Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 15, 2009

Tok Bomoh mendapat pesakit pertama.

Oleh : AdukaTaruna

Tok nak cerita pengalaman Tok masa mula2 tamat nuntut ilmu jadi bomoh dulu. Masa tu tahun 1940 kalau tak silap. Kak Memot masa tu belum lahir lagi. Hasbullahpit berhingus lagi wa cakap lu.

Tok dapat pesakit pertama sebaik sahaja tamat pengajian kebomohan. Seorang lelaki tua datang mengadu kepada Tok. Dulu, masa dia muda, dia ada bela satu jin kategori pahlawan. Masa tu benda2 ni dah adat la. Skang ni, bila dia dah tua, dia tak larat nak jaga. Dah banyak kali dia cuba buang, tapi tak berjaya.

"Dah guna teknik rebus benih jagung, tanam di bukit dan suruh dia jaga sampai tumbuh?"

"Sudah Tok. Jin ni banyak member. Dia suruh member dia dapatkan benih lain. Skang dah jadi ladang dah kat bukit tu."

"Ok lah. Macam ni. Tok ada kaedah. Kali ni Tok berani kerat jari uma kalau tak berjaya gak. Lu ambil keratan kertas nih. Ini keratan akhbar terbaru. Bagi kat jin lu tuh. Then, suruh jin lu lepak kat Gunung Semanggol sehingga benda ni berlaku. Cakap dengan dia, sikit jer lagi nih. Selagi tak jadi, jangan balik. Jin tu nak minta tolong member2 dia pun takpa. Lu jangan risau. "

"Mujarab ke Tok?"

"Mujarab la. Kalau tak jadi kita kerat jari uma."

"Boleh baca keratan akhbar ni Tok?"

"Ha. Bacalah."


Kini terserah pada Sultan...

Tekanan umum semakin memuncak supaya Sultan Perak, Sultan Azlan Shah membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dan mengadakan pilihanraya baru untuk menyelesaikan kemelut politik di negeri itu, yang sudah berlarutan selama tiga bulan.

"Huih Tok. Kalau camni, sampai kiamat la jin gua tak balik2."

8 comments:

HaHs said...

Hahaha!

Ini baru lawak namanya bro.

Seladang said...

Lu tau ke apa Najib buat di Indonesia ? Gua rasa dia gi sana cari bomoh sebab bomoh Malaysia macam lu dah tak sokong dia lagi!

MATKALAU said...

Brutal la lu brader... Gua ingat lu kasi jin kertas tulis mandrem bahasa sankrit ke... tulis jawi terbalik ke... Alih2 mandrem itu.... Confirm jin tak balik

Brader, boleh gua antar jiran gua pada lu, utk buang hantu raya bapa dia.

toyu said...

salam bro AT

hahahahahahaha.. cool..cool... syabas bro AT ngan cerita yg menarik. Saya sokong suruh jin tu follow up senantiasa... hahahahaha

Hanz_Azdi said...

hehe AT ... caya la lu tok bomoh.

AdukaTaruna said...

hahaha. jgn tuduh gua syirik dah..

AdukaTaruna said...

matkalau. lu buat jer cara gua. pengeras kita share 2.

Anonymous said...

aku orang semanggol pun x tau yang kat ctu ada bomah nie,yang aku tau kat ctu ada kuil hindu baru bina