Skip to main content

2 kerusi dicaturkan. (3)

Oleh : AdukaTaruna

Tidak praktikal ugut kerusi. Tumbangkan BN dulu?

Ini semua seni perang. Dalam kejar matlamat utama memusnahkan HAMAS, Israel perlu membina tembok konkrit bagi menghalang penyeludupan senjata Hamas. Pembinaan tembok konkrit itu hanyalah sebahagian kecil dari matlamat besar Israel, tetapi step yang penting.

Kemudian muncul pula terowong bawah tanah akibat pembinaan temboh jalan darat. Musnahkan pula terowong bawah tanah selagi mampu. Ini semua terletak dalam seni berperang menuju ke matlamat utama.

Kesimpulannya di sini, bangsa cerdik bergerak step by step. Tetapi, bangsa kita hanya tumpukan kepada perkara pokok yang zahir. Kita tidak halus.

BN tumbang = ISA tiada.
ISA ada = BN sukar tumbang.
BN tumbang = ISA tiada.

Dah macam telur dan ayam, siapa dulu. Bayangkan, BN kalah PRU13, tatkala, kualiti iman / integrity PKR+DAP+PAS masih lemah; dan ditambah ISA masih wujud.

Siapa jamin peralihan kuasa BN ke BR berlaku dengan aman? ISA masih wujud. Anytime beberapa MP 'degil' BR boleh ditangkap. DAn anytime beberapa MP BR boleh dibeli.

Jika difokuskan kepada ISA sahaja, maka, apa guna kita bertelagah soal ayam dan telur, tatkala kedua-duanya perlu digerakkan sekaligus?

Rujuk seni berpolitik bangsa cerdik. Jangan rujuk seni berpolitik bangsa Melayu. Jangan biarkan peralihan kuasa BN ke BR seumpama kumpulan gangster bergaduh dengan kumpulan gangster.

ISA masih wujud ketika itu!

Itu serampang satu. Serampang duanya, inilah peluang PAS/PKR membantu membebaskan suami kepada isteri dan ayah kepada anak. 6 tahun ditahan tanpa hak bicara mahkamah! Gila!

Seni berpolitik DAP telah berjaya membebaskan pejuang mereka. Bila seni berpolitik Melayu mampu mencapai tahap ini? Peluang depan mata.

Kalau Najib enggan, PRK sahaja tatkala senario+sentimen rakyat 60% kepada BR. Jadikan PRK itu pungutan suara terhadap pembebasan mereka!

Perjuangan ahli politik harus untuk rakyat!

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.