Skip to main content

Perak : Mari mengarut bersama Tok Bomoh.

Oleh : AdukaTaruna

Memahami level semasa Najib.

Mula2 sekali, Tok kena jelaskan kat lu orang level semasa Najib. Level semasa ni berubah2 la. Tapi yang terkini punya Tok nak bagitahu ni.

Menurut jin Ifrit tok yang pertama, Najib sekarang ni sedaya upaya nak kekalkan status quo. Status quo skang ni ialah :

  • 55% Melayu sokong UMNO.
  • Sabah Sarawak Johor Perlis talian hayat UMNO.

Jadi, berpandukan level semasa ini, Najib hanya perlu kekalkan 2 di atas, dan target pengundi bukan Melayu pulak. Sebab itu,
  • MeCD lupus.
  • Kuota 30% lupus.
  • Status anak pasangan menukar agama.
Sebab itu, seandainya status quo ini kekal, dan Najib hanya perlu dapatkan 50% sokongan bukan Melayu untuk kekal sekurang2nya PRU13. Persempadanan semula adalah kelebihan BN 2004 tetapi kekurangan BN 2008. Matematiknya :

55% Melayu + 50% bukan Melayu = BN.
Sabah + Sarawak + Melaka + Johor + Perlis + Pahang + N9 = BN
ISA + PDRM + Media + SPR = BN

Memahami apa yang boleh menjahanamkan status quo Najib.

Sekarang Tok masuk silibus baru. Apakah perkara yang boleh menjahanamkan status quo Najib. Dari mangkuk magik Tok, terdapat beberapa perkara yang boleh membuatkan kerosakan besar terhadap level semasa Najib ini.
  • Keputusan pungutan suara (pilihanraya) di kawasan kelabu dan putih BN.
  • Kekalahan pungutan suara (pilihanraya) di kawasan Hitam BN.
Kawasan kelabu ialah kawasan yang BN dan BR sama kuat. Kawasan putih pula adalah kawasan BN kuat atau kepunyaan BN ketika PRU12. Manakala kawasan hitam adalah kawasan pembangkang.

Kawasan putih paling memberikan impak kepada status quo Najib. Contohnya Kuala Terengganu di zaman Paklah lepas. Dari menang PRU2008, terus kalah. Paklah terus out, Najib pula awal2 sudah tolak kaitan referundum rakyat terhadap peralihan kuasa.

2 perkara inilah yang paling ditakuti Najib. Najib sahaja tetapi tidak semestinya kepada UMNO. Jika pungutan suara oleh badan bebas, media boleh menyorokkannya. Tetapi pungutan suara melalui pilihanraya adalah mimpi ngeri ketika ini. Ia boleh membakar negeri penampan atau talian hayat BN seperti Sabah dan Sarawak.

Perak.

PUTRAJAYA 12 Mei – Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir hari ini memfailkan permohonan untuk menangguhkan perintah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang mengisytiharkan Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Permohonan itu difailkan melalui tetuan Zul Rafique & Co. di Pejabat Pendaftaran Mahkamah Rayuan di sini.

Permohonan untuk penangguhan itu dijangka akan didengar terus hari ini.

Zambry turut memfailkan notis usul untuk merayu terhadap perintah Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah.
Tok tak fikir Najib akan membenarkan 2 perkara ini berlaku. 2 perkara yang menjahanamkan status quo, yang merendahkan lagi level semasanya.

Tok memilih Najib (tidak semestinya keseluruhan UMNO) akan bermati-matian mengelak pilihanraya. Gilo! Kalau pilihanraya, memang besarlah damage nya reputasi Najib.

Jadi, antara 2.
  1. Mahkamah Rayuan menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi.
  2. Mahkamah Rayuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi.
  3. Sultan tidak akan membubarkan DUN.
Kemudiannya, secara haram, Nizar akan diundi tidak percaya melalui sidang DUN. Siva mungkin tidak dibenarkan masuk.

Bila sidang haram mengundi tidak percaya secara haram, BR Perak akan ke mahkamah lagi. Begitulah prosesnya sehinggalah PRU13. Kerana nuklear pemusnah kepada Najib dan survival UMNO terletak di Perak.

Kalau pilihanraya negeri Perak dan BR menang, apatah lagi menang lebih besar, maka itulah ia senjata pemusnah bagi Najib dan UMNO. Ianya merebak ke seluruh negara. Dari Perlis hingga ke Sabah.

Sekian karutan Tok lepas Zuhur nih.

p/s : Melalui level semasa Najib juga, adalah perlu kita mendesak PAS/PKR melakukan pengorbanan kerusi, untuk seni tawar-menawar dalam peperangan.

Comments

  1. "Ahli politik memikirkan pilihanraya akan datang.

    Negarawan berfikir mengenai generasi masa depan."

    (A politicians think of the next election. A stateman, of the next generation)

    Nizar memikirkan masa depan rakyat walaupun kemungkinan dia akan hilang kuasa.

    Zambry memikirkan kuasa..Gila Kuasa!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.