Skip to main content

Malaysia waspada jumpa Uzbekistan


Pemain Malaysia, Sotan Ahmad (kiri) mengambil sepakan percuma di hadapan benteng pertahanan Belgium dalam saingan bola sepak Piala Kirin di Tokyo, Ahad lalu.Malaysia menang 4-0. - AP













TOKYO - Jurulatih Malaysia, mahu pasukannya mempertingkatkan permainan selepas menewaskan pasukan yang tidak berada pada kekuatan sebenar, Chile dan Belgium menjelang perlawanan kelayakan Piala Dunia 2010 menentang Uzbekistan, Sabtu ini.

"Keputusan ini masih belum memastikan kami mampu menewaskan Uzbekistan," katanya selepas bekas juara Asia itu menewaskan Belgium 4-0 Ahad lalu diikuti menumbangkan Chile 4-0 minggu lepas dalam Piala Kirin tiga negara.

Chile dan Belgium, kedua-duanya tidak membariskan pemain utama, yang menyaksikan kedua-dua pasukan seri 1-1 Jumaat lalu.

"Kami perlu merangsangkan semula fikiran kami untuk perlawanan menentang Uzbekistan dan sudah tentu pulang ke tanah air dengan kejayaan.

"Saya pasti kami semua tahu kami tidak boleh memandang mudah perkara ini," katanya selepas meraikan kejayaan memenangi Piala Kirin.

Malaysia akan menjadi negara pertama layak ke Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan jika mereka berjaya mengalahkan Uzbekistan di tempat lawan di Tashkent, layak kali keempat berturut-turut di kejohanan terbesar itu.

Australia mendahului Kumpulan A Asia dengan 13 mata, lebih dua mata dari Jepun, dengan baki tiga lagi perlawanan.

Bahrain pula mengumpul tujuh mata sementara Uzbekistan dan Qatar masing-masing berkongsi empat mata. Dua pasukan teratas akan layak secara automatik.

"Kami akan menyasarkannya secara serius dengan kepercayaan tinggi. Selepas itu kami akan cuba memahaminya tentang apa yang perlu dilakukan.

"Semua orang antara kami sedar ia bukan tugas yang mudah. Jadi ia bergantung sama ada kami sudah cukup serius," kata jurulatih, yang pernah membawa Malaysia beraksi pada Piala Dunia 1998 walaupun tanpa mencatat sebarang kemenangan.

Pasukan Harimau Malaya itu mara ke suku akhir pada 2002 di bawah jurulatih Inggeris, Alan Harris tetapi di bawah pemain legenda Malaysia, Dolah Saleh mereka hanya mencatatkan dua kekalahan dan sekali seri di peringkat kumpulan Piala Dunia di Jerman.

Jurulatih Belgium, Frankie Vercauteren berkata, sasaran yang diletakkan Jepun itu bukannya tidak boleh berlaku tetapi perlu realistik. Ia agak sukar kerana banyak pasukan mahu mara ke separuh akhir.

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.