Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jul 7, 2009

Plan didik anak pompan.

Oleh : AdukaTaruna

Gua ingat sobolom gua kawin, gua nak bertapa kat Kak Memot la. Nak tambah sikit ilmu didik anak pompan. Tambah hasil pemerhatian fam gua.

Gua ada member. Adik badik dia semua pompan, sorang jer laki. Power2 ma pompan2 tuh. Nak kata corak ortodok, tak plak gua tgk. Akademik semua pro mekanikal. Skor akedamik. Gua ingat gua nak wawancara dia la nantih.

Nak ikut Islam? Cakap sonang ma. Umum. Tapi apa detail dia? Nak start ajar pakai tudung umo berapa? Cane nak didik cara dia berhadapan dgn puak lelaki? Cane nak handle alam remaja. Sekolah plak cane? Arghhh... payah ni. Ke gua nak skolah kan dia kat sekolah pompan jer? Kuang3...

Tunggu uma buat anak pompan plak la. Gua follow cara dia. Ngeh3....

11 comments:

Anonymous said...

bangga lu yer bila anak berjaya bidang akademi.... bagi wa, wa lebih utama bidang agama untuk anak² wa.... sekurang²nya ilmu tu dia boley bawak diri dia sendiri.... biar la tak sampai tahap ulama pun.....ilmu akademi wa tumpu gak.... mana ada orang tak nak bagi anak berjaya dalam bidang akademi.... tapi wa lebih berbangga bila anak wa lebih berjaya dalam kedua² bidang....

lelaki_ini said...

Lu jumpa kak Mot bkn nak bertapa, tp nak usha puteri2 dia mane yg b'kenan. Taktik dah x musim la bro. Haha.

Bro. nak cari tips & teknik m'didik & m'bentuk anak2 x de hal beb. Nak aplikasikan pun x de hal. Susah2 pun bole usaha, usaha & usaha.

Yg jd hal ape tau. Selagi anak lu dpn mata, lu bole nasihat, jaga & kawal. Tp once anak lu kuar rumah, sape yg ble jamin didikan yg lu tanam selama ni ble ikut dia skali? Sape yg ble jamin aqidah & fizikal dia yg selama ni lu jg baik dlm rumah ble selamat di luar?

Sbb tu wa kata sistem masyarakat & negara kena ikut Islam, baru ummah selamat. Bila outdoor selamat, sejahtera & penuh rahmat, indoor akan dpt tempiasnya.

Media indoor yg m'hubungkan outdoor spt TV, radio & internet akan dpt tarbiyahnye skali beb. Secara x lgsung, kebaikan outdoor akan beri kesan kpd keadaan indoor.

Tp selagi keadaan outdoor msh huru hara, produk indoor mcm mana pun mesti akan t'kesan walau sket.

Anonymous said...

Anak pompuan aku nak msk darjah 1 next yr. Aku dah start ajar dia pakai tudung kalau keluar umah dr skrg. Kalau jumpa member2 suami aku pun, aku xgalak anak pompuan aku salam dgn diorg, bkn mahram pun. Saje nak ajar dia cara hidup islam dr kecik. Hrp2 kang dah baligh senang dia nak praktikkan. Allahualam...

P/s bagus la ko dah terfikir benda camni sblm ko beranak. Yg penting bkl ibu kpd anak2 ko tu pun kena alert dgn benda2 ni. Ingat senang ke nak cari gaun bdk pompuan yg ttp aurat (lengan panjang, kain labuh sampai kaki)...susah oo.. last2 aku tempah je...

-org kecil

uma said...

alamak bro
lu dah kantoi dgn bro.lelaki_ni laaa...haha,
mentang2 kak memot ramai putri cun2..laju je nak g umah dia...haha
hampehhh...haha

wa pon riso ,bro.
ada anak lelaki pon riso gak
mampu ke tak wa ni..
moga2 NYA permudahkan urusan dunia dan akhirat wa.

Anonymous said...

Salam,
Aku pon terpikir jugak la bab nak didik anak2 ni wlupon lom kawen..
sebab antara yg buat aku tak confident nk kawen ialah camne nk didik anak...nak tiru mcm parent aku xleh..zaman dulu lain.tengok budak2 zaman skang pnyer hal , aku risau ler..
so aku nak propose, adakan 1 ruangan parenting skill..cmne kaedah2 mendidik anak, sudut islamnyer,psycology,motivasi dll. atleast kite sume dpt la menfaat ntuk apply kt family.

-abe KL

lebai-mangkuk said...

PAS cuma mengharaf pertolongan dari DAP.

Pemimpin2 PAS semua tahu siapa itu DAP - serpihan parti PAP yang sedang berkuasa di Singapura.

Kedatangan Lee Kuan Yew bermakna besar bagi Lim Kit Siang. Sokongan padu diantara satu sama lain.

Sanjungan LKY terhadap Tn Guru PAS juga bermakna besar - kerana kesudian PAS berkerjasama dengan DAP@PAP.

Kini kita harus sedar bahawa kuasa politik melayu Singapura sudah berjaya dihapuskan oleh LKY.

Sekarang mereka sedang berusaha untuk menghapuskan kuasa politik melayu di Malaysia pula.

'InshaAllah, mereka akan berjaya dengan berkat pertolongan PAS dan PKR'.

Anonymous said...

Ai..lebai mangkuk hayun.. Sudah2 la tu..
Tu je la modal korg..PAS boneka DAP..Pas ikut telunjuk DAP.. PAS sokong babi.. PAS sokong cina.. PAS pengkianat melayu... PAS kafirkan melayu UMNO..
Ko nak jaja menda2 camni kat geng2 yg setaraf pemikiran cam ko blh le... kat kitorg ni xpyh le...bukak pekung diri ko sendiri lg ada...

Anonymous said...

confirm ke dpt anak ke aT NI
anak-anak dia mesti kenyang makan maki je, seorang pun dri anak-anak AT (kalau adalah, kalu tak mandul) mesti semua tak jadi ulamak, semua jadi pemerhati bebas, ugama pun bebas mcm ayah dia, imam sembahyang salah pun mereka maki maklumlah gen bukan melayu,

Anonymous said...

imam sembahyang salah nak maki apa?

kan ada panduan utk tegur imam kalo ada kesalahan kita solat..

nak kutuk je , bodo gak

love it or leave it bro~

Anonymous said...

bodo punya anonymous, At mesti maki kalu imam salah, dlm hidup dia maki je dia tau, boodoh punya anonymous, kalau tak tau diam je, kan dasar AT maki hamun je keja dia, ulamak dia maki tak kan imam tak dimaki, bodoh piang kau ni,

maymot said...

Haha uma,tak kesio teman ngan duka yg terlajak ni wat menantu...
:P

Ekau nak menuntut ngan den ko dak somban??

No hal nye...koreh pengoreh ee..jota2 kalau ada leh la ekau koling2 den...

teori indoor outdoor disman ni korang kena pk dalam2...


to abe KL*******

motivasi may help tp derek pengalaman la cekgu paling afdhal dan doa n pertolongan Allah semestinya...

Tgk la anak2 pakar motivasi dr Fadilah kamsah...
oppss,bkn niat nk ngumpat..nak bg contoh yg motivasi takat cakap je sapa pun leh...

Nak applikasi,nak tgk hasil dari applikasi bkn semudah yg di jangka..

teori indoor ngan outdoor disman tu sangatlah bertepatan...

Wallahu a'lam...