Skip to main content

Plan didik anak pompan.

Oleh : AdukaTaruna

Gua ingat sobolom gua kawin, gua nak bertapa kat Kak Memot la. Nak tambah sikit ilmu didik anak pompan. Tambah hasil pemerhatian fam gua.

Gua ada member. Adik badik dia semua pompan, sorang jer laki. Power2 ma pompan2 tuh. Nak kata corak ortodok, tak plak gua tgk. Akademik semua pro mekanikal. Skor akedamik. Gua ingat gua nak wawancara dia la nantih.

Nak ikut Islam? Cakap sonang ma. Umum. Tapi apa detail dia? Nak start ajar pakai tudung umo berapa? Cane nak didik cara dia berhadapan dgn puak lelaki? Cane nak handle alam remaja. Sekolah plak cane? Arghhh... payah ni. Ke gua nak skolah kan dia kat sekolah pompan jer? Kuang3...

Tunggu uma buat anak pompan plak la. Gua follow cara dia. Ngeh3....

Comments

  1. bangga lu yer bila anak berjaya bidang akademi.... bagi wa, wa lebih utama bidang agama untuk anak² wa.... sekurang²nya ilmu tu dia boley bawak diri dia sendiri.... biar la tak sampai tahap ulama pun.....ilmu akademi wa tumpu gak.... mana ada orang tak nak bagi anak berjaya dalam bidang akademi.... tapi wa lebih berbangga bila anak wa lebih berjaya dalam kedua² bidang....

    ReplyDelete
  2. Lu jumpa kak Mot bkn nak bertapa, tp nak usha puteri2 dia mane yg b'kenan. Taktik dah x musim la bro. Haha.

    Bro. nak cari tips & teknik m'didik & m'bentuk anak2 x de hal beb. Nak aplikasikan pun x de hal. Susah2 pun bole usaha, usaha & usaha.

    Yg jd hal ape tau. Selagi anak lu dpn mata, lu bole nasihat, jaga & kawal. Tp once anak lu kuar rumah, sape yg ble jamin didikan yg lu tanam selama ni ble ikut dia skali? Sape yg ble jamin aqidah & fizikal dia yg selama ni lu jg baik dlm rumah ble selamat di luar?

    Sbb tu wa kata sistem masyarakat & negara kena ikut Islam, baru ummah selamat. Bila outdoor selamat, sejahtera & penuh rahmat, indoor akan dpt tempiasnya.

    Media indoor yg m'hubungkan outdoor spt TV, radio & internet akan dpt tarbiyahnye skali beb. Secara x lgsung, kebaikan outdoor akan beri kesan kpd keadaan indoor.

    Tp selagi keadaan outdoor msh huru hara, produk indoor mcm mana pun mesti akan t'kesan walau sket.

    ReplyDelete
  3. Anak pompuan aku nak msk darjah 1 next yr. Aku dah start ajar dia pakai tudung kalau keluar umah dr skrg. Kalau jumpa member2 suami aku pun, aku xgalak anak pompuan aku salam dgn diorg, bkn mahram pun. Saje nak ajar dia cara hidup islam dr kecik. Hrp2 kang dah baligh senang dia nak praktikkan. Allahualam...

    P/s bagus la ko dah terfikir benda camni sblm ko beranak. Yg penting bkl ibu kpd anak2 ko tu pun kena alert dgn benda2 ni. Ingat senang ke nak cari gaun bdk pompuan yg ttp aurat (lengan panjang, kain labuh sampai kaki)...susah oo.. last2 aku tempah je...

    -org kecil

    ReplyDelete
  4. alamak bro
    lu dah kantoi dgn bro.lelaki_ni laaa...haha,
    mentang2 kak memot ramai putri cun2..laju je nak g umah dia...haha
    hampehhh...haha

    wa pon riso ,bro.
    ada anak lelaki pon riso gak
    mampu ke tak wa ni..
    moga2 NYA permudahkan urusan dunia dan akhirat wa.

    ReplyDelete
  5. Salam,
    Aku pon terpikir jugak la bab nak didik anak2 ni wlupon lom kawen..
    sebab antara yg buat aku tak confident nk kawen ialah camne nk didik anak...nak tiru mcm parent aku xleh..zaman dulu lain.tengok budak2 zaman skang pnyer hal , aku risau ler..
    so aku nak propose, adakan 1 ruangan parenting skill..cmne kaedah2 mendidik anak, sudut islamnyer,psycology,motivasi dll. atleast kite sume dpt la menfaat ntuk apply kt family.

    -abe KL

    ReplyDelete
  6. PAS cuma mengharaf pertolongan dari DAP.

    Pemimpin2 PAS semua tahu siapa itu DAP - serpihan parti PAP yang sedang berkuasa di Singapura.

    Kedatangan Lee Kuan Yew bermakna besar bagi Lim Kit Siang. Sokongan padu diantara satu sama lain.

    Sanjungan LKY terhadap Tn Guru PAS juga bermakna besar - kerana kesudian PAS berkerjasama dengan DAP@PAP.

    Kini kita harus sedar bahawa kuasa politik melayu Singapura sudah berjaya dihapuskan oleh LKY.

    Sekarang mereka sedang berusaha untuk menghapuskan kuasa politik melayu di Malaysia pula.

    'InshaAllah, mereka akan berjaya dengan berkat pertolongan PAS dan PKR'.

    ReplyDelete
  7. Ai..lebai mangkuk hayun.. Sudah2 la tu..
    Tu je la modal korg..PAS boneka DAP..Pas ikut telunjuk DAP.. PAS sokong babi.. PAS sokong cina.. PAS pengkianat melayu... PAS kafirkan melayu UMNO..
    Ko nak jaja menda2 camni kat geng2 yg setaraf pemikiran cam ko blh le... kat kitorg ni xpyh le...bukak pekung diri ko sendiri lg ada...

    ReplyDelete
  8. confirm ke dpt anak ke aT NI
    anak-anak dia mesti kenyang makan maki je, seorang pun dri anak-anak AT (kalau adalah, kalu tak mandul) mesti semua tak jadi ulamak, semua jadi pemerhati bebas, ugama pun bebas mcm ayah dia, imam sembahyang salah pun mereka maki maklumlah gen bukan melayu,

    ReplyDelete
  9. imam sembahyang salah nak maki apa?

    kan ada panduan utk tegur imam kalo ada kesalahan kita solat..

    nak kutuk je , bodo gak

    love it or leave it bro~

    ReplyDelete
  10. bodo punya anonymous, At mesti maki kalu imam salah, dlm hidup dia maki je dia tau, boodoh punya anonymous, kalau tak tau diam je, kan dasar AT maki hamun je keja dia, ulamak dia maki tak kan imam tak dimaki, bodoh piang kau ni,

    ReplyDelete
  11. Haha uma,tak kesio teman ngan duka yg terlajak ni wat menantu...
    :P

    Ekau nak menuntut ngan den ko dak somban??

    No hal nye...koreh pengoreh ee..jota2 kalau ada leh la ekau koling2 den...

    teori indoor outdoor disman ni korang kena pk dalam2...


    to abe KL*******

    motivasi may help tp derek pengalaman la cekgu paling afdhal dan doa n pertolongan Allah semestinya...

    Tgk la anak2 pakar motivasi dr Fadilah kamsah...
    oppss,bkn niat nk ngumpat..nak bg contoh yg motivasi takat cakap je sapa pun leh...

    Nak applikasi,nak tgk hasil dari applikasi bkn semudah yg di jangka..

    teori indoor ngan outdoor disman tu sangatlah bertepatan...

    Wallahu a'lam...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.