Skip to main content

Tok Bomoh mendapat pesakit pertama.

Oleh : AdukaTaruna

Tok nak cerita pengalaman Tok masa mula2 tamat nuntut ilmu jadi bomoh dulu. Masa tu tahun 1940 kalau tak silap. Kak Memot masa tu belum lahir lagi. Hasbullahpit berhingus lagi wa cakap lu.

Tok dapat pesakit pertama sebaik sahaja tamat pengajian kebomohan. Seorang lelaki tua datang mengadu kepada Tok. Dulu, masa dia muda, dia ada bela satu jin kategori pahlawan. Masa tu benda2 ni dah adat la. Skang ni, bila dia dah tua, dia tak larat nak jaga. Dah banyak kali dia cuba buang, tapi tak berjaya.

"Dah guna teknik rebus benih jagung, tanam di bukit dan suruh dia jaga sampai tumbuh?"

"Sudah Tok. Jin ni banyak member. Dia suruh member dia dapatkan benih lain. Skang dah jadi ladang dah kat bukit tu."

"Ok lah. Macam ni. Tok ada kaedah. Kali ni Tok berani kerat jari uma kalau tak berjaya gak. Lu ambil keratan kertas nih. Ini keratan akhbar terbaru. Bagi kat jin lu tuh. Then, suruh jin lu lepak kat Gunung Semanggol sehingga benda ni berlaku. Cakap dengan dia, sikit jer lagi nih. Selagi tak jadi, jangan balik. Jin tu nak minta tolong member2 dia pun takpa. Lu jangan risau. "

"Mujarab ke Tok?"

"Mujarab la. Kalau tak jadi kita kerat jari uma."

"Boleh baca keratan akhbar ni Tok?"

"Ha. Bacalah."


Kini terserah pada Sultan...

Tekanan umum semakin memuncak supaya Sultan Perak, Sultan Azlan Shah membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dan mengadakan pilihanraya baru untuk menyelesaikan kemelut politik di negeri itu, yang sudah berlarutan selama tiga bulan.

"Huih Tok. Kalau camni, sampai kiamat la jin gua tak balik2."

Comments

  1. Lu tau ke apa Najib buat di Indonesia ? Gua rasa dia gi sana cari bomoh sebab bomoh Malaysia macam lu dah tak sokong dia lagi!

    ReplyDelete
  2. Brutal la lu brader... Gua ingat lu kasi jin kertas tulis mandrem bahasa sankrit ke... tulis jawi terbalik ke... Alih2 mandrem itu.... Confirm jin tak balik

    Brader, boleh gua antar jiran gua pada lu, utk buang hantu raya bapa dia.

    ReplyDelete
  3. salam bro AT

    hahahahahahaha.. cool..cool... syabas bro AT ngan cerita yg menarik. Saya sokong suruh jin tu follow up senantiasa... hahahahaha

    ReplyDelete
  4. matkalau. lu buat jer cara gua. pengeras kita share 2.

    ReplyDelete
  5. aku orang semanggol pun x tau yang kat ctu ada bomah nie,yang aku tau kat ctu ada kuil hindu baru bina

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.