Skip to main content

Stupid punya ulama.


Oleh :
AdukaTaruna

Thread cabaran debat gua kat TKO macam gua jangka. Ghaib dah. Stupid punya puak ulama. Apa yang lu takut dengan kekebasan berhujah. Gua siap janji akan bersihkan ayat2 gua. Then kat blog gua plak, yang sahut, semua identiti samaran. Gua tak tahu la kenapa stupid wal bacul sangat puak2 ulama.

Si Tantawi bacul berdebat dengan pemuda PKR dan DAP. Hadi plak bacul bila Lim Guan Eng minta perincian UG. Siap menipu lagi ni beb. Kata DAP dan PKR dah setuju. Apa la punya celaka ulama.

Member PAS gua, si Dayat, dulu masa solat hajat, Ketua Ulama N9 datang lewat, dia siap suruh gua maki dalam blog. Yerla... Ketua Ulama tu takda title ma. Tak glamer. Kali ni si ulama celaka buat hal bertindan-tindan, dia marah gua maki ulama plak. Sebab dia member gua, gua rasa lucu.

Hantar sms kat gua kata ulama pembimbing kita la, jangan maki nabi la, lagi 5 tahun lu akan tahu genius Hadi la, etc. Ni kalau adik gua yang kat poli tu tahu tu, mau dia gelak guling2 punya tu. Hahaha.

Tipikal Melayu ma. Goyang dengan title. Pergi mampos sama ulama macam Hadi kalau dia terang2 menipu. Ingat maruah gua level ahli PAS ke? Wala' kena tipu. Ceh.

"DAP dan PKR telah bersetuju."

"Sebenarnya, UG tak bincang detail lagi pun dengan DAP dan PKR. Hehehe. Masih mentah lagi."

Bangang punya ulama. Ni ada sekor ulama dari Mesir nak balik pukul gua. Hahaha. Stendet beb. Produk Mesir. Tulisan dibalas tulisan ma. Forum dibalas forum. Pedang dibalas pedang. Ni, nak balik belasah gua. Ingat gua anak ayam ke. Hai... ulama.... ulama. Bukan masalah ulama beb, tapi masalah genetik.

Ada sorang member gua. Kategori ulama gak. Mesir gak. Cikgu JQAF. Dia ni mamat pakai spek. Jenis lurus lah. Sama sekolah, tapi lain kelas. Dia kelas pandai sebab rajin, gua kelas 2nd pandai. Haha. Bila pekse, dia dapat no belas2, sebab dia bersaing dengan bebudak pandai, gua plak antara no 2 hingga 10. No 1 tak pernah. Tapi kalau ikut peratus, lebih kurang jer dengan gua.

Member gua ni, wakil sekolah tilawah, berzanji, etc. Gua plak lebih pada sukan. Tu pun displin out la. Balik2 dari Mesir dah jadi ulama member gua. Dulu dia pengawas, skang dah bagus dah. Siap penghisap rokok Marlboro lagi beb. Hahaha. Kemain bangga dia dengan Marlboro. Kata rokok Dunhill ni kat Timur Tengah, kat dunia tak laku. Adeh... ulama... ulama. Mesir beb. Gua pukul majority jer nih.

Skang ni baru keluar penjelasan penuh Hadi tentang UG. Niamasohai punya ulama. Macam filem la plak. Dah jahanam semua, dah selesai semua, baru polis dan ambulans sampai. Nak jer gua tunjal2 dahi orang tua Hadi ni. Bangang nak mampos.

Kan ke senang kalau dia kemukakan idea guna organisasi. Bincang peringkat sini dulu. Bahas dulu. Kendian baru bawa kertas tu kat peringkat BR plak. Kendian baru umumkan. Bila umumkan, siap dah dengan dokumen, dengan penjelasan, etc. Kan ke cantet.

Ini tidak. Sebut UG, kendian ghaib. Hasbullahpit plak terkial2 buat penjelasan UG. Yang SU akhbar dia story pasal pemimpin yang mengemukakan UG. Pergi mampos sama siapa yang kemukakan. Yang rakyat nak tahu apa itu UG. Sama tak UG Sebol dengan UG Hadi?

Bila dah jahanam, Hadi lari ke luar negara. Skang pun bagi penjelasan dari luar negara. Apa punya bacul ulama ni? Kenapa takut bertentang mata dengan Karpal? Dengan media? Dengan Lim Guan Eng? Bagi la penjelasan. Buat la forum, buat la dialog kat sini. Dey... potong telur, bagi anjing la.

Lu jangan sebut pasal pemimpin politik Islam kalau penakut dengan massa ma.

Berbalik pada member gua tadi, si ulama Mesir, satu hari dia cari beberapa maklumat dalam majalah. Dia keluar henset canggih dia dan taip maklumat2 tu guna sms. Kan ke bodoh punya kepala otak. Bukankah lagi senang dia snap jer gambar artikel maklumat tu.

Nasib baik tak jadi macam ni :

"Weih Min. Lu buat apa ni?"

"Ana nak salin maklumat ni sat. Ada 2-3 buku gak ni."

"Yang lu terkial2 taip buat apa? Kan ke senang lu tangkap jer gambar."

"Haram ke apa yang ana buat? Bagi hadis sket kalau salin guna sms haram."

Ah.. sudah. Nasib baik tak berlaku macam hujah puak2 ulama. Kalau berlaku, memang gua tepuk dahi punya.

Letih beb ulama2 ni. Melayu yang menghalanya hidup mereka ke arah bidang ulama, majority manusia yang lembik2, kaki bangku, bodoh2 alang, lurus bendul, selalu kena buli, selalu kena dajal.

Stupid punya ulama.

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.