Skip to main content

Kisah ulama loyar buruk.

Oleh : AdukaTaruna

"Kau tahu tak? Nik Aziz kan, dia ambil wuduk kan, sebotol air mineral jer." Kata seorang budak kepada rakannya.

"Mana kau tahu?"

"Aku baca internet."

Perbualan itu didengar oleh seorang ulama Mesir.

"Apa barang Nik Aziz dik. Ana ni lagi terer. Sebotol mineral jgn kata wuduk, mandi wajib pun boleh."

"Haaaa??!!" Budak2 tu terkejut beruk.

Ulama tu pun ambil mangkuk. Tuang air mineral dalam mangkuk, dan masukkan kaki dalam mangkuk.

"Ha... skang tgk. Selagi air ni tak berpisah dari anggota badan, dia dikira air suci lagi. Kita boleh ambil wuduk ke, mandi wajib ke."

"Eeee..... kuku kaki bercagu."

"Kuang ajo punya budak!"

Comments

  1. haha tak sampai matlamat mandi la camtu

    ReplyDelete
  2. hahaha.... kalau wa senang jer wa jawab.... air dalam satu botol mineral tu cukup ke 2 kolah?????

    -abanghensem

    ReplyDelete
  3. Salam..

    AD

    Apa khabar Babi di Melaka ye..

    Senyap je cerita lawat sini...

    http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/07/apa-khabar-babi-di-melaka.html

    Naruto alu2 kan..

    ReplyDelete
  4. abghensem..

    lu ada penah baca hadis tentang nabi wuduk,mandi hadas tak?
    name je hensem..

    ReplyDelete
  5. oi..main2 ke pasal agama...pegi baca kitab fekah dulu..rukun mandi junub ada berapa..?? kalau x tau pasal berkaitan kenapa air "dua kolah" dan air yang suci dan boleh mensucikan dan apa yang buat air mutlak yg suci boleh diguna walau secawan..hangpa jangan dok pemain hukum-hakam...agama bukan ukoq pakai akai..amaga ukoq pakai kitab pakai sunnah, ijmak ulamak, qiyas, kaedah feqah..dengan yg bagi komen dan yang posting tulisan pon sama mangkok hayon..

    ReplyDelete
  6. org atas...
    gitulah puak agama,tegur secara direct x boleh,tegur sinis lagi la marah.pantang di tegur.ego tggi

    ReplyDelete
  7. oit anonymous.... lu pegi belajar feqah dulu la nak cakap..... memang ada hadith cakap camtu tu..... tapi bukan la ambik wudhu dalam botol..... apparaa..... mai cakap kat wa ulama mana cakap sah ambik wudhu air dalam botol mineral.....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  8. Aku dah tulis satu surat kat ulamak Syeikh Tantawi.... http://leecopperten.blogspot.com/2009/07/kepada-nasrudin-tantawi-jangan-hampiri.html

    ReplyDelete
  9. oi sapa tak marah kalu orang pemain ugama aku...ang ingat islam ni makpak hang punya ka..woi kalau makpang ang punya pon ang ingat ang buleh pijak kepala makbapak ang ka..kasi hurmat la sikit..salah ka kalu aku ego kerana pertahankan ugama aku..ang ingat ugama ni barang buat lawak ka..kalau dah tak paham hukum..dok diam la mangkok oi..kalu dah ang korang hajaq dengan ugama aku..ang ingat aku nak diam saja ka..

    ang pon kata.."gitulah puak agama"..ya memang aku puak ugama..pasai ugamalah otak aku bol;eh pikiaq..kalau aku puak ugama..hang puak apa..?? HABAQ MAI KAT AKU HANG PUAK AGAMA MANA..?? KALU ORANG MACAM AKU NI HANG SELAQ "PUAK AGAM"..HANG BANGGA KA NGAKU HANG BUKAN PUAK AGAMA..???

    teguq memang takdak masalah..choba ang baca balik apa yang mangkok hayun jamban aduka teruna tulih..ang baca baloik..teguq ka..pelekeh ka..buat lawak ka..saja buat main-main...??? hang reti ka dak..??

    kalu dah ada hadith yang sebut tentang masalah thoharah..ang tak baca hadith ka pasai apa hadith sebut rasulullah mandi hanya secebok..??? dalam feqah sebut pasai dua kolah ayaq lagu mana pulak..??? yang besa aku jumpak..member2 aku yang dok pemain masalah ugama macam angpa ni..solat pon tak jaga..bila tegoq..marah kita pulak..takdak hikmah la apa la..ptuihh..!!! jenih pemain ugama..takdak masa nak hikmah aih..

    anak bapak

    ReplyDelete
  10. Jahanam kau tantawi............yeah...

    ReplyDelete
  11. hbs dh kemarau kene la jimat. x kn nk smpi 2 kolah kot.

    ReplyDelete
  12. orang yg tak da ilmu memang akan jawab ikut sedap mulut
    bila di tegur kata ego , melenting , tak da hikmah

    gini lah umat akhir zaman

    agama itu mudah tetapi bukan untuk dipermudahkan

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.