Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jul 13, 2009

Burung misteri Taktibau

Oleh : AdukaTaruna

Ni ada satu lagi N3 untuk bebudak yang ngengada nak lahir lambat. Ngeh3. Burung Taktibau. Kak Jie bermurah hati nak tolong lu orang mengkhazanahkan peristiwa lampau. Kak Jie sekelas dengan gua dulu. Masa tu dia ambil Ekonomi Rumah Tangga, gua plak tak hambek.

Abah wa cerita, dulu, zaman dia, kalau bulan puasa, waktu berbuka dirujuk kepada sejenis burung. Burung Kattabau katanya. Bunyi dia begitu.

Abah wa cakap, burung tu macam anugerah Allah lah. Kesian kat orang dulu2. Mana ada jam. Nak sukat matahari pun sukar sebab hutan. Hujan ke, petir ke, mendung gelap ke, burung tu pasti muncul.

Tapi, bila dah ada api (elektrik), dah ada radio, dah ada jam, burung itu sedar tak sedar hilang dengan sendirinya. Cerita abah wa membuatkan wa ingin tahu sangat macamana burung tu. Hitam dan bersaiz seperti burung layang2 abah wa cakap. – N3 gua dedulu.