Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jul 2, 2009

Kisah ulama loyar buruk.

Oleh : AdukaTaruna

"Kau tahu tak? Nik Aziz kan, dia ambil wuduk kan, sebotol air mineral jer." Kata seorang budak kepada rakannya.

"Mana kau tahu?"

"Aku baca internet."

Perbualan itu didengar oleh seorang ulama Mesir.

"Apa barang Nik Aziz dik. Ana ni lagi terer. Sebotol mineral jgn kata wuduk, mandi wajib pun boleh."

"Haaaa??!!" Budak2 tu terkejut beruk.

Ulama tu pun ambil mangkuk. Tuang air mineral dalam mangkuk, dan masukkan kaki dalam mangkuk.

"Ha... skang tgk. Selagi air ni tak berpisah dari anggota badan, dia dikira air suci lagi. Kita boleh ambil wuduk ke, mandi wajib ke."

"Eeee..... kuku kaki bercagu."

"Kuang ajo punya budak!"

12 comments:

Anonymous said...

haha tak sampai matlamat mandi la camtu

Anonymous said...

hahaha.... kalau wa senang jer wa jawab.... air dalam satu botol mineral tu cukup ke 2 kolah?????

-abanghensem

Naruto sensei said...

Salam..

AD

Apa khabar Babi di Melaka ye..

Senyap je cerita lawat sini...

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/07/apa-khabar-babi-di-melaka.html

Naruto alu2 kan..

Anonymous said...

abghensem..

lu ada penah baca hadis tentang nabi wuduk,mandi hadas tak?
name je hensem..

Anonymous said...

oi..main2 ke pasal agama...pegi baca kitab fekah dulu..rukun mandi junub ada berapa..?? kalau x tau pasal berkaitan kenapa air "dua kolah" dan air yang suci dan boleh mensucikan dan apa yang buat air mutlak yg suci boleh diguna walau secawan..hangpa jangan dok pemain hukum-hakam...agama bukan ukoq pakai akai..amaga ukoq pakai kitab pakai sunnah, ijmak ulamak, qiyas, kaedah feqah..dengan yg bagi komen dan yang posting tulisan pon sama mangkok hayon..

Anonymous said...

org atas...
gitulah puak agama,tegur secara direct x boleh,tegur sinis lagi la marah.pantang di tegur.ego tggi

Anonymous said...

oit anonymous.... lu pegi belajar feqah dulu la nak cakap..... memang ada hadith cakap camtu tu..... tapi bukan la ambik wudhu dalam botol..... apparaa..... mai cakap kat wa ulama mana cakap sah ambik wudhu air dalam botol mineral.....

-abanghensem

Lee Copper said...

Aku dah tulis satu surat kat ulamak Syeikh Tantawi.... http://leecopperten.blogspot.com/2009/07/kepada-nasrudin-tantawi-jangan-hampiri.html

Anonymous said...

oi sapa tak marah kalu orang pemain ugama aku...ang ingat islam ni makpak hang punya ka..woi kalau makpang ang punya pon ang ingat ang buleh pijak kepala makbapak ang ka..kasi hurmat la sikit..salah ka kalu aku ego kerana pertahankan ugama aku..ang ingat ugama ni barang buat lawak ka..kalau dah tak paham hukum..dok diam la mangkok oi..kalu dah ang korang hajaq dengan ugama aku..ang ingat aku nak diam saja ka..

ang pon kata.."gitulah puak agama"..ya memang aku puak ugama..pasai ugamalah otak aku bol;eh pikiaq..kalau aku puak ugama..hang puak apa..?? HABAQ MAI KAT AKU HANG PUAK AGAMA MANA..?? KALU ORANG MACAM AKU NI HANG SELAQ "PUAK AGAM"..HANG BANGGA KA NGAKU HANG BUKAN PUAK AGAMA..???

teguq memang takdak masalah..choba ang baca balik apa yang mangkok hayun jamban aduka teruna tulih..ang baca baloik..teguq ka..pelekeh ka..buat lawak ka..saja buat main-main...??? hang reti ka dak..??

kalu dah ada hadith yang sebut tentang masalah thoharah..ang tak baca hadith ka pasai apa hadith sebut rasulullah mandi hanya secebok..??? dalam feqah sebut pasai dua kolah ayaq lagu mana pulak..??? yang besa aku jumpak..member2 aku yang dok pemain masalah ugama macam angpa ni..solat pon tak jaga..bila tegoq..marah kita pulak..takdak hikmah la apa la..ptuihh..!!! jenih pemain ugama..takdak masa nak hikmah aih..

anak bapak

jit tontoya said...

Jahanam kau tantawi............yeah...

Anonymous said...

hbs dh kemarau kene la jimat. x kn nk smpi 2 kolah kot.

umialia said...

orang yg tak da ilmu memang akan jawab ikut sedap mulut
bila di tegur kata ego , melenting , tak da hikmah

gini lah umat akhir zaman

agama itu mudah tetapi bukan untuk dipermudahkan