Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 14, 2009

Sistem kerja politik Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna

Pendahuluan.

Semenjak dua menjak baik dari demam ni, gua nak elakkan sementara tulis dengan level berat. Kepala gua tak berapa cantik lagi la. Dan sepatutnya wa nak letak tajuk N3 ni Sistem kerja politik Melayu.

Tapi sebab gua takda pengalaman masuk situasi kerja politik DAP (bukan Melayu) maka tak adillah gua nak kutuk Melayu. Mana tau depa (perghh gua cakap ala zaminc ni beb) pun sama. So, tulisan ni base on (cakap omputih la plak) tulisan mereka2 yang bergelumang dengan situasi reality dan pengalaman gua yang sikit2 ni.

Sistematik orang atas tak sampai kat bawah.

Kalau level atas, PAS ke PKR ke DAP ke, mereka ada sistematik mereka sendiri. Takda la bagus sgt, tapi kita boleh katakan bagus la. Keputusan C diangkat ke B. Keputusan B perlu diluluskan halal haram oleh Majlis A. Macam tu la lebih kurang sistematiknya.

Tapi, bila menurun ke bawah, kualiti sistem tu semakin menyusut. Cakap bab kerja kempen, yang kat atas, cantik. Macamana proses pilih calon, macamana teknik mengumumkan calon, etc. Kat bawah? Berterabur beb. Gua tak pasti pembolehubah gen Melayu atau seluruh Malaysia sama jer.

Standard cawangan.

Markaz2 dan bilik2 gerakan komponen BR, memang tahap dunia ketiga beb (kecuali DAP sebab gua takda maklumat / pengalaman). Aktiviti ada, tapi tak tersusun. Macam MSK lapor, byk berborak hal isu2 sesama sendiri dari tahu dan kenal aku perlu selesaikan apa pada waktu ini.

Gua ada cadangan, tapi kalau tulis detail dan berilmiah, dah panjang macam kertas kerja plak. Pun begutu, macam biasa, hanya menyalak kat blog gua jer la. Hahaha.

Di bawah ni gua senaraikan peratus tenaga yang dibakar oleh pekerja kempen peringkat bawahan di satu2 markaz / bilik gerakan.

1.

Peratus tenaga dibakar : 50%

Jenis aktiviti :Berborak, mengutuk, tergelak sesama sendiri, tgk VCD ceramah.

Kelompok : Orang2 lama / kampung yang berpendidikan rendah.

Keberkesanan terhadap kempen : 0%


2.

Peratus tenaga dibakar : 20%

Jenis aktiviti :Edar risalah, gantung bendera, buat banner.

Kelompok : Budak2 muda / budak2 U. (diketuai orang lama / Ostad)

Keberkesanan terhadap kempen : 5%


3.

Peratus tenaga dibakar : 20%

Jenis aktiviti : Hadir ceramah / rapat umum.

Kelompok : Penyokong tegar.

Keberkesanan terhadap kempen : 1% (ceramah sesama sendiri, apa kejadah. Lepas tu bangga dengan kehadiran yang datang ke situ dari seluruh Malaysia. Persen terbesar pengundi setempat dok tgk TV3)

4.

Peratus tenaga dibakar :

Jenis aktiviti :

Kelompok :

Keberkesanan terhadap kempen :

Lu orang tambah sendiri. Dan meh sama2 berubah. Macamana? Lu fikirlah sendiri.. Haha. Menteri Pertahanan dah nak manfaatkan undi pos. BERSIH dah terlena. Lepas PRU13 baru kita buat balik tuntutan no.

9 comments:

uma said...

ntahlah bro,
tenaga nak wat keje ni...kureng
sebenarnya...
setakat org yg turun ceramah
ni leh kata byk gak lah
tu pon, bukan kws tmpt tu..
cume hardcore2 je yg layan ceramah ni,
tu sal jgn puas ati
sgt klu ceramah ramai,
balik2 muka yg sama je yg turun.

penerangan
dan marketing product kene
pbagai.

ustaz kasi recruit golongan2 masjid dan kaki2 surau
dan mereka2 yg ada dlm majlis ilmu.
golongan ni, kasi mantap as
pyokong tegar..hehe

bdk2 muda,
penerangan
dan marketing kene lain lak.

sesuai dgn peringkat umo
dan keadaan sekeliling.

bg wa
bukan senang nak cari
mereka2 yg sanggup
jadi tenaga keje ni.

lelaki_ini said...

Cane la HAMAS keje ye. Tp wa yakin kalo mrka keje cam majoriti Melayu PAS, Allah x bg kerajaan Palestin kat mrka.

Wa penah keje dgn bangsa Arab ms kat Dubai. At the same time engineer2 Melayu ada la 2 3 dozen. Ms tu nampak jelas p'bezaan cara & mutu keje antara Melayu dgn Arab.

Ms tu wa mmg motivated la utk memajukan diri, hehe. Balik Mesia campur Melayu balik trus merudum haha.

Generally, stakat hari ni wa nampak hnya bangsa Arab yg dpt b'depan dgn Yahudi, US & Russia. Dgn fizikalnya, komitmen pd keje, punctuality, rajin & berani.

zaminc said...

Cakap pasal bangsa arab, dalam hadis pon dah kata yg depa ni lah akan pelopori kebangkitan semula Islam.

Pas memang ada tenaga kerja, cumanya tenaga mereka tu tak digunakan sepenuhnya.

Ada beza kalau lu pergi markaz yg jadi kubu kuat dengan yang tidak.

dari pemerhatian wa, di kubu kuat Pas ni biasanya sistem kerja teratur, hierarki kerja tu wujud, dan biasanya pelapis dari kalangan budak2 muda adalah ramai.

di kubu tak berapa kuat ni,biasanya berlaku terlalu banyak politiking, rebut kuasa.. tak teratur...

kenapa? entahlah wa masih cuba hasilkan teori wa.

(wa menulis bdasarkan pemerhatian wa yg trbatas ni)

Anonymous said...

zaminc dan lelaki ini, waa nak tanya sikit ni pasal orang arab...sebab sejarah cakap orang arab gak yang meruntuhkan sistem khilafah islam di Turki...

waa ada kawan dengan seorang arab dari mesir dia kerja kat dubai...dia menyatakan bangsa arab terlalu asabiyah dengan perkauman kebangsaan sehinga mengabaikan orang palestin, dia kata lebih bagus orang turki sewaktu bani uthmaniyah kerana mereka membela bumi palestin.

Anonymous said...

zaminc dan lelaki ini, waa nak tanya sikit ni pasal orang arab...sebab sejarah cakap orang arab gak yang meruntuhkan sistem khilafah islam di Turki...

waa ada kawan dengan seorang arab dari mesir dia kerja kat dubai...dia menyatakan bangsa arab terlalu asabiyah dengan perkauman kebangsaan sehinga mengabaikan orang palestin, dia kata lebih bagus orang turki sewaktu bani uthmaniyah kerana mereka membela bumi palestin.

Anonymous said...

zaminc dan lelaki ini, waa nak tanya sikit ni pasal orang arab...sebab sejarah cakap orang arab gak yang meruntuhkan sistem khilafah islam di Turki...

waa ada kawan dengan seorang arab dari mesir dia kerja kat dubai...dia menyatakan bangsa arab terlalu asabiyah dengan perkauman kebangsaan sehinga mengabaikan orang palestin, dia kata lebih bagus orang turki sewaktu bani uthmaniyah kerana mereka membela bumi palestin.

Anonymous said...

zaminc dan lelaki ini, waa nak tanya sikit ni pasal orang arab...sebab sejarah cakap orang arab gak yang meruntuhkan sistem khilafah islam di Turki...

waa ada kawan dengan seorang arab dari mesir dia kerja kat dubai...dia menyatakan bangsa arab terlalu asabiyah dengan perkauman kebangsaan sehinga mengabaikan orang palestin, dia kata lebih bagus orang turki sewaktu bani uthmaniyah kerana mereka membela bumi palestin.

Anonymous said...

apa komen lu bro, waa nak dengar orang duk arab ni

fanatik`

lelaki_ini said...

Kalo nak cite sejarah, mmg mcm2 hal dok ado.

Ada Khalid Al-Walid, ada gak Abdullah Ubai. Ada Sheikh Ahmad Yassin, ada gak Yasser Arafat. Org Arab runtuhkan Khilafah, org Arab gak yg halau Russia dr Afghanistan.

Smua bangsa ada sejarah emas & sejarah hitamnya.

Wa meyakini bangsa Arab secara umum dr aspek fizikal, komitmen pd keje, punctuality, rajin & berani.

Dan wa hnya bandingkan dgn bangsa Melayu, India, Cina, Jepun & Korea je. Bangsa lain wa x kaji la plak, haha.

Wa penah cite dlm tajuk isu Palestin dulu. Pd wa, byk negara Arab wat derk bkn sbb asobiyyah, tp sbb kepentingan duniawi (politik & ekonomi) yg b'kaitrapat dgn US.

1. Muslim Arab Palestin diganyang, Mesir, Saudi, Kuwait, Qatar dll sibuk dirikan bangunan tinggi.

2. Muslim Melayu Ambon, Mindanao, Acheh disembelih, Mesia sibuk dirikan KLCC.

X de beza pun. So bkn masalah bangsa, tp ada kepentingan. Tu pandangan wa la.