Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 5, 2009

Ulama yang professional.

Ala.. Nik Aziz ma. Ilmu diplomasi tinggi. Pada wa, TGNA bercakap jangka pendek dan jangka panjang sekaligus. Pada wa lah.

Jangka pendek, ianya meredakan ulama dan professional. Ulama perlu jadi pro dan pro perlu jadi ulama. Macam Ostad Fadhil cakap.

Jangka panjang pun begitu. Satu hari nanti dah takda ulama dan pro ni. Sebab pada gua time tu pro semua ulama dan ulama semua pro. Kira macam MAZA la. Ulama pun ya, pro pun ya.

So, kat sini, sebenarnya, pro ada kelebihan. Yang pro buleh kuasai bidang agama bila2 masa. Tapi yang ulama nak kuasai bidang pro, kerat jari xenan gua berani beb. Jangan mimpi la.

Ir Nizar nak menjadi ulama, kalau dia mahu, anytime. Hadi, Harun Taib, Nik Abduh nak jadi Ir gak, tak payah bohong. Gua bidang kejuruteraan, gua tahu la. Otak lebih pada hafal, lebih pada sastera, kompom sangkut punya.

12 comments:

kinki said...

kali ni wa setuju dgn lu

AdukaTaruna said...

oit kinki. nape wa klik nama lu g harakah plak? Takan blog lu blog harakah?

Ajar wa cane lu buat. Wa nak buat kat blog xenan. Klik jer nama gua, kuar CNN.

Xenan said...

wakaka...bro kinki.lu setuju nak potong jari wa ke?lek2 la bro..

dah cam yakuza lak..men potong2 jari nih.Anaki AT.Hait

AdukaTaruna said...

wakakaka. nak potong jari sendiri wa tak berani. potong jari lu la nampaknyer. hahaha..

Xenan said...

hehe..tak leh potong kot AT.kenkadang wa ni leh jadi tak sengaja kebal.
hehehe

Anonymous said...

potong jangan x potong...
kalo AT xberani suh abanghensem...
ilmu dia boleh mengalahkan kebal lu xenan..haha

anyway, ulama ada gak kelebihan dia...esp bab tawaduk, istiqamah qanaah bla bla bla..kalau salah istilah jgn marah..wakaka. da lama la tinggal subjek akhlak..hahaha
kalau pro ni sifat duniawi ade lagi..nak pakai camry, mana nak pakai perdana..haha..contoh je la..
lagi satu, org pro ni otak buat duit..haha. duniawi la katakan..ade je bisnes jual lembu kambing etc dia nak buat..ulama ni concentrate kitab kuning dia je..so kalau nak bahagi masa, ulama ni xde masalah..org pro ni bukan setakat sibuk malah suka menyibukkan diri...kesimpulannya simpul sendiri lah..haha

-orang jauh-

lelaki_ini said...

Ceh, lu dulu ms student pun rajin ngapal gak. Formula2 Calculus dulu tuh, lu hapal gak kan? Ce lu terbitkan rumus dr rumus, ha? :-D

Lu ngaku dak engine, tp x join pun TKO Eng. Club. Takot kono ban ko? Uma leh back up ma, haha.

azwan said...

Ustaz Nasrudin Tantawi tu budak science stream maaa..Sama gak ngan Ust Nasharudin Mat Isa..Lu je tak boleh jadi ulamak. Pasai lu maki ulamak. Ilmu tak p kat lu. Kalu nak maki pun maki individu. Atas batang tubuh dia macam lu maki TG Hj Hadi. Bukannya dengan ulamak sekali lu maki.

azwan said...

Ustaz Nasrudin Tantawi tu budak science stream maaa..Sama gak ngan Ust Nasharudin Mat Isa..Lu je tak boleh jadi ulamak. Pasai lu maki ulamak. Ilmu tak p kat lu. Kalu nak maki pun maki individu. Atas batang tubuh dia macam lu maki TG Hj Hadi. Bukannya dengan ulamak sekali lu maki.

Anonymous said...

nak jadi ulama anytime?? patutlah mudah sgt ngaku jd ulama! belum cuba belum tahu..cuba belajar Nahu, Saraf Bahas Arab yang mudah-mudah dulu kalu nak tahu.itu belum masuk balaghah, usul fiqh, masail fiqahiyyah,qawaid fiqhiyyah.ulum quran,usul tafsir,mustalah hadith, syarh hadith,musykil hadith..mantiq,tawhid,firaq islamiyyah, muqaranah adyan..tulis ingat kubur sikit.

Anonymous said...

AT

nk guna nickname pergi link mana ceruk dunia pun boleh ma...

klik Name/url

isilah name = john lennon
url = http://nerakajahanam.com

kalau klik, harus ke sana...hahahaha

kj

Anonymous said...

kan wa dah cakap..... kena tunggu TGNA balik umrah la nak setel pasal kes Nik Abduh ni.... nak harapkan "orang tu".... diam membisu aje lah.... gen tahap TGNA ni jarang bro ada dalam orang melayu.... tengok jer Najib.... pasal penanti pun masih buntu lagi nak letak ke tak nak calon lawan PKR..... gen wa pun ada iras² TGNA... lu boley la bayangkan tahap gen wa.... hehehe

-abanghensem