Skip to main content

Sistem kerja politik Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna

Pendahuluan.

Semenjak dua menjak baik dari demam ni, gua nak elakkan sementara tulis dengan level berat. Kepala gua tak berapa cantik lagi la. Dan sepatutnya wa nak letak tajuk N3 ni Sistem kerja politik Melayu.

Tapi sebab gua takda pengalaman masuk situasi kerja politik DAP (bukan Melayu) maka tak adillah gua nak kutuk Melayu. Mana tau depa (perghh gua cakap ala zaminc ni beb) pun sama. So, tulisan ni base on (cakap omputih la plak) tulisan mereka2 yang bergelumang dengan situasi reality dan pengalaman gua yang sikit2 ni.

Sistematik orang atas tak sampai kat bawah.

Kalau level atas, PAS ke PKR ke DAP ke, mereka ada sistematik mereka sendiri. Takda la bagus sgt, tapi kita boleh katakan bagus la. Keputusan C diangkat ke B. Keputusan B perlu diluluskan halal haram oleh Majlis A. Macam tu la lebih kurang sistematiknya.

Tapi, bila menurun ke bawah, kualiti sistem tu semakin menyusut. Cakap bab kerja kempen, yang kat atas, cantik. Macamana proses pilih calon, macamana teknik mengumumkan calon, etc. Kat bawah? Berterabur beb. Gua tak pasti pembolehubah gen Melayu atau seluruh Malaysia sama jer.

Standard cawangan.

Markaz2 dan bilik2 gerakan komponen BR, memang tahap dunia ketiga beb (kecuali DAP sebab gua takda maklumat / pengalaman). Aktiviti ada, tapi tak tersusun. Macam MSK lapor, byk berborak hal isu2 sesama sendiri dari tahu dan kenal aku perlu selesaikan apa pada waktu ini.

Gua ada cadangan, tapi kalau tulis detail dan berilmiah, dah panjang macam kertas kerja plak. Pun begutu, macam biasa, hanya menyalak kat blog gua jer la. Hahaha.

Di bawah ni gua senaraikan peratus tenaga yang dibakar oleh pekerja kempen peringkat bawahan di satu2 markaz / bilik gerakan.

1.

Peratus tenaga dibakar : 50%

Jenis aktiviti :Berborak, mengutuk, tergelak sesama sendiri, tgk VCD ceramah.

Kelompok : Orang2 lama / kampung yang berpendidikan rendah.

Keberkesanan terhadap kempen : 0%


2.

Peratus tenaga dibakar : 20%

Jenis aktiviti :Edar risalah, gantung bendera, buat banner.

Kelompok : Budak2 muda / budak2 U. (diketuai orang lama / Ostad)

Keberkesanan terhadap kempen : 5%


3.

Peratus tenaga dibakar : 20%

Jenis aktiviti : Hadir ceramah / rapat umum.

Kelompok : Penyokong tegar.

Keberkesanan terhadap kempen : 1% (ceramah sesama sendiri, apa kejadah. Lepas tu bangga dengan kehadiran yang datang ke situ dari seluruh Malaysia. Persen terbesar pengundi setempat dok tgk TV3)

4.

Peratus tenaga dibakar :

Jenis aktiviti :

Kelompok :

Keberkesanan terhadap kempen :

Lu orang tambah sendiri. Dan meh sama2 berubah. Macamana? Lu fikirlah sendiri.. Haha. Menteri Pertahanan dah nak manfaatkan undi pos. BERSIH dah terlena. Lepas PRU13 baru kita buat balik tuntutan no.

Comments

  1. ntahlah bro,
    tenaga nak wat keje ni...kureng
    sebenarnya...
    setakat org yg turun ceramah
    ni leh kata byk gak lah
    tu pon, bukan kws tmpt tu..
    cume hardcore2 je yg layan ceramah ni,
    tu sal jgn puas ati
    sgt klu ceramah ramai,
    balik2 muka yg sama je yg turun.

    penerangan
    dan marketing product kene
    pbagai.

    ustaz kasi recruit golongan2 masjid dan kaki2 surau
    dan mereka2 yg ada dlm majlis ilmu.
    golongan ni, kasi mantap as
    pyokong tegar..hehe

    bdk2 muda,
    penerangan
    dan marketing kene lain lak.

    sesuai dgn peringkat umo
    dan keadaan sekeliling.

    bg wa
    bukan senang nak cari
    mereka2 yg sanggup
    jadi tenaga keje ni.

    ReplyDelete
  2. Cane la HAMAS keje ye. Tp wa yakin kalo mrka keje cam majoriti Melayu PAS, Allah x bg kerajaan Palestin kat mrka.

    Wa penah keje dgn bangsa Arab ms kat Dubai. At the same time engineer2 Melayu ada la 2 3 dozen. Ms tu nampak jelas p'bezaan cara & mutu keje antara Melayu dgn Arab.

    Ms tu wa mmg motivated la utk memajukan diri, hehe. Balik Mesia campur Melayu balik trus merudum haha.

    Generally, stakat hari ni wa nampak hnya bangsa Arab yg dpt b'depan dgn Yahudi, US & Russia. Dgn fizikalnya, komitmen pd keje, punctuality, rajin & berani.

    ReplyDelete
  3. Cakap pasal bangsa arab, dalam hadis pon dah kata yg depa ni lah akan pelopori kebangkitan semula Islam.

    Pas memang ada tenaga kerja, cumanya tenaga mereka tu tak digunakan sepenuhnya.

    Ada beza kalau lu pergi markaz yg jadi kubu kuat dengan yang tidak.

    dari pemerhatian wa, di kubu kuat Pas ni biasanya sistem kerja teratur, hierarki kerja tu wujud, dan biasanya pelapis dari kalangan budak2 muda adalah ramai.

    di kubu tak berapa kuat ni,biasanya berlaku terlalu banyak politiking, rebut kuasa.. tak teratur...

    kenapa? entahlah wa masih cuba hasilkan teori wa.

    (wa menulis bdasarkan pemerhatian wa yg trbatas ni)

    ReplyDelete
  4. zaminc dan lelaki ini, waa nak tanya sikit ni pasal orang arab...sebab sejarah cakap orang arab gak yang meruntuhkan sistem khilafah islam di Turki...

    waa ada kawan dengan seorang arab dari mesir dia kerja kat dubai...dia menyatakan bangsa arab terlalu asabiyah dengan perkauman kebangsaan sehinga mengabaikan orang palestin, dia kata lebih bagus orang turki sewaktu bani uthmaniyah kerana mereka membela bumi palestin.

    ReplyDelete
  5. zaminc dan lelaki ini, waa nak tanya sikit ni pasal orang arab...sebab sejarah cakap orang arab gak yang meruntuhkan sistem khilafah islam di Turki...

    waa ada kawan dengan seorang arab dari mesir dia kerja kat dubai...dia menyatakan bangsa arab terlalu asabiyah dengan perkauman kebangsaan sehinga mengabaikan orang palestin, dia kata lebih bagus orang turki sewaktu bani uthmaniyah kerana mereka membela bumi palestin.

    ReplyDelete
  6. zaminc dan lelaki ini, waa nak tanya sikit ni pasal orang arab...sebab sejarah cakap orang arab gak yang meruntuhkan sistem khilafah islam di Turki...

    waa ada kawan dengan seorang arab dari mesir dia kerja kat dubai...dia menyatakan bangsa arab terlalu asabiyah dengan perkauman kebangsaan sehinga mengabaikan orang palestin, dia kata lebih bagus orang turki sewaktu bani uthmaniyah kerana mereka membela bumi palestin.

    ReplyDelete
  7. zaminc dan lelaki ini, waa nak tanya sikit ni pasal orang arab...sebab sejarah cakap orang arab gak yang meruntuhkan sistem khilafah islam di Turki...

    waa ada kawan dengan seorang arab dari mesir dia kerja kat dubai...dia menyatakan bangsa arab terlalu asabiyah dengan perkauman kebangsaan sehinga mengabaikan orang palestin, dia kata lebih bagus orang turki sewaktu bani uthmaniyah kerana mereka membela bumi palestin.

    ReplyDelete
  8. apa komen lu bro, waa nak dengar orang duk arab ni

    fanatik`

    ReplyDelete
  9. Kalo nak cite sejarah, mmg mcm2 hal dok ado.

    Ada Khalid Al-Walid, ada gak Abdullah Ubai. Ada Sheikh Ahmad Yassin, ada gak Yasser Arafat. Org Arab runtuhkan Khilafah, org Arab gak yg halau Russia dr Afghanistan.

    Smua bangsa ada sejarah emas & sejarah hitamnya.

    Wa meyakini bangsa Arab secara umum dr aspek fizikal, komitmen pd keje, punctuality, rajin & berani.

    Dan wa hnya bandingkan dgn bangsa Melayu, India, Cina, Jepun & Korea je. Bangsa lain wa x kaji la plak, haha.

    Wa penah cite dlm tajuk isu Palestin dulu. Pd wa, byk negara Arab wat derk bkn sbb asobiyyah, tp sbb kepentingan duniawi (politik & ekonomi) yg b'kaitrapat dgn US.

    1. Muslim Arab Palestin diganyang, Mesir, Saudi, Kuwait, Qatar dll sibuk dirikan bangunan tinggi.

    2. Muslim Melayu Ambon, Mindanao, Acheh disembelih, Mesia sibuk dirikan KLCC.

    X de beza pun. So bkn masalah bangsa, tp ada kepentingan. Tu pandangan wa la.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste