Skip to main content

Ulama bodoh nak berdebat?

Oleh : AdukaTaruna

Gua tak berapa follow isu semasa. So, gua tak tau bila. Dah berlaku ke belum? Ulama IQ bodoh Tantawi nak berbahas dengan Khairy? Aiseh..... ni bukan bidang peperiksaan atas kertas beb. Kalau atas kertas, kompom ulama bodoh Tantawi menang.

Tapi ini bidang perang ma. On the spot kena fikir beb. Dengan live, dengan media. Gua ramal sebagai Tok Bomoh kompom ulama IQ dhaif macam Tantawi akan kena anjing dengan Khairy.

Kalau ramalan gua tepat, memang seminggu la ahli PAS kena maki dengan gua. Pasal hanya orang bangang lantik orang bangang ma.

Comments

  1. ntahlaa..
    wa riso je,
    KP PAS ni kene ayam dgn KJ.

    harap pandangan negatif wa pd KP PAS
    tu akan terpadam dgn
    kehebatan beliau.

    ReplyDelete
  2. Ulamak bodoh berdebat: Menyanggah kata-kata Aduka Taruna

    http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2009/07/ulamak-doboh-berdebat-menyanggah-kata.html

    ReplyDelete
  3. Tajuk debat 'Benarkah Perjuangan UMNO Tidak Bertentangan Dengan Islam'.

    Generally skop byk b'kitar bab agama. Wa rs Tantawi bole conquer. Tantawi penah debat dgn Astora Jabat psl tsunami dulu. Menang b'gaya beb, hehe.

    Cuma wa rs debat kali ni sket sbyk akan libatkan bab negara, p'lembagaan, maslahat umum dll. Kat situ Tantawi kena wat homework la.

    1 belah 2 panel. Wa yakin KJ mesti bwk seorg background agama, at least Ostad tendang tong, haha.

    ReplyDelete
  4. Cumanye style KJ dgn Astora sgt b'beza, mcm langit dgn bumi. Astora cm bole menulis, debat hancur. KJ ada cara t'sendiri dlm b'debat. Ada karisma & kecerdikan sbgi seorg p'debat.

    Kalo Shabery suka serang peribadi, KJ lebih cerdik cari ruang utk serang p'dirian individu & parti. Lu org bole study debat KJ-Husam di Kelantan baru2 ni.

    Bole gak tgok debat Shabery-Mahfuz-Ruslan Kasim di UM 1998. Ms tu Shabery nampak lebih rasional & tenang.

    Shapie Apdal minta debat t'tutup. Cam x confident je dgn KJ, hehe. Ke takut dgn Tantawi, ngeee..

    ReplyDelete
  5. dari kata2 bro.lelaki ni.

    wa punye harapan yg beso
    pd KP PAs
    moga2 sangkaan yg sedikit negatif
    akan mjadi positif.

    ReplyDelete
  6. uma semakin positif..hehe..

    inilah sebaiknya...

    ;p

    ReplyDelete
  7. satu move yg bagus.tu pun tak silap aku at ada bagitau suh gerak laju sikit,agaknya ada org2 tantawi baca sini.

    tapi aku rasa ramai org nampak umno kecut telur nak lari dari berdebat.aku rasa je la.umno ni pun bodoh,apa yg buang masanya berdebat.kalau macam tu baik x payah ada parlimen,buang masa.fight back la dgn tajuk lain kalau takut dgn tajuk yg berkisar agama pun...

    ReplyDelete
  8. At ni kan balaci DAP, kalau dap salah ke apa ke AT tetap setuju, rakan karib karpal singh ni, Hal-hal ulamak ni bagi je kt AT mesti kena maki punya, ulamak mana beto AT je yg beto, kalau setakat Nik Aziz celah kaki je dia maki, Kalau Haji Lee Guang Eng, melutut at sokong menyembah wa cakap lu

    ReplyDelete
  9. wa rasa ramai gelak baca komen lu ni anonymous 11:16 hahaha jangan la suka sangat membogelkan tahap IQ lu tu kat merata2 tempat, malu la wehh

    ReplyDelete
  10. Uma, dulu sblm pemilihan, wa propose Abdullah Karim sbgi Ketua DPP Pusat, slh 1 sbb ialah bg menyaingi karisma & kredibiliti KJ.

    Spt dijangka, Tantawi menang b'gaya. Tp Dollah Karim dpt Exco pun dah cantet. Bole mengimbangi ape2 yg patut. Wa nmpk ms dpn dia cerah.

    Tp btol gak kata seorg pengomen dlm blog ni dulu. Dollah ni blom kawin, mean blom diuji hal rumahtgga. Ujian rumahtgga x dpt digambarkan dgn kata2 beb, x caye tnye abanghensem. Uma plak baru dpt anak, siap siaga la, hehe.

    Pd wa, bila muktamar dah selesai, pemimpin dah dipilih, p'juangan perlu terus. Grass-root & pimpinan kena slg support, slg tegur, slg m'betulkan spya sntiasa b'ada di atas jln ni.

    Skrg bkn ms utk m'pertikaikan, skrg ms utk b'kerja. AT lain, dia pemerhati bebas, hehe.

    Salahudin ms mula2 naik ramai x confident. Wa apatah lg. Wa org Johor, knl sgt dia ni cane. Dia jd MP ms PAS kalah teruk 2004. Dia slh seorg dr 6 MP PAS. Galas tanggungjwb berat tuh.

    Lama org hilang keyakinan kat dia. Org asek dok bandingkan dgn Mahfuz. Tp dia tabah beb, dia belajar, belajar dan belajar...

    Hari ni bila wa jumpa dia, dia mmg lain. X mcm dulu. Naib Pres. tu, hehe.

    Tp zaman Mahfuz, zaman Salahudin, zaman Tantawi b'lainan. Hari ni zaman p'ubahan rakyat besar2an, zaman p'gantungan rakyat kpd PR. Seiring dgn realiti mutakhir, sbb tu dulu wa propose Dollah Karim.

    Apepun pemimpin dah dipilih. Wa hrp Tantawi cpt belajar. Frankly, wa agak optimis dgn lu. Tp tu x b'makna wa x berani tegur.

    ReplyDelete
  11. haha..duka main pakai lepas je karang artikel,kn dah kene sembur ngan pria,

    lain kali buat homework dulu duka..ha2

    ReplyDelete
  12. ooOOo...
    dollah x kawen lg ke?hehe
    harap dollah bertemu jodoh
    or ke nak jadi imam2 beso yg x kawen...hehe

    klu debat dlm tajuk agama,
    wa rasa celah gg KP Pas je.hehe

    apa2pon,
    wa menanti dgn penuh minat,
    dan bdoa
    agar KP PAs ni
    dilihat gagah dimata rakyat awam
    yg pbagai.

    tp kene maki tu,
    adatlah kan...
    sapa lg nak maki pimpinan
    klu bukan org awam..haha

    ReplyDelete
  13. tantawi....oooooi tantawi...kau ni dah sunat ke belum....level mcm kau tu hnya layak berdebat dengan aku jer....org biasa..tu pun aku ingat kau kojol terus bila dngr hujah aku...
    ko ni serban jer besaq otaq kecik dan iq hancuq. aku heran la macam ner la kau leh menang tanding KPP baru ni....aku ingat perangai kau dengan beruk pun mulia siberuk lagi la...kecil2 x nak mampuih, bila besaq mnyusahkan org...yg masalah tu smua dtg dri ganu kita...bedebah kau....nah ...dish..dub..dub...pak...

    ReplyDelete
  14. tantawi....oooooi tantawi...kau ni dah sunat ke belum....level mcm kau tu hnya layak berdebat dengan aku jer....org biasa..tu pun aku ingat kau kojol terus bila dngr hujah aku...
    ko ni serban jer besaq otaq kecik dan iq hancuq. aku heran la macam ner la kau leh menang tanding KPP baru ni....aku ingat perangai kau dengan beruk pun mulia siberuk lagi la...kecil2 x nak mampuih, bila besaq mnyusahkan org...yg masalah tu smua dtg dri ganu kita...bedebah kau....nah ...dish..dub..dub...pak...

    ReplyDelete
  15. ceh jit tantoya..

    cermin diri dulu, setakat berdegar2 dkt ruangan komen ape barang...

    orang umno pun boleh menyamar buat komen mcm lu ni..nk pecahkan PAS..ceh..

    kalau lu rasa lu cerdik, jgn ingat tiada org cerdik dr lu..setakat nk hruharakan PAS bek tak yah..

    arap aduka n the geng tak termakan provokasi mcm ni..kalau x, mmg korang xpro la..mudah2 je kene pancing dgn provokator..

    uma jugak yg pro..haha

    ReplyDelete
  16. oi amin,bkn stkt org umno,lu pun blh nyamar bg komen provok cmtu.bdk skolah pun tau beb.wa ingt lu sorg je yg kena pncing,org lain smua cerdik la,x yah nak kelentong la

    ReplyDelete
  17. haha..lu ni tau tak maksud provoke 2 ape? btau sikit apa yg aku provoke..haha..

    btau sikit, kalau KP Pas skang ni tak mampu berdebat, bodoh nk berdebat, KP PAS mana yg lu rasa mantap berdebat?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.