Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 5, 2009

5 sasterawan negara tolak PPSMI

5 sasterawan negara tolak PPSMI
May 5, 09 12:12pm
Dasar kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) menerima tamparan besar sekali lagi hari ini apabila kesemua lima Sasterawan Negara yang masih hidup menolaknya.



Hak lu orang tetapkan pendirian mengenai PPSMI. Tapi pada wa, wa menolak campur tangan bebudak sastera dalam masa depan sains negara. Apa kejadah? Lu sains dan matematik pun tak tahu apa, nak campur bidang ni plak.

Jgn ikut ulama Melayu. Diorang tu hafal jer ma. Tafsir pun ikut third party punya tafsiran. Serahkan sesuatu bidang itu pada ahlinya ma.

PPSMI bukan isu bahasa. G mampos la. PPSMI isu masa depan sains negara. Kalau sains negara, serahkanlah kepada orang dalam bidangnya. Ni, bagi sasterawan. Tak ke munasabah tu. Diorang tu hanyalah pencinta bahasa. Bukan pakar tentang sains dan matematik.

Menyalak jer lebih beb. Tapi dalam arus kelajuan menemuan ilmu sains dan matematik, si budak2 sastera bengong ni, bukannya nak salin ilu tu dalam bahasa mereka. Just memekak jer, menyalak jer. Serupa gua.

Kalau dia salin, terjemah, follow, ok la jugak. Ini tak. Memekak macam orang bebal suruh guna bahasa ibonda. Tapi mana dia bahasa ibonda? Mana dia terjemahan istilah2 sains dan matematik dalam bahasa ibonda? Ciput jer beb. Pusing2, tambah sana-sini sket, English word gak. Tulisan ibonda pun tak tulen, angka dan abjad ibonda pun ntah mana banyak cakap plak. Hahaha.

Mampos Melayu ni. Sampai ke sudah bangang. Ada ke kelas matematik dan sains nak ditentukan oleh bebudak sastera? Ada ke bebudak sastera nak ajar mekanik kereta? Sohai.

"Oit. Itu bukan spark plug. Itu palam pencucuh. Oit!"

"Sama jer la."

"Aku demo kang."

"Jangan semak la. Aku nak buat kerja la. Lambat la."

"Palam pencucuh, palam pencucuh!"

"Yerla.. yerlah."

"Ha! Itu aci engkol! Aci engkol. Jangan degil!"

"Ekeleeee... jangan mangsakan bebudak la bahlol. Aku nak siapkan kerje nih."

6 comments:

zaminc said...

Hehe bila sasterawan bersuara lu bawak hujah depa budak2 sastera.. tapi bila Dr Shaharir Mohd Zain bersama berpuluh2 ahli akademik dan profesor sains dan teknologi bersuara, lu pi mana bro? tidor??

Anonymous said...

berjaya ke ppsmi ni? kalau tak berjaya lu nak bertanggungjawab ke? tak abis2lah nanti lu membangangkan semua org. kalau belajar agama guna bahasa pengantar arab lu setuju tak?
lu mesti pisahkan sekarang, kejengkelan lu pada orang bahasa dgn dasar yg tak tentu masa depannya. kira2 macam, untung sabut timbul, untung batu tenggelam. adakah pepatah tu jadi pegangan lu?

Anonymous said...

inilah kalau terpengaruh dgn omongan, 'setiap minit satu istilah baru muncul'. dia main kopi pes aje. takpala, kena tipu dgn gen cerdik. itu namanya kena tipu yg ada kelas. kehkehkeh.

Anonymous said...

"Ekeleeee... jangan mangsakan bebudak la bahlol....." (petik)

belajar dlm bm budak jadi mangsa? maknanya selama ni aku jadi mangsalah ya? zaman aku mana ada ppsmi. padanlah aku tak dpt jadi saintis.

Anonymous said...

bro ni pun dulu sekolah bahasa melayu, eksen pulak nak angkat BI, sudah lah bro, kalau tak paham, jgn cakap, wa pun saintis, utk pengetahuan bro, nak gi UK ielts utk bidang sains 5.5 atau 6 pun dah accepted, utk bidang social science kena 6.5 dan lebih, maksudnya bhs Inggeris bukan penentu kpd kejayaan saintis beb. yang penting ilmu yang digarap drp kefahaman yang tinggi. istilah teknikal banyak dlm bahasa inggeris, dan istilah teknikal ni boleh dimelayukan, kalau nak sebut spark plug, sebut aje spark plug, selang seli dgn palam pencucuh, ape salahnyer...ni la melayu bangang, harap cerdik menyokong PAS tp x cerdik menilai kajian2 yang dibuat oleh pakar2 pendidikan, bodo!

Anonymous said...

bahasa jiwa bangsa, lenyap bahasa lenyaplah bangsa