Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 22, 2009

Bodoh ke apa Muhyiddin ni?

Kementerian Pelajaran kaji hadkan jumlah mata pelajaran SPM


PUTRAJAYA: Kementerian Pelajaran mungkin akan mengehadkan jumlah mata pelajaran yang boleh diambil oleh pelajar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, hari ini.

"Ini bagi memastikan keadilan dalam pemberian biasiswa kepada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam SPM.

"Patut diselaraskan jumlah mata pelajaran yang setiap pelajar boleh ambil...kenapa mereka perlu ambil 20 mata pelajaran sedangkan ada yang tidak diajar di sekolah dan hanya belajar di kelas tuisyen," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan pemimpin Puteri Umno di pejabatnya di sini.


Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata sistem sedia ada dalam pemberian biasiswa berdasarkan jumlah A yang diperoleh pelajar patut diubah.


Sebagai contoh, katanya pelajar yang mendapat 14A akan mempunyai peluang lebih cerah untuk mendapat biasiswa tetapi ini adalah tidak adil kepada mereka yang hanya dibenarkan mengambil sembilan mata pelajaran walaupun mereka mendapat keputusan A dalam semua mata pelajaran.

"Pastinya, pelajar di sekolah berasrama penuh yang hanya dibenarkan mengambil sembilan atau 10 mata pelajaran tidak dapat bersaing dengan mereka yang memperoleh lebih banyak keputusan A," katanya.

Muhyiddin berkata beliau tidak mempertikaikan mereka yang memperoleh banyak A tetapi keadaan itu telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan pelajar yang hanya dibenarkan mengambil jumlah mata pelajaran tertentu.

Katanya perkara itu akan dibincangkan pada mesyuarat khas yang akan dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak paad 25 Mei ini. - Bernama

Masalahnya ialah sistem pemberian biasiswa. Tukar jer sistem tu. Apa kejadah yang g sekat keboleh pelajar nak ambil banyak subjek. Sohai punya orang tua. Gua tahu niat lu sebenarnya. Sekilas lu cakap gua dah baca dah. Cuma Melayu jer bangang.

Ada banyak lagi jalan penyelesaian. Yang takda kena mengena gak lu ubah. Contoh. Berapa peratus pelajar dapat A dalam semua subjek dia ambil. Guna yang tu la.

Oi orang tua. Meh sini gua ajar. Bodoh serupa Hadi la lu nih.

Sekolah asrama penuh : 9 subjek diambil, 9 A. 100% A. Dapat biasiswa.

Sekolah asrama penuh : 9 subjek diambil, 5 A. 55.5% A. Tak dapat biasiswa.

Sekolah agama YIK : 20 subjek diambil, 20 A. 100% A. Dapat biasiswa.

Sekolah agama YIK : 20 subjek diambil, 10 A. 50% A. Tak dapat biasiswa.

Kan ke selesai masalah. Apa kejadah lu nak sekat penerokaan otak anak bangsa lu sendiri? Pasal lu rasa tercabar dengan bebudak sekolah bebas kan? Bangsat punya orang tua. Politik, politik gak. Hal pendidikan generasi kita jangan dilacurkan. Niama lu.

Dulu, ada Pesta Bola Merdeka. Penganjuran tertua beb. Banyak negara besar join. Tapi bila bola sepak merudum, si bangsat FAM boleh tangguhkan penganjuran tu. Sebab setiap kali Pesta bola Merdeka jer, tekanan kepada FAM tinggi.

Sebab lu takut akan kelemahan diri lu, lu jahanamkan Pesta Bola Merdeka. Skang ni, lu hidupkan balik. Dah takda prestij dah.

Sama gak dalam hal ni. Lu yang tercabar dengan kelemahan sendiri, lu jahanamkan benda lain. Binatang punya ahli politik. Mementang parti pengimbang politik lu (PAS), Presiden dia bodoh, lu ambil kesempatan eh.

Kan ke elok anak2 kita berkeupayaan menguasai 100 cabang ilmu pun. Apa yang lu dengki? Open la sekolah asrama kerajaan lu. Jangan termutlak kepada 9 subjek. Bersaing la.

Lu ambil kesempatan betul la beb. Siyes. Mementang la Presiden PAS tu bodoh orangnya, dan mungkin dapat pulak Ketua Pemuda yang serupa Hadi gak. Jenis terpinga2 sikit, camni lu buat eh.




6 comments:

Berg said...

Seni membebel lu agak terserlah la bro skang... hauhua

siap bley pulak lu pusing kene gak kat TGHH.. haha... nekad gile lu wa nampak...

alang said...

Hadi lu ckp bodoh. Muhydin lu ckp bangang. Beb, sedarla skit. Klau diorang bodoh dan bangang, diorang takkan dapat pegang apa2 jawatan. Lu ingt ahli politik bodoh boleh pegang jawatan mcm diorang pegang ke? Common, keja kotor, tendang menendang dalam politik pun mmerlukan pemikiran yg BIJAK untuk berjaya.Ataupun, lu dah takbur sgt, ingat lu je yang pandai dan bijak? Akhir kalam, gua boleh cakap satu je, blog lu dah terkeluar dari senarai blog yg wa selalu baca. Artikel2 lu dah tak mcm dulu.

p/s mesti lu ckp peduli apa dengan wa kan. Lu kan ramai pembaca. Beribu kan. Mana boleh nak samakan dengan blog2 cikai lain mcm blog bro Kulup Sakah, Wak AlBanjari. Lu Kan lagi hebat dari depa semua.
Wassalam

TheCyberSniper said...

Mat sembab tu saja nak ramaikan semula rakyat bangang! Lebih ramai yang bangang, lebih ramai ler penyokong ameno!
Dia jadi menteri pun sebab majoriti ketua cawangan dia yang bengong! Ciss.. suma dalam poket beb!

Anonymous said...

parti pembangkang takde buat kenyataan balas ke? rugi2...lembap betul

uma said...

apa respond presd PAS?
mungkin dia x ambil pot
coz bede kecik...haha

maymot said...

Apsal akak rasa kelakar apa yg tok moh ni tulis??

hahahaha..kena batang idong...