Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Aug 12, 2009

Permatang Pasir : Sentimen duit raya boleh tumbangkan PAS.

Oleh : AdukaTaruna

Bila sebut Melayu, pasti cikai punya spesis. So, gua ingat kalau kempen time pose, maybe sentimen duit raya bikin PAS tumbang. Buatnya UMNO cetak duit semata-mata untuk PRK kali ni, cemas jugak. Pengundi Melayu ma...

Gua percaya UMNO mampu cetak duit ikut suka. Sebol cakap duit kertas ialah sekeping kertas yang dipaksakan nilai ke atasnya. So, apa ada hal punya cetak sejumlah besar duit demi kepentingan hidup dan mati survival UMNO atau Najib. Takda yang lebih penting dari mereka selain kekuasaan politik. Macam Firaun takut akan kelahiran Musa dah. Serupa jer. Ulang2.

Sebagai Tok Bomoh, gua ramal untuk tatapan lu orang semua.

Isu BN lawan PAS.
  • PAS yang melukut di tepi gantang dalam kerajaan Penang. Gua tak kompiden org PAS jenis cerdik.
Keadaan sebenar ialah DAP takan bermati2an mahu mempertahankan PAS. PAS menang atau kalah tidak menjejaskan DAP Penang dan DAP Malaysia. Gua fikir DAP sudah selesa di tahap ini. Dan DAP juga sedikit berbulu dengan PAS (byk isu)

Cuma Anwar macam biasa, seorang yang bersungguh2 mahu menumbangkan UMNO. Kalah PAS, bermakna gelombang perubahan rakyat tertangguh dan boleh lumpuh. Nak pulak DUN PAS dalam parlimen Anwar. Kerat rambut uma la beb, Anwar akan berkampung kat situ siang malam.

Hadi plak, tak banyak bagi impak. Bagi berkecamuk ada. Sekor ni biawak hidup pada PAS. Pasal dia semua huru-hara. Nasa time tu maybe tak boleh hadir. Usus kambeng dia plak oprate. Supplier maybe MSO.
  • Isu pembangunan. DUN Permatang Pasir paling corot dalam Penang.
Tak payah melatah. Dia pegang duit, memang dia la hero dalam pembangunan. Pembangunan tumbang ke, runtuh ke, terbengkalai ke, gajah putih ke, membazir ke belakang kira. Janji dia raja pembangunan.
  • Lebih baik undi UMNO dari undi DAP atau UMNO jahat, tapi DAP lagi dasyat atau jahat2 pun UMNO, ia orang kita.
Kalau isu yang ni jenuh gak PAS nak tangkis.

Isu PAS lawan BN.

Ahli PAS adalah ahli paling jujur dan paling amanah dalam semua parti. Kalau pemerintahan, memang sesuai letak mana-mana ahli PAS as pemerintah. Selamat kita, insyaallah.

Tapi malangnya, skang ni bukan fasa perintah, tapi fasa perang. Bila cakap pasal tajuk perang ahli PAS adalah ahli paling stupid wal idiot. Gua tak nampak apakah senjata yang PAS Penang ada. Kalau Kelantan, diorang pandai demand royalti minyak la, demand jambatan la. Tapi yang ni gua tak tahu.
  • Agaknya isu barang naik menjelang raya kot. Char Kuey Teow mahal kat bazar ramadan.
So, lu kena letak calon betul2 yang boleh membuatkan pengundi Permatang Pasir mempersetankan apa sahaja, asalkan undi calon tu. Lu kaji la sket. Tapi... PAS tau ke cara mengkaji atau merisik ni? Penyudahnya jumpa secara gelap plak kang. Adoiyai.. apsallah Allah takdirkan jenis ulama Melayu ni stupid tak terkata... Entahla.....

Kalau Allah hantar ulama cerdik kat sini kang, politik kita jadi sehebat Iran. Diasak oleh US dan golongan Arab pro Israel. Tak mampu plak genetik Melayu nak hadapi. Ujian kan ikut tahap manusia tu.

So, sebab Melayu ni tahap paling bodoh dalam muka bumi, Allah hantar la ulama pun jenis bodoh2 gak. Sehinggalah ada satu kuasa besar pelindung negara Islam nanti. Agaknya la.

Sebelum gua melalut tajuk lain, gua tekankan di sini, PAS perlu pilih satu calon yang membuatkan semua orang di situ mempersetankan apa sahaja sentimen demi undi calon tuh.

10 comments:

MC_Shaharul said...

ulasan ko x mengambarkn kecerdikan lnsung,mmg ada yg aku setuju tp klu nk tegur n bg nasihat biarla dgn perkataan baik,siapa kita nk mengata pd ulama..kita mnjalankn Islam mcm mereka ker?bape lama ulama tue berjuang dlm Islam?bape lama mereka berjuang utl lwan umno slama nie?mereka berjuang dari dlu utk tgk Islam di tegakkn di bumi Allah nie..tanda akhir zaman bila ulama yg berjuang atas jalan Islam di hina,di keji, di maki,x salah nk tgur sbb ulama pn manusia ada jgk salah silap,tp kita dh selidik ker?jgn smpai kita mmfitnah ulama,entahla korg mgkin blaja agama bleh pk kot..aku nie blaja lg,tp stau aku ulama kene dihormati,sbb sape la kita nk dibndingkn dgn ulama yg mnyampaikn ajaran Islam n mmperjuangknnya..

Anonymous said...

wa kalau pasal nak komen perkara camni malas la.... tunggu result nanti..... tapi bagi wa mana² PRK ni peluang menang sama² ada....

-abanghensem

Anonymous said...

DAP terbukti takkan tolong PAS... refer buletin TV3suku semalam... siap serang lagi... hampeh

lelaki_ini said...

Kalo letak Md Sabu, kena lak dia menang. Agak2 ada peluang ke naik Exco?

Kalo naik Exco :

1. Nak letak port-folio ape? Smua dah penuh. ADUN PAS yg meninggal aritu bkn mmengosongkan kerusi Exco.

2. Comfirm kontroversi. ADUN PAS lama dipinggirkan. ADUN baru dinaikkan. Kronisme ke? Md Sabu dgn LGE kwn baik.

Kalo x naik Exco :

1. Md Sabu umpama harimau sabretooth duk dlm kandang sarkis. Muslim Penang perlukan org mcm dia dlm kerajaan Negeri. Kecuali utk mengekalkan gelombang kebangkitan sementara menunggu PRU13.

Calon lain?

Anonymous said...

Kalau Mat sabu,wa rasa Pas takde masalah utk menang sebab hubungan rapatnya dengan LGE.walaupun wa rasa dia tak berapa sesuai utk jadi Adun krn suara lantangnya lebih sesuai di parlimen.
Apa apapun tgk calon mana yang lebih berpengaruh yang sesuai bg mengambil tmpt Allahyarham Datuk Hamdan.

Anonymous said...

Takpe Pas boleh dengan mengajar ugama dibulan ramadhan.Calon Pas biar boleh jadi imam semayang terawikh..
Bulan2 posa tu takkan pengundi nak makan rasuah dari setan umno jugak..kan

Anonymous said...

Takpe Pas boleh dengan mengajar ugama dibulan ramadhan.Calon Pas biar boleh jadi imam semayang terawikh..
Bulan2 posa tu takkan pengundi nak makan rasuah dari setan umno jugak..kan

wak-labu said...

Anak2 muda hari ini terlalu giarah berpolitik. Malang nya mereka sangat kurang atau terlalu cetek tentang 'kuasa politik'.

Kuasa politik Tanah Melayu harus di terajui oleh Melayu/Islam. Ertinya ketua pentadbiran Melayu/Islam dan EXCO nya mestilah lebih 51% Melayu/Islam. Jika perkara ini TIDAK berlaku ini bermakna 'kuasa politik Melayu/Islam' tidak ujud.

Perkara ini sudah berlaku di negeri Perak. Walaupun PAS cuma ada 6 kerusi DUN, wakil PAS menjadi Menteri Besar Perak. Tetapi jika di lihat pada barisan EXCO nya, PAS cuma ada seorang ahli sahaja. Sedangkan DAP/PKR ada 9 ahli EXCO nya.

Jika di pecahkan kepada kaum, Melayu/Islam cuma ada 3 ahli EXCO berbanding DAP/PKR 7(bukan melayu/Islam). Inilah yang di namakan Melayu/Islam sudah kehilangan 'kuasa politik' nya.

Anonymous said...

Bukan melayu tapi umno yang nak hilang kuasa wak labu..Apa..tanpa umno melayu pupus ka.Kat kelantan 20 tahun umno tak merintah barangkali melayu dah jadi bangsa negro kot.
Bodoh punya wak labu macam aduka gak..

sabri said...

oi wak labu.najib join politik sejak student lg.umur 30 dah jd MB Pahang.dia pun bermula dr zero.dia pun asalnya bodoh dlm politik.tp minat dan kesungguhan yg penting.cara dan pengalaman boleh ditimba sedikit demi sedikit.tanpa yg muda siapa yg nak warisi kepimpinan?bukak sikit minda tu.