Skip to main content

Kisah Civil Eng muntah darah.

Oleh : AdukaTaruna

Mosyorat pagi tu sangat panas. Walau dalam bilik ekon, tapi suasana memang hangat. Disman dan Xenan sedang bertekak lagi. Kali ini untuk menentukan lokasi pembinaan bonggol jalan. Hanz geleng2 kepala melihat 2 rakannya.

"Dey bro... Kalau bonggol jalan tu dibina 10 meter sebelum lintasan zebra, kereta dalam keadaan laju apabila berada dalam lintasan zebra. Serupa tak payah buat bonggol jalan. 10 meter terlalu cukup untuk kereta memecut dari keadaan pegun."

"Ekeleee... habis? Nak buat 5 meter sebelum? Lu gila ke? Andainya kereta jenis tak perasan bonggol tu atau main redah jer, bukankah mengundang padah kepada murid? 5 meter, apa pun tak sempat ma."

Hanz dah berbulu.

"Macam ni la. Kalau kita berselisih pendapat, kembalilah kepada Al-Quran dan Hadis. Inilah kepimpinan ulama."

"Bagaimana?" Soal Disman dan Xenan hampir serentak.

"Ana akan talifon member ana. Ulama Uma Tantawi. Kita rujuk pada dia. Ana loudkan speaker."

Xenan kerut dahi, Disman telan air liur.

"Hello, assalamualaimum."

"Waalaikumussalam. Anta ke tu Hanz?"

"Naam ya Syeikh Uma. Ana la ni. Ana nak bertanya satu perkara la."

"Sila-sila ya akhi. Apa dia?"

"Ana nak mohon pandangan ustad la. Rakan ana dari tadi dok berbalah lagi ni."

"Pasal apa?"

"Pasal bonggol jalan. Diorang nak buat bonggol jalan. Dok berbalah pasal jarak dan lokasi binaan."

"Begini ya akhi. Kita ni perlu rujuk kepada hadis dan dalil. Ana 20 tahun menuntut di Mesir. Lagi pun ana Ketua Pemuda. Muktamad dan wajib wala. Ana arahkan mereka jangan bina bonggol jalan. Sebab menghilangkan halangan di jalan adalah salah satu cabang iman. Jadi, kesimpulannya, mengadakan halangan di tengah jalan adalah salah satu cabang kufur."

Automatik Xenan dan Disman bermuntahkan darah.

Comments

  1. Hahahaha...

    Lu punya artikel lawak la bhai... hahaha

    ReplyDelete
  2. betul hehe..

    best layak yg sinis, kalu tak paham jugak tak tau larrrr...

    ReplyDelete
  3. lawak apanya.tu cerita bongok namanya.mana ada orang nak rujuk pada hadis dlm soal remeh temeh tu bongok!guna akal la bro.xkan gigi depan sakit nak kene tengok hadis jugak takut nak cabut sebab memudaratkan mata.bodohlah aduka ni.

    artikel aduka ni,menunjukkan bencinya dia pada perkara yang menjadi kebanggaan nabi(pewaris nabi).kene sedarla bahawa ko ada tuhan.tuhan suruh ko ikut nabi.nabi suruh ko ikut ulamak.ko ni macam yahudila aduka.pukul rambang je keje.

    ko bunuh dirilah aduka woi,senang.sebab dah xguna dah ilmu agama bagi ko.

    ReplyDelete
  4. lawak apanya.tu cerita bongok namanya.mana ada orang nak rujuk pada hadis dlm soal remeh temeh tu bongok!guna akal la bro.xkan gigi depan sakit nak kene tengok hadis jugak takut nak cabut sebab memudaratkan mata.bodohlah aduka ni.

    artikel aduka ni,menunjukkan bencinya dia pada perkara yang menjadi kebanggaan nabi(pewaris nabi).kene sedarla bahawa ko ada tuhan.tuhan suruh ko ikut nabi.nabi suruh ko ikut ulamak.ko ni macam yahudila aduka.pukul rambang je keje.

    ko bunuh dirilah aduka woi,senang.sebab dah xguna dah ilmu agama bagi ko.

    ReplyDelete
  5. jgn sbb penulis x menepati citarasa anda, anda nk soh dia g bunuh diri lak, bodoh la anda ni.

    ReplyDelete
  6. anonymous 1:18,lu bodo cam cibai la.org kias pun tak paham.lu la gi bunuh diri.cibainye budak!!!!!

    ReplyDelete
  7. ni citer ulama yg 'sesat' ler Anonymous 1:18:00 PM MYT..bukan membodoh & menghodohkan nama ulamak scr total.. walau hanya segelintir ulama' (atau pd yg belum layak ilmunya tapi digelar sedemikian)...releks ler brader, just have fun...& take it on yer chin...hehe.

    ReplyDelete
  8. Hahahaha..... gua gelak sampai keluaq ayaq mata..... bergulin-gulin.

    ReplyDelete
  9. Ye have fun. Have fun mempermainkan agama..

    Booo~

    ReplyDelete
  10. Lu ingat usul fiqh ada sebijik saja ke? Lu xtahu ke ada usul fiqh 'Dalam memilih 2 mudharat pilihlah yg terkecil? Lu tak tahu ke dalam usul fiqh ada kaedah 'mudharat hendaklah dihilangkan". Ni semua boleh dijustifikasikan dlm pembinaan bonggol.

    Jadi pakai otak orang lu duka. Kalau BODOH jangan tunjuk BODOH. Tutup sikit BODOH lu tuh!

    Tapi aku lupa. Lu kan 'seronotnya jadi orang BODOH'!!

    ReplyDelete
  11. Hanz_Azdi, kalau kisah ini bukan bermotif mempermainkan ulamak, maka tolong bagitahu motifnya apa?

    Motif baik mana sekalipun, tapi hasilnya busuk dan memecah belah kau nak sokong jugak?!!

    ReplyDelete
  12. AT lu betul jiwa kacau ...apasal lu asik-2 usik ulamak jer nih...pi ler usik Jacko ker Najib, Khairy ker, lu nih penyokong UMNO ker? PAS semua baik tau AT..hehe...Ulamak lagi semua baik belaka,jgn pandai reka cerita lucu ttg ulamak AT woi nanti lu dichop penderhaka atau lu bukan Muslim? hehe AT...lu punya pasal,tgk! ramai dah marah-2 wa lak...hehe...sabar jer ler.

    Peronally,wa tak sokong pecah belah masyarakat & permainkan, hina ulamak Islam...Wa kena patuh taat setia kpd ulamak walau apa pung...selagi tak maksiat. Tapi bila terbukti ada silap (wlau orang lain tak nampak) wa tak suhabat punya, salah ttp salah maa. Cuma tinggallg cara nak tegur/perbetul salah tu...wa cara wa, AT cara dia ler...sekian.

    ReplyDelete
  13. Dah salah, atau silap, kau tegur baik2. Biar ada akhlak. tak jadi kalau perangai macam lembu tapi nak tegur orang alim dengan cara kau tegur lembu.

    Orang nampak macam biol.

    ReplyDelete
  14. babi zaidan kazzab bertopengkan anonymous wakakakaka takde teloq punye zaidan!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.