Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jul 9, 2009

Kuasa beli di tangan Melayu?

Kita faham bahawa kuasa membeli terletak di tangan orang Melayu tetapi biarlah sesuatu iklan itu diambil kira sensitiviti kaum.


Bab isu iklan memperlihatkan Melayu bodoh, gua tak nak ulas. Gua nak layan bab kuasa beli. Pada gua kuasa beli terletak kepada 2.
  • Kuasa secara kehendak.
  • Kuasa secara tunai.

Kuasa secara kehendak.

Dalam tajuk ini, gua asingkan, satu kuasa yang terbentuk hasil kepada kehendak satu2 komuniti, bukan kerana individu. Dalam tajuk ini, Melayu maybe boleh dilabel kuasa membeli.

Contohnya, di satu kawasan majority Melayu berbanding Eropah, untuk barang seperti beras, belacan, kuasa beli terletak kepada Melayu. Tapi barangan seperti roti dan keju, Melayu kehilangan penentu kuasa beli.


Kuasa secara tunai.

Kuasa yang ni kerat telinga disman la beb. Melayu takda ma. Kuasa membeli tajuk ni lebih kepada bangsa Cina.

Tu pasal, iklan2 untuk barangan seperti kerusi urut, atau penapis air teknologi tinggi, muncul dalam bahasa Cina dan Inggeris dulu. 2-3 tahun kemudian baru iklan dalam bahasa Melayu.

Kalau datang satu produk terbaru yang mahal dan sopikated, rumit, jgn mimpi la iklan dalam bahasa Melayu. Orang dah guna DVD dah, Melayu guna VDC lagi ma. Sampai mampos 4 generasi pun la. Kalau dah lahir sekali kenal VCD, selamanya VCD punya. Tu yang undi UMNO sampai mampos tu. Spesis stupid ma...


Melencong jap.

Bila sebut bab UMNO adalah spesis stupid, yang penagih UMNO cam Penarik Beca cakap tu spesis apa plak? Kuang3...

Ulama tu bai... haram kutuk ma. Masuk neraka.

1 comment:

Xenan said...

"Contohnya, di satu kawasan majority Melayu berbanding Eropah, untuk barang seperti beras, belacan, kuasa beli terletak kepada Melayu. Tapi barangan seperti roti dan keju, Melayu kehilangan penentu kuasa beli."

pe maksud lu penentu kuasa beli?penentu harga ke ape?

Melayu tader pon kuasa beli.

Katelah beras mehal tetiber.Melayu maner nak boikot beras?

Tuh pasal kalau lu perasan top 5 jutawan malaysia adalah org yg monopoli product yg jd keperluan melayu cth Albert kwok - gula, syed mokhtar - gula,beras.Gomen plak kuar kan permit hanya kat diorg kasi diorg lagi monopoli.Lu bukan nya boleh plih brg selain dr brg diorg.

Melayu ada kuasa beli yg mcm mana?Hak membeli pon kne rampas bai.podah laa...