Skip to main content

Apakah tuan Ustaz Fadhil? (2)


Oleh : AdukaTaruna

Suasana sangat nyaman. Dingin tidak, panas pun tidak. Beberapa lelaki berwajah jernih dan bersih kelihatan bermalas-malas di sana. Berbual sambil menikmati rezeki. Ditemani wanita-wanita cantik seakan bidadari.

Ah, mungkin benar bidadari.

Sekumpulan lelaki yang lain, sama seperti kumpulan-kumpulan lelaki yang lain. Berjalan dan berjalan. Bersapa dan bertanya pada setiap kumpulan yang dijumpainya. Umpama burung yang hinggap dari pohon ke pohon. Pelbagai bahasa walaupun kebanyakannya berbahasa Arab. Anehnya, kesemua mereka faham walau bahasa berlainan! Tiada perjuangan bahasa dan bangsa di sini.

“Jangan takut kanda.. mari dinda tunjukkan rakan-rakan yang mungkin kanda kenali. Mari...” Lembut dan lunak wanita cantik itu menjemput.

Lelaki itu teragak-agak. Sibuk membelek kulit tangannya dan meraba pipinya. Hairan.

Wanita cantik itu tersenyum lagi. Matanya bersinar galak dan giginya sangat putih.

“Di sini, semuanya kembali muda, kanda. Jangankan berkedut, berpeluh pun tidak. Hihi.” Wanita berbulu mata lentik itu tertawa nakal.

“Mari..”

Lelaki itu menurut apabila tangannya ditarik wanita itu. Dia seperti kebodohan menuruti. Memerhati ke sekeliling. Singgahsana cantik bertaburan. Sungai susu dan madu bersimpang siur dicelah-celah. Setiap singgahsana didiami seorang lelaki dan beberapa wanita. Seperti dia juga, semua lelaki itu tidak mempunyai nafsu terhadap wanita bukan miliknya.

“Itu. Dinda tunggu di sini. Kanda tegurlah kumpulan itu. Dinda rasa orang dari tempat kanda juga.” Wanita cantik itu menunjuk ke satu arah.

Ya. Di sana kelihatan manusia sewarna kulit dengannya. Sedang berbual-bual.

Lelaki itu maju merapati. Sedikit teragak-agak. Menoleh semula kepada wanita tadi. Wanita tadi tersenyum dan memberi isyarat semangat.

“Assalamualaikum.” Sapanya takut-takut. Gementar.

“Waalaikumussalam.” Jawab mereka hampir serentak.

“Nampaknya, kita mendapat rakan baru.”

“Ah.. bahasa Melayu?” Bisik hati kecil lelaki itu.

Mereka berdiri dan memeluk lelaki itu. Ada yang mencium pipinya. Lelaki itu kaku. Terkejut.

“Kita mendapat rakan baru?” Tegur satu suara lelaki. Lembut.

Mereka semua menoleh ke arah suara itu. Empunya suara itu senyum dan berdiri tenang.

Lelaki baru tadi terkejut.

“Benarkah apa yang ku lihat ini?”

“Benar. Kamu berada di alam roh. Di persempadanan ke alam akhirat.” Jawab lelaki yang menegur itu sambil tersenyum manis.

Air matanya mula bergenang.

“Apakah tuan Ustaz Fadhil?” Bergetar suara lelaki itu bertanya.

Yang lain hanya memerhati tersenyum. Begitu juga wanita cantik yang berdiri jauh itu.

Ustaz Fadil tersenyum sambil mendepakan tangan. Lelaki itu meluru dan memeluknya. Menangis semahunya. Ustaz Fadhil mengusap-usap belakang lelaki itu.

“Apa khabar jemaah kita?” Tanya Ustaz Fadhil sambil mengusap-usap belakang lelaki itu.

“PAS hampir berpecah ustaz, PAS hampir berpecah. Pemimpin tertinggi menipu ahli.” Jawab lelaki itu dalam esakan.

Semua lelaki itu berubah mukanya.


***************************


Beberapa lelaki mengesat air mata sendiri. Ustaz pula kelihatan Fadhil termenung.

"Kemenangan lebih sukar dari kekalahan...." Ujar Ustaz Fadhil antara dengar atau tidak.

"Ada satu anak kepada ulama besar, ustaz. Dia secara terbuka meletakkan dirinya dari kelompok ulama. Dan secara terbuka mempertikaikan kekuatan fikiran ayahnya sendiri. Dan secara terbuka juga mendakwa ayahnya menawar pelbagai jawatan kepadanya tetapi dia menolak.

Tidak cukup dengan itu, secara terbuka juga menuduh pembantu-pembantu ulama besar itu memperbodohkan ayahnya. Sejak itu kami mula bergaduh. Semua ini datang hanya semasa pemilihan kuasa dan kedudukan pangkat."


Diam. Hening.

"Sebenarnya semua keretakan kamu berpunca dari satu individu." Ujar satu suara.

Kesemua mereka menoleh.

(bersambung..)

Comments

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.