Skip to main content

PAS nafi Anwar pengaruhi pemilihan bulan depan



PETALING JAYA: PAS menafikan dakwaan wujudnya campur tangan mana-mana pihak termasuk Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya cuba mempengaruhi keputusan pemilihan parti itu bulan depan.

Beberapa pemimpin PAS yang dihubungi menolak sekeras-kerasnya dakwaan tersebut yang dilihat sengaja ditimbulkan bagi mencetuskan suasana tidak baik dalam parti itu.

Ketua Pemuda PAS Pusat, Sallahuddin Ayob berkata, tidak timbul wujudnya campur tangan daripada pihak luar bagi menentukan kepimpinan parti itu kerana ahli dan penyokongnya tahu untuk mencorakkan barisan kepimpinan yang diinginkan.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya jika ada dakwaan yang katakan pemimpin kita dipengaruhi oleh orang luar.

"Tak timbul langsung soal pengaruh itu kerana PAS tahu bagaimana hendak tentukan lanskap politik kami," katanya kepada mStar Online.

Pengerusi Pertubuhan Pergerakan Perpaduan Islam, Datuk Zulkifli Mohamad mendakwa Anwar yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) cuba mempengaruhi keputusan pemilihan Muktamar Pas bulan depan dengan menyokong kumpulan tertentu yang cenderung kepada pemikiran politiknya.

Beliau mendakwa Anwar berusaha mempengaruhi dan memenangkan pemimpin tertentu PAS yang menyokong kepada ideologinya.

Bagaimanapun Sallahuddin berkata beliau percaya dakwaan sedemikian dibuat bagi memecahbelahkan hubungan yang wujud antara PAS dan PKR menerusi kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

"Mereka cuba pecah belahkan hubungan kami dalam Pakatan Rakyat," katanya.

Selain itu mengenai dakwaan yang mengatakan bahawa wujudnya perpecahan dalam parti terutamanya menjelang Muktamar PAS ke-55 bulan depan, beliau berkata, perkara tersebut tidak timbul.

"Tidak ada perpecahan, kalau perbezaan pendapat itu perkara biasa dalam politik.

"PAS merupakan parti yang demokratik dan sesiapa sahaja boleh keluarkan pandangan, perkara-perkara ini sebenarnya akan lebih mematangkan parti," katanya.

Sementara itu Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Mustafa Ali berkata, sepanjang pengetahuannya tidak wujud sebarang pengaruh daripada mana-mana pihak menjelang pemilihan parti.

"Apa yang saya tahu memang tak adalah pihak yang cuba mempengaruhi orang-orang tertentu.

"Dalam PAS kita tak dengarlah perkara seumpama itu berlaku," katanya yang juga Pengerusi Pemilihan Muktamar PAS ke-55 yang akan diadakan di Shah Alam, Selangor.

Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu turut menafikan mengenai perkara tersebut.

Beliau berkata, dakwaan seumpama itu hanya merupakan sangkaan yang tidak berasas untuk memburukkan imej PAS.

"Itu hanya sangkaan semata-mata, tidak ada kebenarannya pun... mana ada orang luar pengaruhi kita," katanya.mstar.com.my



Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.