Skip to main content

Bodoh ke apa Muhyiddin ni?

Kementerian Pelajaran kaji hadkan jumlah mata pelajaran SPM


PUTRAJAYA: Kementerian Pelajaran mungkin akan mengehadkan jumlah mata pelajaran yang boleh diambil oleh pelajar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini.

"Ini bagi memastikan keadilan dalam pemberian biasiswa kepada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam SPM.

"Patut diselaraskan jumlah mata pelajaran yang setiap pelajar boleh ambil...kenapa mereka perlu ambil 20 mata pelajaran sedangkan ada yang tidak diajar di sekolah dan hanya belajar di kelas tuisyen," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan pemimpin Puteri Umno di pejabatnya di sini.


Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata sistem sedia ada dalam pemberian biasiswa berdasarkan jumlah A yang diperoleh pelajar patut diubah.


Sebagai contoh, katanya pelajar yang mendapat 14A akan mempunyai peluang lebih cerah untuk mendapat biasiswa tetapi ini adalah tidak adil kepada mereka yang hanya dibenarkan mengambil sembilan mata pelajaran walaupun mereka mendapat keputusan A dalam semua mata pelajaran.

"Pastinya, pelajar di sekolah berasrama penuh yang hanya dibenarkan mengambil sembilan atau 10 mata pelajaran tidak dapat bersaing dengan mereka yang memperoleh lebih banyak keputusan A," katanya.

Muhyiddin berkata beliau tidak mempertikaikan mereka yang memperoleh banyak A tetapi keadaan itu telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pelajar yang hanya dibenarkan mengambil jumlah mata pelajaran tertentu.

Katanya perkara itu akan dibincangkan pada mesyuarat khas yang akan dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak paad 25 Mei ini. - Bernama

Masalahnya ialah sistem pemberian biasiswa. Tukar jer sistem tu. Apa kejadah yang g sekat keboleh pelajar nak ambil banyak subjek. Sohai punya orang tua. Gua tahu niat lu sebenarnya. Sekilas lu cakap gua dah baca dah. Cuma Melayu jer bangang.

Ada banyak lagi jalan penyelesaian. Yang takda kena mengena gak lu ubah. Contoh. Berapa peratus pelajar dapat A dalam semua subjek dia ambil. Guna yang tu la.

Oi orang tua. Meh sini gua ajar. Bodoh serupa Hadi la lu nih.

Sekolah asrama penuh : 9 subjek diambil, 9 A. 100% A. Dapat biasiswa.

Sekolah asrama penuh : 9 subjek diambil, 5 A. 55.5% A. Tak dapat biasiswa.

Sekolah agama YIK : 20 subjek diambil, 20 A. 100% A. Dapat biasiswa.

Sekolah agama YIK : 20 subjek diambil, 10 A. 50% A. Tak dapat biasiswa.

Kan ke selesai masalah. Apa kejadah lu nak sekat penerokaan otak anak bangsa lu sendiri? Pasal lu rasa tercabar dengan bebudak sekolah bebas kan? Bangsat punya orang tua. Politik, politik gak. Hal pendidikan generasi kita jangan dilacurkan. Niama lu.

Dulu, ada Pesta Bola Merdeka. Penganjuran tertua beb. Banyak negara besar join. Tapi bila bola sepak merudum, si bangsat FAM boleh tangguhkan penganjuran tu. Sebab setiap kali Pesta bola Merdeka jer, tekanan kepada FAM tinggi.

Sebab lu takut akan kelemahan diri lu, lu jahanamkan Pesta Bola Merdeka. Skang ni, lu hidupkan balik. Dah takda prestij dah.

Sama gak dalam hal ni. Lu yang tercabar dengan kelemahan sendiri, lu jahanamkan benda lain. Binatang punya ahli politik. Mementang parti pengimbang politik lu (PAS), Presiden dia bodoh, lu ambil kesempatan eh.

Kan ke elok anak2 kita berkeupayaan menguasai 100 cabang ilmu pun. Apa yang lu dengki? Open la sekolah asrama kerajaan lu. Jangan termutlak kepada 9 subjek. Bersaing la.

Lu ambil kesempatan betul la beb. Siyes. Mementang la Presiden PAS tu bodoh orangnya, dan mungkin dapat pulak Ketua Pemuda yang serupa Hadi gak. Jenis terpinga2 sikit, camni lu buat eh.




Comments

  1. Seni membebel lu agak terserlah la bro skang... hauhua

    siap bley pulak lu pusing kene gak kat TGHH.. haha... nekad gile lu wa nampak...

    ReplyDelete
  2. Hadi lu ckp bodoh. Muhydin lu ckp bangang. Beb, sedarla skit. Klau diorang bodoh dan bangang, diorang takkan dapat pegang apa2 jawatan. Lu ingt ahli politik bodoh boleh pegang jawatan mcm diorang pegang ke? Common, keja kotor, tendang menendang dalam politik pun mmerlukan pemikiran yg BIJAK untuk berjaya.Ataupun, lu dah takbur sgt, ingat lu je yang pandai dan bijak? Akhir kalam, gua boleh cakap satu je, blog lu dah terkeluar dari senarai blog yg wa selalu baca. Artikel2 lu dah tak mcm dulu.

    p/s mesti lu ckp peduli apa dengan wa kan. Lu kan ramai pembaca. Beribu kan. Mana boleh nak samakan dengan blog2 cikai lain mcm blog bro Kulup Sakah, Wak AlBanjari. Lu Kan lagi hebat dari depa semua.
    Wassalam

    ReplyDelete
  3. Mat sembab tu saja nak ramaikan semula rakyat bangang! Lebih ramai yang bangang, lebih ramai ler penyokong ameno!
    Dia jadi menteri pun sebab majoriti ketua cawangan dia yang bengong! Ciss.. suma dalam poket beb!

    ReplyDelete
  4. parti pembangkang takde buat kenyataan balas ke? rugi2...lembap betul

    ReplyDelete
  5. apa respond presd PAS?
    mungkin dia x ambil pot
    coz bede kecik...haha

    ReplyDelete
  6. Apsal akak rasa kelakar apa yg tok moh ni tulis??

    hahahaha..kena batang idong...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.