Skip to main content

Nizar sudah hilang keyakinan majoriti ADUN - Peguam


PUTRAJAYA 21 Mei - Peguam Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir, Datuk Mohd. Hafarizam Harun berkata, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin sebenarnya sudah hilang keyakinan majoriti daripada Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak.

Menurutnya, Mohammad Nizar sudah membuat pengakuan sendiri bahawa beliau telah kehilangan majoriti dalam DUN tersebut ketika menghadap Sultan Perak pada 4 Februari lalu di bawah Perkara 36(2) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak 1957.

Perkara 36(2) menyebut Paduka Sultan Perak boleh memberhentikan atau membubarkan DUN dan ia hanya terpakai apabila tempoh DUN itu telah sampai lima tahun.

''Pada ketika itu sudah berlaku satu 'dead lock' iaitu telah hilang kepercayaan majoriti ADUN Perak.

''Jadi sudah jelas beliau terpaksa meletak jawatan di bawah artikel 16(6) Perlembagaan Perak,'' katanya.

Beliau ditemui pemberita bersama seorang lagi peguam, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin di pekarangan Mahkamah Rayuan selepas membuat penghujahan berhubung isu keputusan rayuan Zambry terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Mahkamah Rayuan menangguhkan keputusan pada pukul 3.30 petang esok.

Mohd. Hafarizam berkata, berlaku interpretasi dalam Perkara 16(6) iaitu sama ada seseorang Menteri Besar hilang keyakinan atau kepercayaan majoriti dengan hanya pergi ke DUN untuk mendapatkan undi percaya atau dengan cara lain.

''Tetapi telah terbukti bahawa Mohamad Nizar ketika dia menghadap Sultan dan telah menghantar surat kepada Tuanku, dia tidak menggunakan Perkara 16(6) sebaliknya menggunakan Perkara 36(2),'' katanya.

Sementara itu, Mohammad Nizar yang turut ditemui pemberita berkata, beliau cukup yakin dapat merebut semula jawatan Menteri Besar berdasarkan perundangan setelah melaksanakan tugasan yang berlandaskan peraturan-peraturan yang telah dijelaskan.

''Keputusan mahkamah ini hanya sekadar mengikuti proses perundangan sahaja tetapi hakikat sebenarnya adalah diberi hak semula kepada rakyat Perak supaya mereka membuat pemilihan baru.

''Jadi kami memohon supaya pembubaran DUN diadakan seperti kehendak rakyat sendiri dan keadilan diberikan sebaiknya supaya bukan sahaja diberi penghormatan kepada sesi kehakiman sendiri tetapi ia memenuhi cita rasa kehendak negeri Perak dan rakyat Malaysia,'' katanya.

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.