Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 27, 2009

Pusing-pusing saiz otak.

Oleh : AdukaTaruna

1. Hanya sebahagian dalam otak membesar.

Bila sebahagian dalam otak membesar, bermakna otak itu membesarlah. Penamatnya ialah otak itu besar.

2. Otak tidak besar, tetapi memadat.

Apakah material yang memadatkan otak? Jika diambil otot, tisu2 yang terbina, protein2 yang ditelan akan memadatkan otot. So, otot ahli bina badan tidak membesar, tetapi padat. Perut gua yang lama tak main bola pun tak membesar, tetapi padat.

Haha. Pelik ni.

3. Fokus otak, bukan genetik.

Teori gua, genetik akan membentuk keseluruhan. Rangka besar ke, kulit gelap ke, tengkorak 4 segi ke, etc. Termasuk saiz otak.

Sesuatu paksaan (iklim, situasi, makanan, etc) yang dikenakan kepada manusia, secara berterusan, membuatkan manusia itu membentuk genetiknya sendiri. Membentuk etniknya sendiri.

Susunan tajuknya :

Genetik ----> Saiz otak ---> material otak / bahagian otak, sereblum, gorgon, tontoriton, peratusan teroka otak / bla / bla

Pusing bagaimanapun, penamatnya ialah saiz otak.

12 comments:

schizophrenia said...

kasi sakit otak lagi sikit

Studies have tended to indicate that men have a relatively larger amygdala and hypothalamus, while women have a relatively larger caudate and hippocampus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_size

adakah otak melayu mengecut semua (amigdala, hipotalamus, caudate dan hipokampus)?

antara 4 bhgn ni mana yg mempengaruhi kebijaksaan/intelligence?

ini baru berkisar saiz otak, belum cerita mengenai genetik, gene pool, dna, chromosom, genom dll

schizophrenia said...

Studies have tended to indicate (in terms of group averages) small to moderate correlations (averaging around 0.3 to 0.4) between brain volume and IQ. The most consistent associations are observed within the frontal, temporal, and parietal lobes, the hippocampus, and the cerebellum, but only account for a relatively small amount of variance in IQ, which itself only shows a partial relationship to the general concept of intelligence and real-world performance.[16][17] In addition, brain volumes do not correlate strongly with other and more specific cognitive measures [9]
http://en.wikipedia.org/wiki/Brain_size
no dlm kurungan tu rujukan, tgk citation bwh laman web di atas

schizophrenia said...

oh ye
apa org ckp pasal otak einstein
nak tahu? bukan saiz, lawakkan teori kau

"Harvey found nothing unusual with Einstein's brain, which is of average size"

"Study finding more glial cells in Einstein's brain"

(http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein%27s_brain)

haha, org ego mcm kau takkan terima, nak juga otak besar, besar kepala ke kepala batu?

schizophrenia said...

rujukan atas tu silap sket
(http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein's_brain)

elyn said...
This comment has been removed by the author.
elyn said...

hehe.. schizo, its useless.. paling koman pun pakcik AT ni akan kata "ini wa citer bab melayu normal beb melayu normal..apo bahagian2 otak nih, apo nisbah2 nih.. den cakap SAIZ, SAIZ..GENETIK GENETIK.." den dah paham bona pala otak c AT punya ligat putar alam nih kalau berdebat... kui3..

bak kata.. bagaikan mencurah air kedaun keladi.. ku curah2 tak basah jugak.. (ahakz.. GMP sungguh daku hari ni)

for whats it worth, its safe to say, intelligence without wisdom almost tantamount to... nothing..

:)

AdukaTaruna said...

Haha. Jadi :

1. Dah tiadalah hujah otak ikan paus.
2. Dah tiadalah hujah teori vs fakta.
3. Dah tiada hujah material otak berbeza antara manusia.

Wa akan jawab yang tu plak nanti. Kena merangkak sket. Kuang3

Che said...

bikin panas otak sajaaaa...hahaha..okla wa terime teori lu psl saiz tu cume wa kecikkan skop kpd saiz bhg otak sebagaimana yg wa sebut smlm..bknnye saiz otak secare keseluruhan...

hujah otak ikan paus tu wa x campur sbb sebesar mane saiz otak haiwan tu, xkan terbanding ngn kepandaian manusia..

hujah teori vs fakta tu kte kne tnggu same2 smapi 100 taun baru kte tau teori lu tu btol ke x..(kalo lu ngn wa pjg umur la..lu jd org tertua di dunia, wa jd org kedua tertua..hahaha)

hujah material otak tu wa tnggu lu pnye pnjelasan..hehe

Anonymous said...

AT mana reti baca artikel2 tu schizophrenia buat penat je (walhal penyokong PPSMI). AT ikut kepala otak dia je. bajet genius la konon, suka cakap 'gua terpaksa turun level bawah' padahal kepala otak dia mmg level bawah pun.

wa rasa yg cakap pasal otak ikan paus tu saje je nak cakap yang saiz otak tu tak penting tapi struktur otak yg penting, sebab AT ni taksub sangat dengan saiz otak. AT saja buat2 tak paham, ataupun mmg tak paham hahaha. ko tau tak yg genius seperti einstein, anatole france sumenya kepala otak saiz biasa?? hahaha

Anonymous said...

bila budak sastera/politik cakap pasal sains...

Anonymous said...

haha aku sambung org yg di atas ni

bila budak sastera/politik cakap pasal sains... tapi bodoh sombong

HAHAHA

einstein genius fizik pun tak nak cakap pasal biologi bila ditanya sebab bukan bidang dia. tapi budak sastera sorang ni gebang kosong tak habis2

Anonymous said...

encik AT...cakap politik berapi... cool....

tapi untuk topik saiz otak dan yg sewaktu dgnnya nih..... TOTALLY RUBBISH man!! ... just give it up!!
best tol wat teori main "rase2" je.

lagi satu, genetik takder kaitan dgn ethnicity - that's a fact! sila rujuk "human genome project". so tak ader gen yg menunjukkan ko nih melayu atau tidak.... mmg ader gen untuk warna kulit, warna rambut and so on.... tapi bila dikaji... takder similar pattern pon yg dijumpai dalam gen yg spesifik utk satu2 ethnicity... (sy melihat maklumat ini membawa maksud Allah tidak memandang keturunan kerana pada basic kejadian manusia...ethnicity itu tidak penting)

jadik, bile sebut gen melayu....bunyik macam ader trait melayu atas DNA, padahal takder pon. therefore, bile kate gen melayu itu bodoh... salahla.

X.o.X.o