Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 2, 2009

Tantawi adalah satu lagi ulama bodoh yang ditemui.

waa rasa golongan erdorgan yang gelabah tengok statement khalid sama dan syed azman...nik abduh tukang pencetus..apa pun waa sokong kenyataan nasrudin tantawi...sape makan cili dia yang terasa podas..he he he

fanatik

Dia macam ni fanatik. Lama dah gua tekankan, fight bab pembolehubah ni. Melayu spesis bodoh. Sebab apa2 masalah kita perlu bergerak dari sini. Inilah pembolehubah yang terbesar.

Jadi, kalau kita sedar kita bodoh, kita tak payah ambil lain. Ambil Islam. Bila tajuk ambil Islam, kita akan terdedah kepada satu kelemahan. Yakni,

Kita ambil Islam dari tafsiran berbanding dari Nabi secara tulen; setulen nabi yang ambil secara wahyu.

So, banyak party la. Namun, begitu, adalah lebih baik ambil tafsiran Islam dari ambil dari bukan Islam, termasuk perumpamaan Melayu.

Siapa makan cili.

Seorang ulama yang berhadapan dengan masalah umat Islam, perlu ambil nas2 Al-Quran dengan tepat dan relevan untuk dikaitkan dalam satu-satu permaslahan.

Tapi sebab Tantawi adalah gen Melayu, maka, pada hari ini, wa menemui seorang lagi ulama tahap bodoh seperti ini. Ini bukanlah satu perkara yang baik. Melayu bodoh, dan jangan ambil nas Melayu.

Mari kita lihat.

Apabila hadis Melayu siapa makan cili ditegakkan demi menyelesaikan permasalahan umat.

Satu pihak main tuduh secara rambang. Membelakang konsep hujah, konsep bukti, konsep syura. Sepatutnya ulama bodoh seorang lagi, Nik Abduh, menyelesaikan secara syura atau secara jemaah atau secara peribadi sendiri.

Tetapi, sebab dia ulama Melayu, dan sudah pasti bodoh, maka, dia mendatangkan satu situasi perpecahan jemaah. Menuduh tanpa bukti, hanya berdasarkan maklumat yang dia percayai, tanpa individu khusus, dan sebagainya.

Dan Tantawi, seorang lagi ulama Melayu bodoh menggunakan nas Melayu dalam membacking individu salah seperti itu? Nas ini tidak menyelesaikan masalah. Bayangkan pihak lawan pula menggunakan kaedah tuduh rambang dan turut menggunakan nas siapa makan cili. Bila nak selesai?

Tidakkah kita ditertawakan oleh bangsa lain? Tak geleng kepala ulama Iran tgk cara ulama Melayu selesaikan masalah? Situasi yang adil patut diberikan kepada semua pihak.

Kalau sebelah sini main hentam dengan guna nas Melayu makan, cili, sebelah sana pun balas guna nas Melayu makan cili gak, apa jadi pada masyarakat? Selesaikah masalah. Salah perlu dikatakan salahlah.

Tidakkah semua dapat melihat betapa bodohnya ulama Melayu?

  1. Hadi
  2. Nik Abduh
  3. Tantawi (yang terlatest wa catatkan)

10 comments:

Anonymous said...

smg Allah membalas perbuatan jahat lu AT.

zombiry said...

adukaka teruna malang,24jam at mengadap blog tp 3 ulamak tu mengadap al-quran...mereka lg diyakini,harap permintaan utk AT TOBAT BBYK SEBELUM NYAWA HANCUR BKECAI,AMIN!!!

toytian said...

Hei.....AT bawa makan majun kuat, kurang sikit angin satu badan tu.
Jangan...jangan...jangan menghina sapa2 bro...sbb wa tahu lu melayu yang bukan berjiwa yahudi.
Kutuk cow...cow..tak ada maknanya, nanti boleh mempercepat proses nyanyuk.
Tak percaya!!! kutuk jgn tak kutuk.

Anonymous said...

la lu ulas komen waa ke, skang lu kena belasah lagi..mua ha ha...
apa pun pendirian waa tetap tak berubah, waa repek ngan tantawi...lespek denagn nik abduh, ia membuktikan ulamak bukan layu beb..kalau dia nak belasah orang dia bukan cam lu belasah ulamak...mereka guna tertib sesuai adab d alam jamaah...mua ha ha


fanatik

Anonymous said...

AT..
aku harap ko bertobat sebelum terlambat.ko ni macam bukan islamla plak aku tengok.ko xsuka kepada pewaris nabi2 ker?astarafirullah..mengucap AT.banyak2lah mengucap..kalau lu xsuka ulamak,jangan ko kutuk dia.jangan ko kutuk orang yang sokong ulamak.aku takut hidup ko x berkat.dengarlah nasihat orang2 yang tiada kepentingan diluar sana.dengarlah nasihat alquran peristiwa umat yang dimurkai.

-kamarul

Anonymous said...

ko jangan layan kera yang syok sorang2 ni..otak x cerdik,perasan cerdik.balik mabok lah lagi baik

Anonymous said...

lu ni pon bodoh la AT...da tau melayu bodoh yang lu pegi tulis benda2 berfalsafah buat ape..haha
straightforward sudeh..
dulu bila wa cakap lu suke generalize pendapat, wa sebenarnya paham ape lu nak kata..
cumanya wa juga teramatlah sedar wal yakin yang akan ada umat2 yang salah tafsir pandangan lu...

anyway dari ape yg wa faham, si AT ni cuba sampaikan yang ulama' ni bukanlah sempurna...bodoh tu maksud dia adalah kekurangan dari satu segi..bukanlah bodoh secara menyeluruh...cumanya AT ni mmg xpakai insurans, dia pakai skim kafarah..haha. ayat dia memang xboleh blah dan kemudiannya akan dibalas dengan sistem kafarah..lol

kesimpulannya, lu org pon boleh cakap si AT ni bodoh sebab nobody's perfect kan kan? setuju x AT? =P

-orang jauh-

AdukaTaruna said...

kah kah kah.. ofkos la orang very far..

usen said...

assalamualaikum,
minta maaf bang ngah, aku xleh terima ko lagi sbgai sahabat aku.. serangan ko terhadap ulama yang ku cintai membuahkan kebencian ku kepada ko.. cukuplah serangan ko kepada pewaris2 nabi ini, igtlah, mati itu Pasti, soal jawab kubur itu PASTI, syurga neraka itu Benar..
assalamualaikum..

usen

Anonymous said...

7 keturunan ko confirm bodoh pas ni at..