Skip to main content

Demo LTTE

Tidak hirau amaran polis


KUALA LUMPUR 24 Mei - Tanpa menghiraukan amaran pihak berkuasa, kira-kira 1,000 penyokong kumpulan pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) tetap meneruskan perhimpunan di Kuil Sri Subramaniar, di Jalan Besar Batu Caves, Gombak, dekat sini hari ini.

Perhimpunan itu sekali gus melanggar amaran polis yang dikeluarkan hari ini supaya semua pihak tidak menyertai perhimpunan berkenaan kerana tidak mendapat permit.

Turut hadir memberi ceramah ialah Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M. Saravanan, Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam dan Ahli Parlimen Teluk Intan, M. Manogaran.

Sebab ada pemimpim BN dalam tu, maka, standard polis pun berbeza. Sama macam PAS juga. Kalau status ulama lakukan dosa atau kesalahan parti, maka standard berbeza.

Sebenarnya, dalam perlembagaan dan ketinggian tamadun yang harus dicapai Malaysia, perhimpunan mereka harus diberikan kerjasama oleh pihak berkuasa.

Namun, sebagai kefahaman atau fikrah, perlu ada seorang icon pemimpin muslim yang mengeluarkan kenyataan guide line mengenai ini untuk kegunaan muslim dan pihak yang setuju dengan muslim.

Contohnya, Islam mengiktiraf hak2 untuk meluahkan fahaman, meluahkan pendapat oleh sesiapa juga. Namun, Islam juga perlu menjawab dan menjaga kefahaman penganutnya dalam suasana kebebasan semua pihak meluahkan fikrah masing-masing.

Untuk itu, dalam isu LTTE, apa yang dilakukan oleh simpati LTTE adalah betul dan dibenarkan. Untuk tajuk hak meluahkan pendapat. Dalam tajuk keselamatan dan kedaulatan negera yang perlu dijaga bersama, sebarang unsur peperangan luar negara tidak boleh dibenarkan masuk ke dalam negara ini.

Kita hanya boleh melahirkan simpati, mengutarakan pendapat dan berdikusi cara penyelesaian, tetapi, tidak boleh terlalu jauh mengundang penyeludupan kegiatan mereka ke dalam negara kita. Negara kita dalah tanggungjawab kita. Kedaulatan, keselamatan adalah tanggungjawab kita.

Biar apa pun masalah, biarlah kita tentukan sendiri. Contoh kenyataan guide line la. Tapi skang bukan zaman Ostad Fadhil ma.



Comments

  1. Cam x caya AT posting ayat baik camnie.. :)

    ReplyDelete
  2. apa motif himpunan?
    nak sokong LTTE?
    padahal LTTE tu pengganas Tamil
    beratus Muslim telah mereka bunuh!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.