Skip to main content

Apa yang korang tak pernah tgk..

Oleh : AdukaTaruna

Sebab banyak gak bebudak studen yang lahir lambat masuk blog gua, gua dengan eksyennya nak story beberapa benda yang kompom lu tak pernah tgk. Ngeh3...

Kedai pintu papan bernombor (baca stail citer Doraemon).

Kedai yang lu tgk skang ni guna grill yang roller down tuh. Tarik ke bawah untuk tutup dan tolak ke atas untuk bukak. Memekak bisingnya.

Dulu kedai guna papan beb. Papan tu dah ditulis nombor. papan 1, papan 2, papan 3 dan seterusnya bergantung kepada jumlah papan.

Nak tutup kedai, kena susun ikut nombor. Kalau tak, tak ngam. Tak boleh tutup kedai plak. Kalau lu buat kelakar curik sekeping papan tu, mahu bunuh diri pekedai tu beb. Haha. Gambar dia lu try la carik kat google.


Pasar malam lilin karbait (baca stail citer Doraemon).

Dulu mana ada generator ma. Bising dengan manusia satu hal, bising dengan bunyi ekzos generator satu hal. Dulu, masa gua kekecik (masa tu zaminc n uma pakai lampin lagi), pasar malam guna lilin karbait. Karbait pun lu tak pernah tgk, baik lu baring masa lu lintas jalan. Kasi lori sampah langgar lu.

Meriah wo. Syahdu jer kalau gua imagine dalam kepala otak gua. Sana sini lampu lilin. Ada yang guna lampu gasolin. Kena pam. Macam hari raya area kampung la suasananya.

Apa? Lampu gasolin pam pun tak tau? Dah boleh la lu bunuh diri skang jugak.


Lampin.

Dulu takda pampers beb. Kerja gua sebelum dibenarkan kuar bermain (kalau abah gua ada la. kalau mak gua, gua main ghaib jer), ialah melipat lampin. Perghhh... jem gile gua cakap lu.

Kena lipat 4 segi dulu. Pastu tarik bucu jadi 3 segi. Pastu lipat tgh2 dia plak. Jadilah lampin. Tak jadi lampin, jadi lempang plak.


Sterika arang.

Masa ni kompom zaminc, uma n kak memot blom lahir. Masa tu gua darjah 3 la gua ingat. Susah woo.. nak gua. Kena bakar arang la dulu. Pastu.. errr... gua lupa la plak.

Comments

  1. halamak,

    nostalgia la lu bro.Seterika arang pon ada.wahaha.Lu lahir zaman bila ni bro.

    jgn lupa baju sekolah kene kanji.kasi keras.hehehe

    ReplyDelete
  2. haha..lawak la lu bro...;D

    lu lahir tarikh bila bro? tengok gaya mcm dah umo 40-an...haha

    ReplyDelete
  3. betulla bro..kelakar pun ada gak bila pikirkan...
    budak sekarang tak penah jumpa..tak main pondok2 mcm kita dulu kot..diorang main game je..takpun nengok astro je keje...
    masa aku dulu main game 20 sen...dapat kacang sekali...

    ReplyDelete
  4. Gua ingat zaman John Travolta dgn saturday night fever, lu sudah sekolah menengah la...

    ReplyDelete
  5. Bro. kedai pintu papan tu, plg susah part nak pasang pintu besar gedabak dia tuh. Nak bg tiang pintu tu masuk lubang atas bawah, dah la berat. Haha.

    ReplyDelete
  6. ler.. wa lahir kendian drp lu ker? hehe..maap ler..wa tak tatau. Tapi wa jumpa semua tu, cuma tak ler merasa zaman makan ubi kayu hari-2 tu (zaman perang dunia II) atau komunis masuk kpg.

    wa layan rock kapak masa skolah men. & masih layan lg.. lu AT dah layan nasyid pulak ker? hehe

    ReplyDelete
  7. jangan lupa mesin ABC pusing guna tangan.. ada lagi kut camni...

    ReplyDelete
  8. 4benda je ke pcik?
    nur rasa pun pcik ketinggalan byk tu..

    btw, semua tu tak penah jumpa kecuali lampin,,
    haha
    tapi seterika tuh selalu dengar, nampak dari jauh je..
    http://kun.co.ro/knot/seterika-arang.jpg

    ** pcik zaminc, mesin ABC tuh baru beberapa tahun tak popular.. dulu zaman sekolah kat kantin ada.. hehe,,

    ReplyDelete
  9. AT poyo je psl seterika arang..bajet dh tue sgt..hahaha..kt umah wa ni smpai skunk mak wa meneruskan tradisi lampin kt anak buah aku(baru satu, akan dua..insya ALLAH).tapi wa sbg pak sedare yg x leh harap masih gagal nk lipat cm AT ajar tu..hahaha

    ReplyDelete
  10. alamak..gua kena baring kat tgh jalan la camni

    ReplyDelete
  11. teringat dapur minyak tanah cap butterfly...
    aku masak megi dekat 1/2 jam baru buleh makan...
    nak bg menyala api dekat 10 minit

    ReplyDelete
  12. klo nak control bg sejuk sterika tu kene letak kat daun pisang....ak tgh arwah bpak ak buat klo nak g jauh2,,,

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.