Skip to main content

Tidak benar PAS lengahkan penyertaan bukan Islam

Abdul Rahim Sabri | May 15, 09 11:28am
kemaskini 4.03pm PAS tidak melewat-lewatkan penyertaan bukan Islam sebagai ahli seperti didakwa oleh kelab penyokong parti itu kerana satu jawatankuasa khas telah ditubuhkan bulan lalu untuk meneliti lebih serius perkara tersebut.

Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Mujahid Yusof Rawa memberitahu Malaysiakini hari ini, jawatankuasa teknikal itu bertujuan mengkaji kemungkinan meminda perlembagaan parti bagi membolehkan kelab tersebut dijadikan satu sayap utama parti bertaraf dewan.

"Mesyuarat AJK PAS pusat pada April memutuskan satu jawatankuasa ditubuhkan dengan fokus mengemukakan cadangan teknikal untuk kita menyegerakan keahlian mereka dalam parti," katanya.

Tambahnya, jawatankuasa tersebut yang diketuai oleh bekas timbalan presiden PAS Hassan Shukri dijangka mengambil masa antara tiga hingga enam bulan sebelum rumusan dibawa kepada jawatankuasa pusat parti.

nik aziz and hu pang chow 140509Mujahid, yang juga ahli parlimen Parit Buntar, diminta mengulas pengerusi Kelab Penyokong PAS (KPP) Hu Pang Chow yang menggesa ia disegerakan demi memastikan parti itu terus mendapat sokongan pengundi bukan Melayu, khususnya dalam pilihanraya umum depan.

Jawatankuasa itu disertai kira-kira enam orang pemimpin PAS, termasuk beliau sendiri dan ahli-ahli jawatankuasa pusat parti.

Mengulas lanjut isu-isu teknikal yang dibincangkan oleh jawatankuasa kecil tersebut, Mujahid berkata, ia melibatkan beberapa perkara asas dalam perlembagaan parti itu.

Sambil memberi contoh syarat-syarat keahlian PAS seperti harus seseorang yang Islam, akil baligh dan rakyat Malaysia, beliau berkata:

"Kalau nak bentuk keahlian (kepada bukan Islam), kita perlu pinda (syarat) yang asas."

Turut dibincangkan, tambah Mujahid, kedudukan anggota bukan Islam dari sudut jumlah perwakilan ke muktamar dan keanggotaan mereka dalam jawatankuasa pusat PAS.

"Jawatankuasa (teknikal) akan menyegerakan perkara ini. Apabila kita bersedia dengan cadangan teknikal ini, ia akan dibawa ke (jawatankuasa) PAS Pusat.

"PAS Pusat akan berbincang dengan lebih serius dan Majlis Syura Ulama akan berbincang dari sudut sama ada bertentangan dengan syarak atau tidak.

"Selepas itu, baru kemukakan usul kepada ahli-ahli dalam muktamar khas dan bahas perkara ini," katanya.

Diminta mengulas kenyataan Datuk Nik Aziz Nik Mat yang menangguhkan penyertaan anggota bukan Islam, Mujahid berkata, setakat kefahamannya, mursyidul am PAS tidak bermaksud "untuk KIV" atau diperap tetapi memberikan penjelasan kepada perwakilan-perwakilan di muktamar PAS, awal bulan depan.

Tambahnya, Nik Aziz mungkin bermaksud penangguhan itu hanya buat seketika, sementara menunggu penjelasan dan reaksi perwakilan di muktamar ke-55 di Shah Alam.

Menurut Mujahid lagi, peranan bukan Islam dalam parti itu akan turut diulas dalam ucapan dasar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di pembukaan muktamar supaya dibahaskan oleh para perwakilan.

"Salah satu unsur ucapan dasar beliau menyebut hal ini. Saya telah memberi input kepadanya untuk menjelaskan isu ini dengan lebih terang, jelas dan nyata.

"Oleh kerana sokongan bukan Islam terhadap PAS menjadi satu fenomena, apabila disentuh oleh presiden, mungkin akan dibahas," katanya.

Terdapat kira-kira 30,000 ahli bukan Islam dalam kelab tersebut, tambah Mujahid

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.