Skip to main content

2 kerusi dicaturkan. (2)

Najib hanya takut Cina dan India.

ADa yang memberi pandangan, tahanan ISA Melayu tidak dibebaskan kerana Melayu masih menyokong UMNO. Tetapi Najib (UMNO) hanya takut Cina dan India.

Pada gua, kerana parti lawan UMNO, PAS, tidak bergerak seefektif Cina dan India. Sebab, UMNO tahu, walau apa pun UMNO buat terhadap Melayu, PAS tidak mampu menyampaikan kepada Melayu.

1. UMNO ISAkan pejuang Melayu, PAS hanya bercakap di ceramah. Hadirin hanya ahli totok.

2. UMNO roboh kampung Melayu, PAS hanya menulis di Harakah. Pembeli hanya ahli totok.

Kalau PAS berbangsa cerdik, persempadanan semula itu adalah satu senjata. Keadaan semasa juga adalah satu senjata.

Kalau PAS menggugut kerusinya demi tahanan ISA muslim, di sinilah cerdiknya PAS menggunakan situasi pengundi Cina dan India yang tidak menyokong BN untuk keadilan tahanan muslim itu.

Kalau kita cerdik dan laju, apa sahaja yang berguna dalah senjata yang perlu dimanfaatkan segera, sebelum peluang itu berlalu begitu sahaja. Tapi sebab PAS berbangsa majority Melayu, maka UMNO tidak takut. Sudah 50 tahun lebih begini.

Perbezaan kes Penanti.

Perletakan jawatan Penanti adalah hal peribadi, bukan hal rakyat. Ia tiada kena-mengena. Penanti punya isu kacau-bilau. Sambung study kata PKR negeri, jasa dan prestasi hebat kata Anwar, disabotaj dan akan saman kata Fairuz sendiri.

Tetapi, dalam kes ugutan ini, ini semua untuk rakyat. Seni tawar-menawar dalam peperangan. Walau Georgia bukan wilayah Russia, tak sampai 1% dari matlamat perjuangan mereka, tetapi mengapa US dan Russia berebut?

Kerana mereka bangsa cerdik. Seni peperangan dalam tawar-menawar.

Comments

  1. Saya setuju tu. Pada saya Pas kurang kreatif. Kekuatannya hanya bergantung dari faktor luar, bukan dari dalaman pas. Tambah, saya sangat terkilan bila melihat bendera pas yang lapok, tak diurus, koyak dah berbulan, menyakitkan mata. Belum lagi dilihat tentang penampilannya. Ini adalah faktor dalaman yang saya maksudkan. Bangunlah orang2 pas! Ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara.

    ReplyDelete
  2. den merafak sembah la pada pembaca blog duka nih. meh la show support dgn misi nih. mungkin lu orang ada 'ragu2', tapi adakah kita nak biarkan penderitaaan keluarga tahanan ISA ni berlanjutan? cuba fahami hujah2 duka nih dan cuba letak situasi anda pada ahli keluarga tahanan tu. nih bukan misi nak carik glemer ke hape. nih misi 'gerila' terdesak. nih saudara muslim kita beb.. kalau dapat bebas sorang ke dua orang pun, lu orang ingat saham lu orang pon ikot sama. kalau tak berjaya pon, at least kita dah ambik langkah pro aktif, mcm citer sekor burung ngan nabi ibrahim tatkala beliau dibakar.

    kalau masih ada kemusykilan yg menyebabkan anda ragu2, sila kemukakan supaya boleh dibahas.. JZK.

    ReplyDelete
  3. saudara aduka perjuangan itu memakan masa. tiada yang sesegera mi segera. orang yang cerdik ialah yang selalu mengingati mati.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.