Skip to main content

Kuasa beli di tangan Melayu?

Kita faham bahawa kuasa membeli terletak di tangan orang Melayu tetapi biarlah sesuatu iklan itu diambil kira sensitiviti kaum.


Bab isu iklan memperlihatkan Melayu bodoh, gua tak nak ulas. Gua nak layan bab kuasa beli. Pada gua kuasa beli terletak kepada 2.
  • Kuasa secara kehendak.
  • Kuasa secara tunai.

Kuasa secara kehendak.

Dalam tajuk ini, gua asingkan, satu kuasa yang terbentuk hasil kepada kehendak satu2 komuniti, bukan kerana individu. Dalam tajuk ini, Melayu maybe boleh dilabel kuasa membeli.

Contohnya, di satu kawasan majority Melayu berbanding Eropah, untuk barang seperti beras, belacan, kuasa beli terletak kepada Melayu. Tapi barangan seperti roti dan keju, Melayu kehilangan penentu kuasa beli.


Kuasa secara tunai.

Kuasa yang ni kerat telinga disman la beb. Melayu takda ma. Kuasa membeli tajuk ni lebih kepada bangsa Cina.

Tu pasal, iklan2 untuk barangan seperti kerusi urut, atau penapis air teknologi tinggi, muncul dalam bahasa Cina dan Inggeris dulu. 2-3 tahun kemudian baru iklan dalam bahasa Melayu.

Kalau datang satu produk terbaru yang mahal dan sopikated, rumit, jgn mimpi la iklan dalam bahasa Melayu. Orang dah guna DVD dah, Melayu guna VDC lagi ma. Sampai mampos 4 generasi pun la. Kalau dah lahir sekali kenal VCD, selamanya VCD punya. Tu yang undi UMNO sampai mampos tu. Spesis stupid ma...


Melencong jap.

Bila sebut bab UMNO adalah spesis stupid, yang penagih UMNO cam Penarik Beca cakap tu spesis apa plak? Kuang3...

Ulama tu bai... haram kutuk ma. Masuk neraka.

Comments

  1. "Contohnya, di satu kawasan majority Melayu berbanding Eropah, untuk barang seperti beras, belacan, kuasa beli terletak kepada Melayu. Tapi barangan seperti roti dan keju, Melayu kehilangan penentu kuasa beli."

    pe maksud lu penentu kuasa beli?penentu harga ke ape?

    Melayu tader pon kuasa beli.

    Katelah beras mehal tetiber.Melayu maner nak boikot beras?

    Tuh pasal kalau lu perasan top 5 jutawan malaysia adalah org yg monopoli product yg jd keperluan melayu cth Albert kwok - gula, syed mokhtar - gula,beras.Gomen plak kuar kan permit hanya kat diorg kasi diorg lagi monopoli.Lu bukan nya boleh plih brg selain dr brg diorg.

    Melayu ada kuasa beli yg mcm mana?Hak membeli pon kne rampas bai.podah laa...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.