Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Aug 22, 2009

Dedahan tepon bapa Rafizah kena ada sarikata la..

Oleh : AdukaTaruna

Kelemahan gua ialah bahasa. Gua rasa ramai lagi macam gua. Nak tangkap satu2 sebutan yang asing dengan dunia gua memang kelam-kabut. Contoh. BI. Kalau BI dalam bentuk tulisan gua letak diri gua 5/10 la. Tapi kalau BI dalam bentuk sebutan, tanpa guide tulisan hancuss sampai tahap 2/10. Orang sebut rain, gua dengar rank. Ah sudah..

Sama gak kalau mana-mana penceramah yang guna loghat luar terlalu pekat pada gua. Kompom gua tak paham. Pasal tu la gua ingat Nik Aziz sebut plastik, wartawan KL tulis Palestine. Susah beb. Tu pasal gua cakap tulisan tidak boleh tunduk kepada sebutan. Tulisan adalah guideline kepada sebutan. Kalau kita ada memori tulisan dalam otak, sebutan kita takan lari jauh.

Jadi, bodoh dan bangangnya ahli bahasa gen Melayu ialah dia tak sampai ke tahap pemikiran ini. Sepatutnya PEGALI adalah imbuhan PE terhadap kata GALI. Namun, sebab tunduk kepada sebutan, tulisan menjadi PENGGALI. Diwujudkan imbuhan PENG plak. Stupid wo ahli bahasa dan bahasa Melayu ni walau gua hanya tau bahasa ni jer. Dia tak dapat baca apakah sistem yang wujud dalam bahasa mereka. Sistem tu dah wujud secara msemulajadi, tapi mereka tak berkemampuan nak tangkap. Idiot ma..

Kalau bahasa Arab, tulisan tidak tunduk kepada sebutan, tetapi ada kaedah membenarkan sebutan lari dari tulisan. Dengung la. Kalau huruf ni berjumpa huruf ni kena dengung. Cerdik sket la ahli bahasa Arab dari ahli bahasa Melayu yang tolol nih. Main suka-suki jer. Dia tak tahu apa pembolehubah dan apa sistem dalam bahasa mereka. Memandai2.

Berbalik kepada rakaman tepon bapa mertua dalam gelap calon BN tu, hadoiyai..... payah gile gua nak paham. Kena plak ada sekor 2 anak yang tengah gian bercakap macam Ammar Kak Memot. Kacau line la. So, nak gua tolong, tak buleh. Kena la minta tolong sapa2 berkenaan, buat la sarikata kat bawah tu.

Kalau boleh dalam BM stendet dan BI sekali. Kalau dalam BM yang tulis bulat2 dari rakaman tu boleh juga, cuma kena letak kurungan la bagi istilah macam 'lagu' etc. Rakaman kena sasarkan serata mungkin. Mana boleh orang Pahang jer paham. Orang Sabah, Sarawak, Iban, Penan nak gak tahu.

Klip Perbualan Telefon Dengan Bapa Rafizah - Rohaizat


1 comment:

Anonymous said...

tipu aa rakaman tu..bila masa orang pahang cakap loghat utara..siap guna perkataan 'lagu' lagi..kantoi bodoh je.