Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jun 25, 2009

Kisah Civil Eng muntah darah.

Oleh : AdukaTaruna

Mosyorat pagi tu sangat panas. Walau dalam bilik ekon, tapi suasana memang hangat. Disman dan Xenan sedang bertekak lagi. Kali ini untuk menentukan lokasi pembinaan bonggol jalan. Hanz geleng2 kepala melihat 2 rakannya.

"Dey bro... Kalau bonggol jalan tu dibina 10 meter sebelum lintasan zebra, kereta dalam keadaan laju apabila berada dalam lintasan zebra. Serupa tak payah buat bonggol jalan. 10 meter terlalu cukup untuk kereta memecut dari keadaan pegun."

"Ekeleee... habis? Nak buat 5 meter sebelum? Lu gila ke? Andainya kereta jenis tak perasan bonggol tu atau main redah jer, bukankah mengundang padah kepada murid? 5 meter, apa pun tak sempat ma."

Hanz dah berbulu.

"Macam ni la. Kalau kita berselisih pendapat, kembalilah kepada Al-Quran dan Hadis. Inilah kepimpinan ulama."

"Bagaimana?" Soal Disman dan Xenan hampir serentak.

"Ana akan talifon member ana. Ulama Uma Tantawi. Kita rujuk pada dia. Ana loudkan speaker."

Xenan kerut dahi, Disman telan air liur.

"Hello, assalamualaimum."

"Waalaikumussalam. Anta ke tu Hanz?"

"Naam ya Syeikh Uma. Ana la ni. Ana nak bertanya satu perkara la."

"Sila-sila ya akhi. Apa dia?"

"Ana nak mohon pandangan ustad la. Rakan ana dari tadi dok berbalah lagi ni."

"Pasal apa?"

"Pasal bonggol jalan. Diorang nak buat bonggol jalan. Dok berbalah pasal jarak dan lokasi binaan."

"Begini ya akhi. Kita ni perlu rujuk kepada hadis dan dalil. Ana 20 tahun menuntut di Mesir. Lagi pun ana Ketua Pemuda. Muktamad dan wajib wala. Ana arahkan mereka jangan bina bonggol jalan. Sebab menghilangkan halangan di jalan adalah salah satu cabang iman. Jadi, kesimpulannya, mengadakan halangan di tengah jalan adalah salah satu cabang kufur."

Automatik Xenan dan Disman bermuntahkan darah.

18 comments:

C++ said...

Hahahaha...

Lu punya artikel lawak la bhai... hahaha

Anonymous said...

betul hehe..

best layak yg sinis, kalu tak paham jugak tak tau larrrr...

Anonymous said...

aduka babiiiiiiiiiiiiiiiiiii

mimpiyangsempurna said...

muahaha...

Anonymous said...

sinis dan lawak hehehhehe

Anonymous said...

lawak apanya.tu cerita bongok namanya.mana ada orang nak rujuk pada hadis dlm soal remeh temeh tu bongok!guna akal la bro.xkan gigi depan sakit nak kene tengok hadis jugak takut nak cabut sebab memudaratkan mata.bodohlah aduka ni.

artikel aduka ni,menunjukkan bencinya dia pada perkara yang menjadi kebanggaan nabi(pewaris nabi).kene sedarla bahawa ko ada tuhan.tuhan suruh ko ikut nabi.nabi suruh ko ikut ulamak.ko ni macam yahudila aduka.pukul rambang je keje.

ko bunuh dirilah aduka woi,senang.sebab dah xguna dah ilmu agama bagi ko.

Anonymous said...

lawak apanya.tu cerita bongok namanya.mana ada orang nak rujuk pada hadis dlm soal remeh temeh tu bongok!guna akal la bro.xkan gigi depan sakit nak kene tengok hadis jugak takut nak cabut sebab memudaratkan mata.bodohlah aduka ni.

artikel aduka ni,menunjukkan bencinya dia pada perkara yang menjadi kebanggaan nabi(pewaris nabi).kene sedarla bahawa ko ada tuhan.tuhan suruh ko ikut nabi.nabi suruh ko ikut ulamak.ko ni macam yahudila aduka.pukul rambang je keje.

ko bunuh dirilah aduka woi,senang.sebab dah xguna dah ilmu agama bagi ko.

Anonymous said...

jgn sbb penulis x menepati citarasa anda, anda nk soh dia g bunuh diri lak, bodoh la anda ni.

Anonymous said...

anonymous 1:18,lu bodo cam cibai la.org kias pun tak paham.lu la gi bunuh diri.cibainye budak!!!!!

Hanz_Azdi said...

ni citer ulama yg 'sesat' ler Anonymous 1:18:00 PM MYT..bukan membodoh & menghodohkan nama ulamak scr total.. walau hanya segelintir ulama' (atau pd yg belum layak ilmunya tapi digelar sedemikian)...releks ler brader, just have fun...& take it on yer chin...hehe.

Lee Copper said...

Hahahaha..... gua gelak sampai keluaq ayaq mata..... bergulin-gulin.

Anonymous said...

Ye have fun. Have fun mempermainkan agama..

Booo~

Ali Zaidan said...

Lu ingat usul fiqh ada sebijik saja ke? Lu xtahu ke ada usul fiqh 'Dalam memilih 2 mudharat pilihlah yg terkecil? Lu tak tahu ke dalam usul fiqh ada kaedah 'mudharat hendaklah dihilangkan". Ni semua boleh dijustifikasikan dlm pembinaan bonggol.

Jadi pakai otak orang lu duka. Kalau BODOH jangan tunjuk BODOH. Tutup sikit BODOH lu tuh!

Tapi aku lupa. Lu kan 'seronotnya jadi orang BODOH'!!

Anonymous said...

Hanz_Azdi, kalau kisah ini bukan bermotif mempermainkan ulamak, maka tolong bagitahu motifnya apa?

Motif baik mana sekalipun, tapi hasilnya busuk dan memecah belah kau nak sokong jugak?!!

Hanz_Azdi said...

AT lu betul jiwa kacau ...apasal lu asik-2 usik ulamak jer nih...pi ler usik Jacko ker Najib, Khairy ker, lu nih penyokong UMNO ker? PAS semua baik tau AT..hehe...Ulamak lagi semua baik belaka,jgn pandai reka cerita lucu ttg ulamak AT woi nanti lu dichop penderhaka atau lu bukan Muslim? hehe AT...lu punya pasal,tgk! ramai dah marah-2 wa lak...hehe...sabar jer ler.

Peronally,wa tak sokong pecah belah masyarakat & permainkan, hina ulamak Islam...Wa kena patuh taat setia kpd ulamak walau apa pung...selagi tak maksiat. Tapi bila terbukti ada silap (wlau orang lain tak nampak) wa tak suhabat punya, salah ttp salah maa. Cuma tinggallg cara nak tegur/perbetul salah tu...wa cara wa, AT cara dia ler...sekian.

Hanz_Azdi said...

p/s: typo...personally!

Anonymous said...

Dah salah, atau silap, kau tegur baik2. Biar ada akhlak. tak jadi kalau perangai macam lembu tapi nak tegur orang alim dengan cara kau tegur lembu.

Orang nampak macam biol.

Anonymous said...

babi zaidan kazzab bertopengkan anonymous wakakakaka takde teloq punye zaidan!