat, di mana menggunapakai YDA sebagai payung negara, polis hendaklah diletakkan di bawah YDA. Sama seperti tentera. Apabila DPRM bukan di bawah kuasa politik, walau diletakkan di bawah Payung Kayu Negara, motif-motif politik tidak berapa berleluasa dalam segala tindakan PDRM, termasuk ISA. Jelas?

Apa kejadah Mat Sabu ditahan ISA?

Apa kejadah Lim Guan Eng ditahan ISA?

Apa kejadah Ustaz Ibrahim Libya perlu ditahan ISA?

Sehingga membawa kepada pembunuhan perkampungan Melayu di Memali? Diorang mahu letupkan bangunan kerajaan yang mana? Mahu menyerang Sultan Melayu yang mana? Mahu menghancurkan balai polis yang mana?

Semoga Mahathir mati ditolak bumi.
Semoga Mahathir mati ditolak bumi.
Semoga Mahathir mati ditolak bumi.

Sepatutnya, siapa yang memberi Singapura kepada Lim Kuan Yuew itu perlu ditahan ISA dan dipancung di hadapan seluruh rakyat Malaysia, dan kepalanya diawet dan diabadikan sebagai pengkhianat negara di muzium dan buku teks sekolah!

(releks... cool... tarik nafas... kita sambung lagi)

Sedikit jauh di belakang.

Pada ketika era Mahathir kuat, pada era kebangangan spesis Melayu memuncak dengan maksimum, sepatutnya PAS memberikan sokongan padu kepada Mahathir untuk memansuhkan sistem beraja. Pada gua, kita sudah silap pada waktu itu. Kerana, jika tidak, pada hari ini, kita sudah tinggal hanya satu misi. Yakni meruntuhkan sistem BN.

Anak-cucu-cicit kita pada masa hadapan akan berevolusi / menyesuaikan diri dengan sistem yang kita tinggalkan. Tiada masalah. Tiada problem sama ada anak kita akan hidup tanpa sistem raja atau hidup dalam sistem Islam berbeza berbanding zaman kita. Janji sistem itu adalah satu sistem yang minima kelemahannya. Apa yang perlu ialah, sediakan, atau bina satu sistem yang paling terbaik hasil kerja gabungan kita hari ini. Para pemikir, para aktivis, para politikus, para pendidik, para ulama.

Jadi, di bawah tajuk ini, seandainya Mahathir dengan sokongan kuat parti Melayu kedua PAS, berjaya menghapuskan sistem raja atau melumpuhkan sistem raja, kita hari ini, hanya berhadapan dengan hanya 1 sistem sahaja.

Sedikit jauh di hadapan.

Namun, masa tidak boleh diundurkan. Kita harus bergerak mengikut realiti terkini. Realiti semasa. Para pejuang sistem terbaik untuk anak cucu terpaksa berhadapan dengan 2 sistem gergasi yang jahat. Ibarat kita terpaksa bertempur dengan 2 games catur dalam satu masa.

Jadi, kita perlu memilih salah satu papan catur yang paling lemah ganas dan jahatnya sebagai kawan. Kita harus desak sistem ini diperkasakan. PDRM, SPRM, Kastam, dan segala agensi penguatkuasaan negara diletakkan di bawah sistem ini. Yakni sistem raja. Jangan sesekali kita (terutama PAS) menyokong diletakkan di bawah parlimen. Sebab gua tahu setakat mana level otak ulama Melayu, gua akan terangkan nanti.

Jika ini berjaya, apabila sistem BN roboh, kita hanya perlu menanti kestabilan dan kekuatan seperti era Mahathir dulu. Dan apabila dihidangkan Allah waktu dan ketika itu, kita hanya perlu replace sahaja Sistem Raja Melayu dengan Sistem Syura Ulama.

Replacekan sahaja Majlis Raja Melayu dengan Majlis Syura Ulama. Dengan segala agensi penguatkuasaan negara turut di bawah Majlis Syura Ulama (MSU). Islamic Republic of Malaysia. IRM. MSU mempunyai kuasa eksklusif untuk menempeleng, membatalkan dasar, memecat organisasi negara dari Presiden Malaysia hingga ke Ketua Darjah 1 Ibn Kaldun.

Kenapa jangan menyokong agensi penguatkuasaan di bawah parlimen?

Kerana, jangan sesekali kita mencipta satu tradisi atau arus tradisional jika berpeluang mengelakkannya. Jika sekali sudah SPRM diletakkan di bawah parlimen, maka, perlu kerja sekali lagi / melawan arus / memecahkan tradisi, bagi meletakkan SPRM ke bawah MSU pula.

So, dah bangang macam Hadi, stupid macam ulama Melayu. Kerja 2 kali. 1999 menang, 2004 gear undur, 2008 buat kerja 2 kali. PRU depan gua tak tahu lagi sama ada ulama bangang ni buat hal lagi atau tidak. Bunga2 dah ada dah tuh.

Kesimpulannya, sekali lalu, sekali menyelam, buat kerja dengan terancang dan tersusun. Perjuangkan betul2, susun elok2, semuanya bawah Majlis Raja, nanti dah tak perlu fight ubah tradisi lagi. Just replace sistem itu dengan entiti yang lebih baik. Jelas?

Sekian dulu la. Ponek den dah nih. Gua tak tau lu dapat tangkap ke tak. Ada soalan, tanya, nanti gua jawab. IRM beb... IRM.

Anggota Majlis Syura Ulama yang gua nampak setakat nih.

http://saifulislam.com/
http://drmaza.com/
http://www.zaharuddin.net/

Comments

  1. idea lu tak boleh pakai

    non muslim mesti tak setuju nye nak tubuh majlis syura, lebih baik diorang pilih raja, senang nak rasuah

    jibam

    ReplyDelete
  2. idea lu tak boleh pakai

    non muslim mesti tak setuju nye nak tubuh majlis syura, lebih baik diorang pilih raja, senang nak rasuah

    jibam

    ReplyDelete
  3. "Anggota Majlis Syura Ulama yang gua nampak setakat nih.

    http://saifulislam.com/
    http://drmaza.com/
    http://www.zaharuddin.net/"

    lu ni wahabi ke?

    ReplyDelete
  4. maza wa tau laa... tapi
    sejak bila lak 2 org yg lain tu wahabi?

    ReplyDelete
  5. wakaka...

    org tak nampak idea lu..tapi org nampak sapa nak jd MSU plak...n mula la sessi gadoh wahabi la syiah lah.

    btw,
    Seingat wa, polis tak perlu waran tangkap utk tahan lu 6 jam utk check air kencing bla2 dlm kes dadah.

    Mekanisma yg sama dah boleh di apply pon tanpa ISA.

    2nd
    Bukti risikan adalah bukti juga.kalau di lihat di US yg dijaga(perlu perintah mahkamah) ialah mcm mana bukti tu dikumpol.Cth nya perintah mahkamah diperlukan utk tap telefon pengganas tuh.

    Once bukti2 ini credible..penahanan terus secara automatik aderlah legal.Lagi bagus sbb ada accountability.Bukan tangkap dulu baru cari bukti.

    Lu rujuk undang2 yg diguna utk tangkap Mafia dulu.Mafia lagi susah nak tangkap bai sbb secrecy and profesional die lagi high level dr terrorrist

    ReplyDelete
  6. Kalu lu rajin lagi..gi check patriot act USA..yg di katakan sama ngn ISA malaysia tuh.

    Kalau ade org ckp sama..tuh ckp org buduh bai.
    Patriot Act banyak bekisar pasal kuasa pengumpulan bukti yg luas...bkn tahanan suka hati cam ISA.

    Yup Patroit act ni agak horror gak la..sbb kuasa utk interfere kehidupan peribadi lu agak besar.Tapi ia undang2 yg tak sebodoh ISA.

    ReplyDelete
  7. Apalah salahnya ulama wahabi...Diorg kan berpegang dgn quran dan hadis..itukan memang pegangan kita semua umat Islam...Ana sokong seratus peratus tapi Dr Asri tak berapa sokong sebab dia punyer pndgn politik mcm boneka umno jugak...Suruh melayu umno dgn Pas bersatu...

    ReplyDelete
  8. yg 1Malaysia ni tak paham-2 & tak reti-2 lagi pasal ISA ni tu ler sebab suratkabo cam Utusan Malaysia, Berita Harian dll & berita perdana TV asyik pusing-2 cerita 'keperluan' undang-2 ISA untuk encounter sebarang ancaman keselamatan negara. Yg diorang tak cerita orang 1Malaysia drp kezaliman ISA tu sendiri; apasal penguatkuasaan/tangkapan melalui undang-2 ISA tak leh campur-tangan mahkamah, mengapa mahkamah tak leh batal keputusan perintah penahanan ISA; kenapa sorang eksekutif (Menteri KDN) saje ada kuasa penuh atas semua perkara? yg lain tak leh sibuk walaupun Majlis Raja-2 Melayu? (ni melampau & sah langgar Perlembagaan Persekutuan dah kot); Kenapa tahan lama-2 pulak? apa bentuk seksaan/hukuman yg sesuai dgn kemanusiaan semasa ditahan? DLL

    ReplyDelete
  9. Heee memang sedap dengar Malaysia jadi IRM (Islamic Republic Malaysia)

    Tapi perlu hadapi halangan lebih ganas dari US, Israel, Eropah dll..

    Amacam, dah bersedia ke rakyat Malaysia yang majoritinya Melayu Islam celup-celup ni nak hadapi kuasa-kuasa dajjal tu?

    ReplyDelete
  10. lu punye MSU ni xada non muslim ke?

    wa kureng setuju skit
    utk ganti nama malaysia andaikata MSU mgambil alih system beraja.
    wa lebih suka kekalkan nama Malaysia tu aje...
    kang puak luar takut dgn sebab nama lak.. so xpayah cari pasai.
    byk lg bede lain yg lebih utama
    dari tukar nama negara....


    utk ISA ni,
    mansuhkan aje,
    buatlah akta lain utk tujuan khas
    bg keselamatan negara.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.