Skip to main content

Keputusan di Manek Urai menyebabkan Melayu dalam bahaya.

Oleh : AdukaTaruna

Sebaik sahaja Najib mendapat satu kesahihan, 50% Melayu menyokongnya, malah, boleh dikatakan, jika Melayu Kelantan 50% menyokongnya, apatah lagi Melayu lain; maka, gua meramalkan beberapa dasar Melayu akan mula disingkirkan dengan lebih berani oleh Najib.

Untuk PRU13, Najib hanya memerlukan 10% sahaja undi bukan Melayu bagi menjamin kemenangan besar BN dan survival politiknya. 50% Melayu + 10% bukan Melayu = BN menang di majority tempat berdasarkan persempadanan semula. Ini Tok Bomoh punya cakap. Bukan ulama bodoh piang punya cakap.

Ulama bodoh piang cakap, 50% Melayu + 10% bukan Melayu boleh ditewaskan dengan kerjasama dengan UMNO dan parti2 lain. Nanti semua perjuangan PAS selama ini akan tertunai. Hudud, hiburan, negara Islam. Ini ulama stupid terlampau punya cakap. Musa pun jumpa Firaun.

"Kita tolak UMNO bukan kerana nama UMNO. Kita tidak perlu menjadi kafir dengan masuk Yahudi, masuk Kristian. Tapi cukup amalkan politik suku, agama suku." - Ulama bodoh piang Hadi.

"Tak baik buruk sangka. Keraguan dtg dari setan beb!! ikut setan ke ikut sape?" - Pengikut ulama bodoh piang.

"Kita kalah di Terengganu kerana pengundi hantu!" - Ulama bodoh piang Terengganu.

"woi,xpuahati kira sendirila woi.main pertikai,semua orangpun boleh pertikai.group A pertikai keputusan,group B pun akn pertikai jugak keputusan yng berubah.habis,bila nak selesai kalau koorang main pertikai.SPR yang bertanggungjwab dah ada,beri kepercayaanlah." - Pengikut ulama bodoh piang.

Comments

  1. keraguan dr setan?
    x puas ati kira sendiri?

    x hairan la Pas menang tipis.mentaliti penyokongnya pun taraf ini sahaja.kita dengar apa kata tuan punya komen si Malin dan Zaragosa.samada nak tegakkan benang basah atau nak menelanjangkan lg kebodohan diri.

    ReplyDelete
  2. bn tambah undi antara sebabnya,
    malu alah kat tpm yg byk berkempen, rasa yakin dgn imej tpm, mansuh ppsmi, pr ada masalah di kedah/penang/selangor. kerajaan pr tak tonjol banyak perubahan ketara setelah memerintah, pas terlalu yakin, pas gaduh depan rakyat, ahli pas over akting tak tunjuk imej islamik, komponen pr pentingkan diri, pr nampak tak sehaluan dan pentingkan kelompok masing2. jika pr perintah, mereka seolah2 akan penuhi semua tuntutan rakyat sama ada munasabah atau tdk. tuntutan pula lebih kpd kehendak kaum masing2. itu yg seolah2 ternampak oleh rakyat. tak payah beza dgn bnlah depa dah memerintah. sebenarnya pas sepatutnya jadi lebih baik terutama karismatik pemimpin dan penyokongnya. tapi itu mungkin ilusi melayuku sahaja.
    kalah menang dlm sistem demokrasi drp penjajah ni terima ajelah. ikut2kan sistem ni ntah apa2. yg mengundi pun tah sapa2 macam2 ada tak payah dok taksub sgt dgn sistem ni.

    ReplyDelete
  3. Aduka, anda sinis terhadap Pas Terengganu yang menyalahkan pengundi hantu dalam PRU 2004. bagaimana dengan dakwaan Datuk Paduka Husam Musa yang menyalahkan politik wang dalam PRK MU? Zaki Ibrahim pula menyalahkan pengundi muda yang mudah disogok. bagaimana Aduka?

    ~ anak kecil main api ~

    ReplyDelete
  4. satu pengajaran kat geng2 Husam...jgn berlagak sombong...rumah sendiri tak tahu nak jaga, ada hati nak jadi Timbalan Presiden. Dr Hata amacam? Ini kawasan parlimen dia...

    Buang yg keruh ambil yg jernih...

    wassalam.

    ReplyDelete
  5. pengundi MU bolehlah dikatakan genius jika teori mengatakan mereka sanggup korbankan DUN MU untuk mengajar Pas dan PR selepas menyedari tindakan itu tidak memberi ape-ape kesan pada majoriti DUN Kerajaan Negeri, adalah benar.

    namun geniuskah mereka berpaling tadah dalam PRU 2004 yang lalu selepas 14 tahun di perintah kepimpinan Ulama sehingga Datuk Nik Aziz masih mampu duduk di kerusi empuk hanya dengan kelebihan 1 kerusi? terpesona dengan Cemerlang, Gemilang, Terbilang oleh Mr. Clean sehingga menggadaikan negeri dikatakan genius?

    ~ anak kecil main api ~

    ReplyDelete
  6. beb prk kat kltn dr dulu tak penah pas menang.MU ni 1st time PRK Kltn PAS mng.Mari PRU maintain Nik Aziz jd MB.

    Kalu wat graf mmg ader trend die ni.

    Pengundi Kltn buduh?Genius sbnrnyer.Pandai main tarik tali.N boleh bayang spending UMNO kat kltn ni kalay ade PRK.

    ReplyDelete
  7. xenan... wa ada borak ngan sorang mamat duduk di MU lama.... dia cakap pasal jambatan baru.... kat dia.... NGUNDI NI KAWE NOK NGUNDI BN.... BIAR BULEH JAMBATEY.... NGUNDI SKALI LAGI KAWE NOK PAKOH PAH BALIK AH..... wa terkedu.....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  8. Keputusan Di manik Urai adalah satu hikmah..
    Hikmahnya PAS masih menang walau majoriti tipis..
    Hikmahnya, PAS boleh bermuhasabah kenapa majoriti tipis..
    Hikmahnya, PAS boleh belajar dari kesilapan..

    Nasib Melayu ditentukan kita semua dengan Usaha kita.. itupun dengan Izin ALLAH swt..

    Berpolitik la dgn Wajar..
    jangan ditnggal TAQWA..
    Iman dan Taqwa perlu seiring..
    TAQWA kah kita bila kita menghina ulama?
    TAQWA kah kita bila kita mempermainkan kata2 ulama yang tak dapat disangkal dgn dalil naqli??

    Mungkin ada yang bodoh piang..
    Pengikut mereka mungkin bodoh piang..
    Tapi bijak atau buduh tak menjadi tiket ke syurga ALLAH..
    TAkwa dan Iman yang menjadi tiket ke syurga ALLAH..

    Kita mahu membina jemaah ISLAM untuk memimpin negara..

    Namun sedarlah..
    Ingatlah sunnah dan Quran..
    lihatlah sekeliling kita..
    PErhatikan hukum dan perangai manusia..

    Manusia tetap ada kelemahan kerana mereka manusia..
    Tidak kira melayu atau yahudi..

    Penolakan terhadap ulama hendaklah berpada-pada..
    sekiranya mereka bodoh dalam politik.. adakah mereka bodoh dalam urusan akhirat??

    Kita mahu kemenangan dunia dan akhirat..
    Namun jika terpaksa pilih antara dua..
    pilihlaa akhirat..

    ISLAM membuka pelbagai jalan untuk umatnya..
    Jangan singkatkan akal kita, lalu dengan laju melontar makian yang mungkin akan memakan diri kita sendiri...

    Kita sedar.. ramai mahu menasihat..
    memaki untuk menyedarkan..
    Namun.. apakah itu caranya??

    Kita diberi pilihan oleh ALLAH untuk memilih jalan..
    Jalan TAQWA..kah??
    Jalan Kufur.. kah??
    jalan Sia-sia... kah??

    fikirlah sebelum terlambat..
    sebelum masa MAUT itu sampai di kerongkong..

    ReplyDelete
  9. Cakap lu at nambah dosa. Blog budak bodoh. Budak xdak sahsiah. Udah le. Kalu xtau diam la. Xyah bising2.

    Tak sedap duduk dlm neraka..

    ReplyDelete
  10. LU TULISLAH APA SAJA ULAMA BODOH PIANG KE PENGIKUT ULAMA BODOH PIANG KE, LU JIDDAN BODOH PIANG KE, YG WA TAU PRK MU PAS HANYA MENANG TIPIS ADALAH ANGKARA BEBERAPA PEMIMPIN PAS YG 'BUAT' KERJA2 BODOH, YG JD PENASIHAT BODOH, YG JD BEKAS CALON PON BODOH PENTING DIRI DAN KELOMPAK SHJ. YG BLOGGER PULAK MENULIS IKUT AKAL YG BODOH MENGIKUT SERAKAH SHJ

    ReplyDelete
  11. YG JADI PENGKOMEN PUN BODOH

    "Keraguan dtg dari setan beb!! ikut setan ke ikut sape?"

    KAH KAH KAH..BODOH PUNYE OTAK

    ReplyDelete
  12. xenan kata pengundi pas kelantan genius?aku sangkal sama sekali.kalau camtu,xkanla pas menang jgk 65 undi.bagi kalah terusla.boleh dapat nak jambatan.nak cover kecerdikanla tu.jangan terlebih cerdik sudahla.kesan pada jangkamasa panjang pas ko xsedar.
    member2 aduka ni semuanya songsang2 belaka.buat analisis pilihanraya,macam dia tahu sangat kepala hotak pengundi tu nak apa.

    realitinya pas kelantan adalah pas yang paling sombong dlm malaysia.angkuh,ego x mencerminkan kefahaman yang diajar oleh islam.semua orang dikatakan xpandai berstrategi,dia saje yang hebat strategi.last2 sekali lingkup.malu aku...

    -zaragosa-

    ReplyDelete
  13. Alo geng... pengundi MU memang ginius la.. sbb dia org dah undi bn utk nk jambatan baru..buktinya MU lama n MU baru, pas kalah... yg pas xklh kat kg lain yg muhyiddin xjanji apa2.. cuba dia janji gak kat kg2 lain..kompom pas kalah, utk PRK nih je la... PRU kompom menang blk..

    ReplyDelete
  14. tuan zaragosa yang arif politik dan bijak bistari, Pas negeri manakah paling merendah diri dan tak sombong?

    ReplyDelete
  15. mana komen ketua pemuda PAS klate yg baru weii? harap kat bekas ketua yg dulu ke? nak jd ketua tp senyap tupah ?

    baca ni:-
    Peranan Pemuda Pas pusat seolah-olah terpinggir dalam PRK Manek Urai. Dua program besar yang cuma dilaksanakan oleh DPPP masih juga dibayangi oleh pimpinan PAS Kelantan.Sedangkan sebelum ini sebarang pelancaran gerakkerja Pemuda disetiap PRK ianya dirasmikan oleh Ketua Pemuda Pusat itu sendiri.lihat sahaja pelancaran Gerak Kerja Pemuda yang telah diadakan pada 19 jun 2009 di Air Terjun Lata Rek, telah disempurnakan oleh YB Dato' Haji Husam Musa. Begitu juga dengan Himpunan Pemuda Pakatan Rakyat yang diadakan pada 5 Julai 2009 di kampung Sungai Sok juga masih dibayangi oleh Dato Haji Husam Musa.Kenapa ini semua berlaku?

    Program himpunan pemuda Pakatan Rakyat itu sepatutnya merupakan satu program yang sangat grand. Namun akhirnya ia hanya jadi ceramah pentas pemuda.Kerahan oleh Pemuda PAS Pusat supaya setiap negeri menghantar 1000 peserta telah dibatalkan disaat akhir. Paling menyedihkan apabila suara-suara sinis daripada pimpinan kanan Dewan Pemuda Kelantan (SU) mengeluarkan kata-kata yang tidak sanggup untuk ditulis bagi menghalang kehadiran Ketua Pemuda Pas Pusat dan exconya ke perhimpunan tersebut. Kenyataan bekas ketua pemuda PAS Kelantan YB Mohd Zaki Ibrahim didalam mengulas kemenangan tipis di Manek Urai antaranya ialah pengundi muda telah berubah mengundi BN sudah cukup untuk membuktikan Peranan jentera Pemuda PAS gagal untuk dimanafaat sepenuhnya. Ketua Pemuda PAS yang baru mengambil alih jawatan ini, YB Ustaz Latif Abdul Rahman mesti mengambil satu tindakan untuk membetulkan dan memulihakan perakara ini. kebetulan pula beliau juga merupakan Yang Dipertua PAS Kuala Krai yang baru. Hanya tidak sampai 3 bulan beliau mengambil alih kedua-dua tugas dari penyandang asal, beliau sudah diuji dan diduga dengan Pilihanraya kecil.

    ReplyDelete
  16. HARAP PEMIMPIN PAS BERMUHASABAH DENGAN APA YANG BERLAKU.DENGAR KELUHAN AHLI PERINGKAT BAWAHAN.KAWAN AKU YANG PERGI DI M.URAI MENCERITAKAN,TIADA TUGASAN DAN PERANAN DIBERI.DIA ANTARA PEMUDA YANG MEWAKILI PEMUDA PAS KEDAH.LAST2 SEKALI DIA TERUS BALIK SETELAH 2MINGGU BERTUGAS DI MANEK URAI SEBAGAI PELANCONG PILIHANRAYA.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.