Skip to main content

2 kerusi dicaturkan. (4)

Oleh : AdukaTaruna

Isunya ialah ugutan. Jika tahanan ISA sekian nama tidak dibebaskan, saya, ADUN sekian / AP sekian, akan meletak jawatan, dan menjadikan pilihanraya itu sebagai pungutan suara rakyat terhadap Najib.

Kes yang sama Zaid Ibrahim ugut Paklah kerana gunakan ISA. Cuma bezanya Zaid letak jawatan tiada pungutan suara rakyat yang dapat dibuktikan. Paklah pun tak takut. Keadaan terkini, dan sementara tidak berubah ini, Najib disahkan takut terhadap pungutan suara rakyat.

Pembebasan tahanan ISA bukan kerana PRK, tetapi ekonomi.

ISA tidak ada kena-mengena dengan ekonomi bagi BN. Ketika zaman Mahathir, ISA berleluasa, dan ekonomi agak rancak. Kalau kesungguhan Najib nak tarik kepercayaan pelabur, mengapa tidak diselesaikan pergolakan Perak, dengan menyokong pembubaran DUN?

Jadi, gua percaya Najib takut terhadap pungutan suara rakyat terhadap kepimpinannya. Ianya boleh memusnahkan kerjayanya sebagai PM PRU13 kalau gelombang pungutan suara itu berterusan. Dan ianya juga boleh menyebabkan UMNO sendiri mempertikaikan kewibawaannya.

Percaturan BN-Najib.

Mari berfikir secara Najib. Kalau PAS/PKR menyahut seruan ini. Sudah pasti Najib akan memainkan isu pembaziran. Isu suka-suka letak jawatan. Pada gua, jika Penanti, isu pembaziran, suka-suka letak jawatan relevan, walau PKR tetap akan menang. Kerana Penanti sudah mengalami 2 pilihanraya terdekat sebelum ini.

Tetapi, jika PAS/PKR menyediakan kerusi jihad yang sesuai, isu pembaziran dan suka-suki letak jawatan tidak relevan. PRK bermakna jalan tar baru, bermakna ekonomi setempat meriah, etc.

Motif PRK juga kuat. Sentimen anti BN juga kuat. untuk sementara inilah. Ketakutan Najib terhadap kekalahan juga kuat.

Seandainya Najib melakukan propaganda media atau peristiwa yang menunjukkan ISA itu wajib ada, maka, Najib telah tersilap langkah apabila membebaskan tahanan ISA dan mengumumkan mengkaji ISA di awal sumpahnya sebagai PM.

Dan mustahil Najib mahu dilihat flip-flop kerana baru sahaja membebaskan Hindraf yang dikaitkan dengan Pembebasan Harimau Tamil Eelam, dan dibenci UMNO itu. Kanan salah, kiri pun salah.

1. Kalau Najib takut dan sedaya upaya mengalihkan alasan takut kepada membuktikan Najib 'ada telinga' mendengar suara rakyat, PAS/PKR mendapat 3 keuntungan.

  • Imej yang superb ikhlas kepada rakyat.
  • Imej cerdik.
  • Kebebasan / kebahagian satu-dua keluarga.
  • Media dunia kecoh melaporkan pilihanraya ugutan membebaskan mangsa ISA.
2. Kalau Najib terpaksa PRK juga, di kerusi PAS/PKR sudah kaji kompom menang (selain Kelantan), tetap terdapat keuntungan.

  • Imej superb ikhlas kepada rakyat.
  • Imej cerdik.
  • Keluarga mangsa tidak berasa keeorangan. Satu Malaysia bersamanya.
  • Media dunia kecoh melaporkan pilihanraya ugutan membebaskan mangsa ISA.
  • Menghancurkan lagi imej Najib (menang)
  • Meningkatkan lagi gelombang rakyat (menang)
Untuk semua ini, sanggupkah Najib berhadapan dengan PRK atau terpaksa membebaskan mereka? Kiri menang, kanan pun menang. Bijaklah berpolitik wahai orang Melayu.

Comments

  1. Betul3x
    dude..tak sompek den nak tulis.lu dah ciluk semua.dem!terpakse pk lain.

    hahahaha

    ReplyDelete
  2. tulis jek bro. great minds think alike. no one really owns an idea. its all for grab!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.