Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 30, 2009

Ulama akhir zaman : Syndrom membela individu tanpa falsafah.

Oleh : AdukaTaruna

Wa tak tahu nak tudoh Melayu punya hal atau semua manusia camtu. Pada gua, falsafah kena tegap beb. Salah tetap salah. Takda nak backing2 punya.

Ini, bila sorang buat salah, dan orang tu pulak kawan atau punya pengaruh, mesti keliling akan bela punya. Pergi jahaman pada falsafah.

1. Hadi buat salah. Cadang UG dan diam sampai semua level keliru. Then, bila kedudukan politik goyah menjelang pemilihan, dia muncul dan tuduh jahil. Salah la tuh.

Sampai berkecamuk PAS beb kerana sydrom ni. Individu vs jemaah. Individu vs rakyat. Salah, cakap jer la salah. Apa punya bangsat la. Ulama ke tak ulama ke, asal Melayu cikai gile.

2. Nik Abduh buat salah 2nd party. Bela gerakan salah individu Hadi. Mencetuskan fitnah baru. Siapa pembantu TGNA? cakap umum begitu, bukankah mendatangkan fitnah. Mana yang lebih baik? Mendatangkan fitnah atau mengemukakan bukti? Bangang punya ulama akhir zaman.

Bila individu salah, eh... muncul lagi maslah. Sydrom sama gak. Tantawi backing. Ni semua ni berjuang demi individu ke demi jemaah ke demi rakyat ke? Sohai gile intelek dan jatidiri Melayu. Ulama ke tak sama jer level.

3. Penyudahnya jemaah PAS jadi mangsa. Pusing2 rakyat sensara. Ulama apa kejadah? Individu salah, cakap jer la salah. Takut Allah ke takut manusia? Lembik punya hati Melayu. Perasaan serba salah pun tak boleh telan.

Allah takdirkan PAS berkecamuk kerana individu Hadi dan falsafah ciptaan manusia, Kepimpinan Ulama.

7 comments:

cikgupj said...

Stendet la tu AT...betul la tu...hati semuanya lembik...melayu ke, mamak ke, semuanya hati lembik...yang hati keras tu hati batu lah...tapi orang melayu mana boleh pakai hati batu...hati batu tak berguna langsung...sebab batu memang tak ada hati...apa punya bengong...

maymot said...

Falsafah kepimpinan ulamak tak salah..

Yg salah mereka yg salah tafsirkan falsafah tsb.

Asalnya sebelom kepimpinan ulamak,PAS ada masalah gak..

dan ranking PAS memang tak penah pun naik di mata rakyat..

sbg parti politik tak menyerlah,sebg parti dakwah pun tak terserlah..

Akhirnya bila ulamak berwibawa-sekadar beberapa nama-cam ust fadhil nor,nik aziz naik...

PAS mendapat nafas baru dgn tag kepimpinan ulamak..

Ranking PAS naik sebab rata-rata dapat melihat keberkesanan kepimpinan ulama..bkn sekadar tag shj..


Masalah sekarang bila kepimpinan ulamak tu da di tafsirkan dengan sempit..

wallahu a'lam...

maymot said...

haha cekgu,batu memang xde ati..

Tapi ati airbatu cam nyle ok kot..

-->cepat cair lambat beku..hi3

elyn said...

woiiiii nih sudah lebih nih akak..

den saman rm2 juta pound sterling kang haa..

*_*

maymot said...

oit nyle..

apo saman saman neh..

datang mat saman kati kang...muahaha

-->lu tatau nyle falsampah ati airbatu ni...lomentik oooo..

Orang Baru said...

Walaupun bahasa tulisan ko kasar dan bengong juga, tapi isinya agak bernas dan ada kebenaran.

AToloL said...

TGNA pernah bersyarah "hanya golongan ulama' yg layak menjadi PEMIMPIN kpd rakyat alasannya ulama' yg paling memahami isi alquran dan alquran adalah panduan utk manusia menuju kejayaan hidup dunia sehingga akhirat..tu hujah TGNA

nota: Lu meme BURI* la AT