Skip to main content

Ramadan dah meninjau..

Oleh : AdukaTaruna

Tak lama lagi bulan pose beb. Pejam celik, pejam celik, dah sampai bulan Ramadhan. Kalau pejam celik, pejam pejam, memang sah tak jumpa Ramadhan dah. Huhu. Memintak umur gua panjang lagi. Dosa banyak lagi nih. Kalau leh tranfer kat Ebelin separuh, kat Nur separuh, kat Berg Separuh, cantet gak.

Citer bab ibadah segan plak gua. Gua ni bukan pewaris nabi. Gua kutu mata duitan ma. Wa tengah bentang plan mengais-kais duit. Nak jual mercun, haram plak. Nak jual nasi time tengah hari, wa rasa cantet beb. Memang kayo gua. Gua leh caj dabel. Siap deliberi. Tapi mau kena tempeleng dengan mak gua.

Dulu, time gua kekecik, bulan pose adalah lesen gua merayap waktu malam. Muahahaha. Main perang2 guna thunder clap la, men kebait la. Best wooo. Kitorang dulu tak guna buluh buat meriam. Kitorang guna tong besi.

So, setiap menjelang Ramadhan, sapa2 yang kat depan rumah dia ada tong sampah besi, kompom akan ghaib. Ngeee.. tong sampah pasti bangga kerana berpeluang naik pangkat dari tong sampah kepada tong pejuang.

Menu ramadhan.

Bulan belajar derita dah bertukar bulan pesta makanan. Kat hotel2 sibuk promosi buffet. Ala Arab la, ala Bali la. Ala Turki la. Mcm2 makanan muncul. Dari yang dah menyampah kepada yang tak pernah dengar.

Apa yang gua merapu ni? Entah la.... hahaha... gua chow dulu la..

Comments

  1. hahaha...

    betul la.. dah dekat nak posa... hahaha... banyak idea kali nih.... hahaha...

    ReplyDelete
  2. bro, lu jangan ponteng pose lak mcm selalu lu buat!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.