Skip to main content

Update Sidang Perak (ABO)

Thursday, May 7, 2009

Update 12.15pm - (HOT) Badut ? Speaker akan dipaksa keluar ??

Suasana 'darurat' kecil di Ipoh, Perak. Biarkan gambar berbicara. Wak macam makin letih melihat badut2 sedang 'bersidang'. Laporan akan kembali selepas jam 12.30 pm. Bomoh aku tidak berehat untuk memberikan laporan terkini. Diberitakan sekiranya selepas rehat sejam ini, Speaker DUN yang sah, YB Sivakumar tidak berganjak dari kerusi speaker, pihak polis akan dibawa masuk kedalam dewan untuk membawanya keluar secara paksaan. Adeh..macam kisah citer batu belah batu bertangkup la pulak...!!

Catatan Misbah yang keluar dewan awal :

Saya sampai lewat ke hotel disebabkan sekatan jalanraya dan jalan jem teruk. Saya bersendirian ke Bangunan Perak Darul Ridzuan, cuba menembusi beberapa sekatan polis tetapi gagal. Saya tunjuk surat perlantikan Setiausaha DUN oleh Speaker tetapi tidak dipeduli oleh polis. Sekatan semi sekatan saya lalui semuanya gagal.

Polis hanya menerima kad masuk yang dikeluarkan oleh Pejabat MB dan SUK sahaja. Surat Speaker tidak laku. Saya bertengkar cara baik dengan polis untuk membolehkan masuk namun gagal.

Di satu sekatan yang lain, pegawai polis agak bertimbang rasa, saya dibenarkan masuk tetapi hendaklah parking kereta di tempat yang lain dan berjalan kaki kira-kira 3 kilometer. Akhirnya saya berjaya menembusi sekatan polis dengan berjalan kaki sejauh 3 km.

Saya singgah dulu di pejabat PAS dan meninjau keadaan. Persidangan belum berjalan lagi, pemeriksaan perbarisan pun belum bermula lagi. Speaker dan Hj Nizar menghubungi supaya segera ke DUN. Saya tidak dapat berbuat demikian, kad masuk tidak ada pada saya.

Sementara itu, berhampiran bangunan SUK keadaan kecoh apabila FRU menyerbu kedai minum di bawah pejabat DAP dan membuat tangkapan demi tangkapan. Antara yang ditangkap YB Salehuddin, YB Mujahid, YB Jayakumar dan ramai lagi.

Seorang pegawai ADUN PR memberi saya kad masuk ke bangunan SUK, saya terus bergegas ke SUK. Sampai dipintu pagar, sekali lagi saya dihalang dan tidak dibenarkan masuk oleh pihak polis yang telah mengambil alih sepenuhnya kawalan keselamatan.

Saya cuba merayu dengan tunjuk surat Speaker tetapi gagal. Kad saya tidak laku sebab kad itu untuk isteri ADUN. Sementara itu tangkapan-tangkapan tersus dilakukan oleh pihak polis.

Saya cuba hubungi beberapa ADUN di Dewan, dan mereka melaporkan, persidangan telah dimulakan tanpa menunggu kehadiran saya selaku Setiausaha DUN dengan berlaku beberapa kekecohan. Abdullah Antong terus menjalankan tugas sebagai Setiausaha DUN..

Sivakumar : "Semua ADUN PR saya pohon kepada mereka semua jangan keluar jika tidak ada sesuatu yang penting perlu dilakukan. Sekiranya mereka yang ingin keluar walaupun untuk ke tandas mereka saya pohon keluar berdua ".

Sementara itu Speaker yang masih sah, Sivakumar masih keras berada dikerusinya dan tidak berganjak. Kekuatan, ketegasan mereka nampak lebih kuat pada hari ini sehingga ada yang membuat cerita lucu : "silap jampi oleh bomoh, makin kuat dan keras, bukan makin lemah ".(idhamLim)










Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.