Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 15, 2009

Mengapa Dewan Bukan Islam PAS ditangguhkan?

Oleh : AdukaTaruna

ryukk said...

Aku bab kutuk2 semberono mmg x masuk campur. Dosa tangung sendiri sbb tuh tak mahu terlibat.

Saya setuju dgn 1 perkara sahaja dgn AT iaitu mempercepatkan proces penerimaan non-muslim ke dalam PAS. Golongan - golongan ini terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat di Malaysia iaitu golongan bijak pandai, pemimpin, profesionalisme , kakitangan kerajaan dan swasta terutamanya.

Golongan2 ini pada saya lebih kepada sifat terbela dgn keadilan islam dan disaluti ingin tahun tentang Islam itu sendiri yg dibawakan oleh parti PAS di Malaysia. Ini pada saya dapat membuka peluang kepada masyarakat untuk lebih berani dalam mendekati Islam di Malaysia. Diharap pihak PAS dapat meneliti peluang ini dan mempercepatkan procesnya.

Perkembangan Islam di serata dunia semakin meluas sehingga beberapa siaran TV membuat kenyataan Islam sebagai agama yg terpantas dalam penyebarannya. Apakah golongan ulama dan bijak pandai Islam mahu ketinggalan dalam menyahut kenyataan ini?

Dari sudut pandangan peribadi saya, perkembangan Islam di Malaysia secara terbuka amatla mendukacitakan. Ini tidak dinafikan kerajaan takut akan isu2 sensitiviti kaum akan bermain semula di minda masyarakat Malaysia. Tetapi itu dahulu, berdekad2 dulu2 ... untuk waktu sekarang rakyat Malaysia telah berubah dan semakin matang dan berani dalam isu2 sebegini.

Sekiranya peluang itu tidak dapat dilakukan kerana sekatan oleh pihak2 tertentu, Pas sepatutnya mengambil langkah alternati dalam penyebaran Islam di Malaysia. Apakah kerana nafsu politik dan kuasa sudah menular di kalangan pemimpin Pas? Jika begiru memang malang sekali, dan pemimpin berfikiran begitu harus di ketepikan.

Saya berkesempatan melihat bagaimana sesi dialong, debat dan perbincangan yg dihadiri oleh non-muslim di luar negara dan sambutan nya amat menggalakkan. Mungkin ada segelintir dari mereka yg bersuara lantang dan memaki hamun tetapi pemimpin yg bijak dapat mengatasinya dgn cara profesional. Saya tidak faham kenapa di Malaysia suasana begitu tidak ada. Yang Islam nya merempit kesana kemari kemudian merompak. yang bukan Islam dibiarkan sahaja tidak didakwah dikenalkan ttg kecantikan Islam.

(tak percaya tgk youtube pasal Islam converts, serata2 dunia tuh)

Diharap ada perubahan di Malaysia suatu hari nnti, InsyaAllah.

1. Gua setuju dengan Presiden kelab bukan Islam PAS. Dia mengatakan sokongan Melayu terhadap PAS sudah tahap tepu. Hanya tertinggi 50% sahaja.

Memang wa setuju amat. PAS lemah bab marketing. Dalam kepala otak PAS, semua rakyat Malaysia baca Harakah. Atau sekurang2nya, kita ada Harakah untuk counter isu. Atau semua rakyat baca internet. Payah la beb.

2. Tapi bila memikirkan yang umum ni TGNA, tu yg wa was-was sket. Nak trace apakah yang yang berada dalam kepala otak orang tua tu. Takan dia diberi nasihat yang salah jugak kot? Kalau ada lagi dakwaan cani, memang patut dipijak jer.

So, kalau hujah dari pelbagai pihak, apakah hujah yang membuatkan PAS secara bersama menangguhkan perkara besar ni? PRU13 dah nak dekat ni beb. Ermmm...

3. AJK Pusat dah luluskan. Nak bawa ke muktamar pun telah dipersetujui sebelum ni. Then, alih2 ditangguhkan.
  • Adakah kerana muktamar itu dijangka panas dengan usul Presiden dan Timbalan Presiden adalah ulama? Sehingga terpacul pertikaian non muslim dalam anggota?
  • Adakah kerana terdapat beberapa perlembagaan dalam PAS yang perlu disesuaikan untuk menerima Dewan Bukan Islam? Contoh, jawatan Presiden dan Timbalan Presiden harus muslim ke, apa ke. Wakil Dewan Bukan Islam hanya boleh setinggi Naib Presiden sahaja, selain AJK PAS Pusat (secara kouta)
4. Nik Aziz kata kerana takut UMNO manipulasi. Ish... takan sebab tu kot. Ok takpa. Kita try masuk dalam kepala otak orang tua ni.
  • PAS semakin liberal - Utusan.
  • Dulu kata kafir kerjasama, sekarang bukan kerjasama lagi, malah duduk dalam parti.
  • Kemasukan bukan Islam bukti ulama dalam PAS tunduk kepada kumpulan Erdogan / Anwar.
Erm... dalam keadaan Harakah yang gagal menjadi rujukan bangsa Melayu, dalam keadaan 'setapak lagi' menumbangkan BN, payah gak kalau polemik ni dijadikan senjata pemusnah.

So, adakah TGNA dan para ulama lain memutuskan Dewan Bukan Islam hanya selepas BN tiada atau kata tepatnya media sudah pulih? Dan kemasukkan Dewan Bukan Islam selepas demokrasi pulih itu, menyebabkan PAS memasuki era kesediaan bergerak secara dominan?

Ish.. pening kepala gua nak baca kepala otak orang tua nih.

Cadangan gua.

Kalau semua tekaan gua kat atas ni berasas, gua cadangkan, Kelab Penyokong PAS didaftarkan menjadi parti politik baru lah. Kira adik PAS la ni. Perlembagaan asing2. Parti tu boleh menjadi penasihat, pengimbang PAS sendiri. Parti tu juga akan bertanding.

Keburukannya, PAS tak boleh kawal mereka melalui konsep wala' dan doktrin. Kalau terlalu laju, cerdik parti ni, PAS boleh lemah. Mungkin Allah takdirkan satu jemaah yang segar plak melalui parti ni.

Yerla manalah tahu parti ni pinda perlembagaan kepada terbuka (muslim dan non muslim). Dan semuanya termutlak pada satu Majlis Syura sendiri. Kot2 dalam Majlis Syura tu ada Saiful Islam, Haron Din, MAZA, Nazaruddin ke. Haha.

Kompom, semua generasi, etnik, dan golongan yang muak dengan gerakan lembab politik ulama Melayu masuk parti ni punya. Presiden parti ni gila babun cerdik. Laju. Power. Time tu PAS tinggal parti kampung jer la. Manala tau kan. Kerja sunnah Allah.

Pusing punya pusing, merapu punya merapu masih tak tahu lagi apa yang ada dalam kepala otak orang tua nih.. so, gua tangguh dulu la..

2 comments:

Hasbullah Pit said...

cadangan kau tak best

cadangan aku lagi best

hehe

susutin said...

aduka ko ni laki ker pompuan, kalau ko ada adik beradik pompuan kasi tau diorang aku nak beromen...hahaha