Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 28, 2009

Satu ketika Anwar terlalu bangsat, PAS terlalu bangang.



Pilihan raya umum 1986 PAS kalah teruk. Waktu itu PAS bekerjasama dengan CCC dan ini sejarah pertama PAS berpakat dengan bukan Melayu. Mengapa gagal?

Itu adalah peringkat awal pelaksanaan PAS untuk mendekati masyarakat bukan Islam. Tetapi kegagalan PAS pada masa itu kerana disebabkan politik Umno juga. Sebelum pilihan raya sokongan masyarakat Cina kepada PAS begitu besar, jadi ini menakutkan BN dan umno.

Oleh kerana itu, Tun Mahathir dengan Anwar Ibrahim menganjurkan pertemuan dengan pimpinan PAS secara sulit, atas alasan untuk meredakan ketegangan. Jadi perkara ini orang lain tidak tahu pertemuan sulit itu.

Tetapi kurang 24 jam selepas pertemuan itu Umno bocorkan bahawa mereka berjumpa dengan pemimpin PAS. Jadi ini menyebabkan semua Cina merasakan PAS mengkianati mereka. Akhirnya mereka tidak memberi sokongan kepada PAS. Ini adalah politik Umnolah mengalihkan perhatian Cina daripada PAS.

5 comments:

Anonymous said...

Bila masa plak pas berpakat dengan CCC.CCC tu apa kejadahnya?ko jangan nak fitnah dan rekaciptala labu..cerita reka ni,ko bagitau kat budak kecik bolehla..ni budak besau2 seme ni, ko jangan klentong.xde pas berpakat ngan CCC pada tahun 1986 tu.sueey punya pengarang.

Erdogen dah mula dah...

Anonymous said...

anon 1:01, bangsat AT ni biase je bg dia buat fitnah reka citer dia..wakakaka..

Xenan said...

aih..kalau wa jawab nih sure nama wa no 2 bangsat lepas AT.Wakakaka

Oit anon..gi balik baca buku lah.Mmg la PAS berpakat(bukan berpakat, menubuhkan CCC sbnrnyer).Lu ingat tema semcm "Pas For All" nih baru2 jer ke?Zaman dulu pon dah start le.

AT, Pas bangang sbb berbaik sangka dengan sesama Muslim(UMNO).Umno guna sentimen ni tak hingat.Pelajaran dr situ sgt pahit camana Nik Aziz rasa.Sbb tu banyak usaha dr dulu gagal.Lu patut rujuk lg pd time Pas leh bergabung zaman datuk Asri.

Pru2008 patut sejarah Pas Umno berulang sbnrnyer dek kebodohan "berbaik sangka" stgh pemimpin PAS.Nasib baik ade internet n Nik aziz penhalang terbesar.Udah2 la tu PAS.Luper kan jek la UMNO tuh..

effhedge said...

anon2 atas tu kalo lahir tahun akhir 80an, memang x tau la cite ccc tu. jadi boleh la dipanggil buta sejarah. (aku skola redah time tu pon tau).

tp kalo anon2 tu lahir tahun 70an, tp x tau cite tu, tu bukan lagi buta sejarah. tu buta kayu @ buta hati namanya

Anonymous said...

Lancau lu!!