Skip to main content

PAS ke UMNO ke :Sesatnya falsafah Kepimpinan Ulama.

Oleh : AdukaTaruna

Ntah bila lu nak hapuskan istilah, falsafah dan doktrin sesat ni entah la. Benda alah ni ni falsafah kehidupan ma. Lu angkat falsafah dan prinsip ni menjadi rujukan masyarakat. Bila lu nak angkat satu2 falsafah, kena cari dalam Al-Quran la.

Ni mana datang, dan surah mana sebut Kepimpinan Ulama ni? Macam Kristian la pembelit dan tokok tambah lu orang. Bangang sunguh. Kristian angkat satu falsafah trinity. Padahal dalam Bible tak sebut langsung perkataan Trinity.

So, mana boleh benda sepenting ini, yang menjadi falsafah kehidupan masyarakat Islam tiada disebut perkataan itu? Perkataan ulama pun 2-3 ulas jer ada. Sesat sungguh ulama Melayu ni. Pakar tokok tambah.

Meh kita tengok bebalnya ulama Melayu nak tegakkan benda sesat.


Ulama diseru agar memiliki jati diri dengan kelengkapan yang mantap seperti ilmu menerusi tarbiyah dan kemahiran untuk menerajui kepimpinan dan perubahan dalam parti dan negara.
Ilmu dan kemahiran perlu ada. Kalau takda, ulama pun tak boleh pimpin negara atau parti. Ni si ulama budus2 alang Daud sendiri cakap ni.

Bermakna, Kepimpinan Ulama adalah sesat dan salah. Sebab ulama kalau takda kemahiran dia persoalkan sendiri, untuk perintah parti / negara.


"Dalam PAS tiada masalah ulama dipinggirkan tetapi sekali sekala jadi begitu kerana kelemahan yang dimiliki oleh ulama sendiri," katanya lagi.
Hah. Dia sendiri cakap. Memang takda siapa nak hapuskan peranan ulama. Malah disokong penuh Majlis Syura tu diterajang semua genetik Melayu dalam tu, diletak genetik Parsi + Eropah supaya Majlis Syura itu berkuku. Sehingga boleh melempang dan memecat Presiden.

Tiba-tiba....


Muktamar Tahunan Dewan Ulama PAS Pusat kali ke-48 menerima sebulat suara usul untuk mengekalkan konsep kepimpinan ulamak dalam menerajui jawatan parti dengan jawatan Presiden, Timbalan dan salah seorang Naib Presiden terdiri daripada kalangan ulamak.
Eh... berbelit beb. Tadi dah cantet ulas pasal kesesatan falsafah ciptaan beberapa otak genetik Melayu dah. Tapi pasal genetik bodoh membahaskan ciptaan genetik bodoh, maka, bincang hujung, pangkal lesap.

Kalau ulama, tapi takda kemahiran macam kat atas tu, jahanam ma. So, Kepimpinan Ulama adalah sesat dan tiada dalam Al-Quran. Baik sokong Trinity.

Apalah... lemah sangat genetik Melayu ni. Jumpa ular, bunuh ulama Melayu dulu la beb. Belit2 cerita.

"Ulama takda kemahiran tak boleh pimpin negara."

"Pemimpin negara wajib ulama tidak dapat tidak. Kalau tak haram."

"Ada yang bagitau saya, rasuah berlaku dalam pemilihan kali ini."

"Saya tidak takut dipanggil Dewan Harian. Saya tetap akan menyatakan yang benar."

"Saya hanya mengingatkan. Ini semua mainan media. Kalau adalah rasuah. Kalau takda tak mengapa."

Kalau jumpa ular, bunuh ulama Melayu dulu la beb. Belit2 cakap.

Ulama ke, tak ulama ke, tukang bancuh simen ke, letak dia kat tempat dia. Serah bidang itu mengikut keahliannya. Terbaik di kalangan baik perlu dipilih. Islam dulu, bukan kasta ulama atau professional.

1.
Bidang pengajian Islam itu pula luas; ada bab ibadah, muamalah, siasah, tazkiyah al-nafs dan lain-lain. Apakah jika seseorang yang hanya menguasai satu bidang sahaja sedangkan tidak kemahiran dalam siyasah atau politik, layak digelar ulama yang boleh memerintah? Al-Imam al-Mawardi sendiri meletakkan salah satu dari tujuh syarat khalifah mempunyai pemikiran yang memampukannya menguruskan politik dan kemaslahatan rakyat jelata. Jika dia bergelar ulama, tetapi ‘kontang’ dalam soal ini, dia tidak layak.

2.

Apa yang menjadi masalah adalah jika seseorang jahil atau tidak mahir pentadbiran dan siyasah tetapi ingin memerintah. Sekalipun dia memakai gelaran ‘ulama’ ataupun professional. Justeru itu, Nabi s.a.w bersabda kepada sahabah baginda yang soleh dan warak Abu Zar al-Ghifari :

“Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya.” (Riwayat Muslim).



3.
Namun Khalid bin al-Walid r.a. sekalipun Nabi s.a.w. pernah menegur dan membantah beberapa tindakannya yang melanggar disiplin peperangan yang digariskan oleh baginda, tetap baginda pilih mengepalai tentera Islam dan menggelarnya sebagai pedang Allah. Ini kerana kemampuan yang dimiliki Khalid tidak dimiliki oleh sahabat-sahabat lain, sekalipun mereka lebih berilmu dan dekat dengan Nabi s.a.w dibandingkan Khalid.


4.

Al-Imam Ibn Taimiyyah dalam Al-Siyasah al-Syar`iyyah fi Islah al-Ra`iy wa al-Ra`iyyah menyebut: “Apabila dua orang, salah seorangnya lebih amanah dan seorang lagi lebih kuat (mampu) maka hendaklah didahulukan yang lebih bermanfaat untuk jawatan berkenaaan dan paling kurang mudharatnya bagi jawatan tersebut. Maka dalam mengepalai peperangan, yang kuat dan berani -walaupun padanya ada kejahatan- diutamakan dari lelaki yang lemah dan tidak berkemampuan walaupun dia seorang yang amanah.

Comments

  1. saf kepimpinan ala kasta hindu
    dlm system quota
    2+1 tuntutan yg wajib dipenuhi
    utk endorse kepimpinan kasta
    ala hindu dlm system quota.haha

    hangat...hangat...haha

    ReplyDelete
  2. Broo..
    Wa sokong lu bro..cakap pemerintahan ulama ni sesat..tetapi sesesat-sesat ulama..wa tak rela berpedana menterikan seorang pembunuh dan pegamal rasuh..Hidup Najibtuyaa

    ReplyDelete
  3. bro,

    Jgn sbb sifat org islam yg tak baik sgt pon terus lu claim Islam tuh sesat.

    Samala ngn kepimpinan Ulamak.Takanlah sbb sikap sebilangan sikap Ulamak terus lu claim kepimpinan ulamak tuh sesat.Horror siut generalization lu.

    Kepimpinan Ulamak dulu ialah utk mengimbangi pdgn sekularis yg memandang rendah pd kepimpinan berteras islam dr ulamak2.Tak cukup moden kate nya.

    Prob utama bila ialah terlampau taksub dgn fahaman diri sampai hilang pertimbangan.Paehal pon berserdahana la.Asas nya dibina dah lama dr zaman yusuf rawa n fadhil nor.

    Nak runtuhkan terus ke ngn generalization lu??beringat2 le..

    ReplyDelete
  4. PAS sebenarnya adalah parti yang terdiri daripada hipokrit dan penipu serta menyelewang agama.Tidak sanggup sama sekali bekerjasama dengan UMNO tetapi tanpa sebarang bantahan terus bekerjasama dengan DAP yang menghina islam serta cuba menghakis hak istimewa orang melayu serta raja-raja melayu manakala PKR pula terdiri daripada pemimpin yang tidak bermoral.Kalau Elizabeth Wong orang BN,dia kan dicaci tetapi kerana anggota PR,sanggup Nik Aziz berjumpa dengan dia dan paling kurang ajarnya, memakai baju kurung dan tudung,yang melambangkan kesopanan dan budaya melayu,di mana orang yang tidak bermoral seperti Elizabeth Wong tidak layak. Ternyata orang melayu PAS terlampau tamak kuasa sehingga sanggup menggadai maruah bangsa melayu. Ini tidak termasuk kononya fatwa-fatwa sesat yang dikeluarkan oleh orang tua nyanyok PAS,Nik Aziz.Semoga PAS akan hancur sebelum maruah bangsa tergadai.

    ReplyDelete
  5. Kepimpinan hanya untuk golongan ulamak??//:

    Mana lebih baik kepimpinan dari kalangan ulamak AMNO dengan profesional Islamis?

    ReplyDelete
  6. Alahai anon june 5, 12.51pm...
    Bosan sungguh aku baca hujah2 ko. Rubbish!! Mcm xabis sekolah je ko ni...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.