Skip to main content

Presiden PAS tidak semestinya calon PM.

Oleh : AdukaTaruna

Memang kita sedia maklum. Dan rujukan sedia ada pun wujud. PJ Perak lain, tapi MB lain. Namun, janganlah kita fikir seluruh rakyat Malaysia ini ahli PAS. PM Malaysia bukan untuk ahli PAS semata. Produk PAS harus menguasai keseluruhan budaya dan etnik.

So, Melayu2 bodoh di kampung, bukan2 Melayu yang masih takut, adakah mereka tahu bahawasanya Presiden PAS tidak semestinya PM oleh PAS? Tidak bukan. Jadi, kembali kepada pembolehubah, PAS berjuang melalui apa? Demokrasi bukan. Jadi, adakah PAS memerlukan undi mereka? Ya, bukan. So? .....

Macam ayam dengan telur ma. Pusing2. Adalah lebih baik PAS mengemukakan satu Presiden yang menonjol kepada semua etnik dan budaya. Yang dilihat liberal. Dilihat, yakni persepsi. Lepas PAS dapat tawan media sok, semua dah kenal yang dituduh extreme, bla bla bla, lantak lu la nak letak ulama balik ke apa.

Ni dalam proses buka pintu, kenalah guna kunci yang sesuai dulu. Dah masuk rumah pepandaila tukar sistem kunci tu ke, apa ke. Apa la susah sgt ahli PAS ni. Pemuda sepatutnya jadi kumpulan pendesak yang digeruni. Tapi?..

Cuba lu dapatkan khidmat Merdeka Centre ke, badan bebas lain ke, buat pungutan suara kepada orang awam :

1. Jika PAS dikehendaki meletakkan calon sebagai PM, siapakah calon yang anda fikir?

____________________. (Kompom jawab Hadi punya.)


2. Jika jawapan anda tadi seorang PM, adakah anda berasakan dia mampu memperbaiki ekonomi negara?

____________________.


3. Jika jawapan anda tadi seorang PM, adakah anda berasakan dia mampu meredakan bantahan sesama gabungan?
____________________.


Dey... ahli PAS, pemimpin PAS, tidak boleh berfikir cara ahli PAS. Cara pemimpin PAS. Lu semua nak perintah negara, lu kena fikir cara rakyat Malaysia. Apa kehendak, apa pembolehubah mereka.

Ulama2 ni, mana tahu berfikir macam ni. Hafal terer la beb. Benda yang dah ada kompon dia mahir punya. Itu pun rujuk ulama lain.

Tapi benda2 baru yang belum wujud? Terkial2 beb. Ulama Melayu ma.. otak saiz 1400cm2 jer, bukan ulama Parsi ke, Eropah ke.

Comments

  1. aku dah jawab panjang lebar dalam posting aku bertajuk pas satu organisasi.
    sayap politik cuma satu drp sayap2 organisasi pas.
    untuk tujuan pilihanraya,sayap politik akan bertanding.
    contoh nasrullah tidak bertanding biarpun dia ketua tertinggi hezbollah.
    hezbollah mempunyai sayap politik untuk dijadikan calon parlimen dsbnya.
    begitu juga Syeikh Yasin, beliau tidak bertanding.yg bertanding adalah dari sayap politik.
    ada sayap amal.
    ada sayap keselamatan (mujahid)
    ada saya ekonomi
    ada sayap pendidikan

    ReplyDelete
  2. Saudara
    Akibat minda kita masih dikotak-kotak oleh penjajah UBN sekian lama.kasi bersih pakai clorox atau klorin baru ok..minda tu...
    Pandangan seperti menidakkan asas berekonomi,politik dan bersosial berfaksikan Islam.
    Agama nabi sampai bila2, sentiasa relevan dgn keadaan semasa. Buat apalah kita nak menolak mike, jika pemimpin UBN yang berkuasa menghormati org yang beragama.
    Kalau manusia takut dgn tuhan secara asasnya fungsi-fungsi yang betul, pemimpin dan rakyat ditempat masing2. Unsur yang berlawan iaitu malaikat dan syaitan.Fikrah manusia kepada yang baik2.

    ReplyDelete
  3. tak payah la bercakap tak tentu hala, kalau bukan 'ahli' dalam sesuatu bidang tu

    saiz otak tidak semestinya berkadar langsung dgn kepandaian. banyak faktor lain yg mempengaruhi kepandaian. contohnya jumlah cortical neurons dan kelajuan komunikasi antara neuron2 ni

    kepandaian juga tidak hanya bergantung kepada jumlah tisu otak, tetapi juga kepada struktur tisu tersebut.

    perkembangan tamadun sesuatu bangsa bergantung kepada banyak perkara seperti cuaca, struktur muka bumi, situasi, peperangan, corak pemerintahan dan sebagainya

    orang india terlebih dahulu mencipta nombor kosong, dan nombor negatif sebelum orang eropah. peradaban org india lebih hebat dahulu. tetapi adakah orang india masih hebat skrg?

    sudah2 la tu berteori mengenai konon2nya org melayu bodoh secara genetik

    aku kerja kat UK ni, tgk orang putih bukan pandai mana pun.

    mungkin ko tak tau, oleh tu aku nak bagi tau... saiz otak ikan paus dan gajah lebih besar dari saiz otak manusia.

    wassalam

    ReplyDelete
  4. Bro,
    ok la..cube isi tempat kosong dengan pelbagai nama lain lagi.Adakah jawapan yg memuaskan ke?

    Pas telah 50 tahun dibranding sebagai extreme agama,org kampung dan tak pandai ekonomi.Org PAS jgn marah dengan pernyataan ni.Wa sendiri pernah rasa pandangan org ramai pd wa as penyokong pas sebelom zaman reformasi lagi.Dah lupa ke ahli PAS yg lama2 dulu.

    Adakah mempertikaikan pernyataan ni adalah solusi permasalahan?.Reality denial?

    Pas already lead in Islamic,zero corruption,righteous and spiritual.

    Pas should lead in politics
    Pas should lead in welfare
    Pas should lead in education
    Pas should lead in economics
    Pas should lead even in sports.

    So untuk para perwakilan, nanti bile wat pilihan letak nama2 tu dlm tempat kosong.Nama paling banyak merit letak di atas di ikut dengan 2nd banyak n seterusnya.Mayba berjumapa dengan satu solusi chapter organisasi.Baru satu chapter beb..belum lagi cahpter lain.Chapter rebranding biler pulak?Technocrat Pas biler pulak nak cari ni??

    ReplyDelete
  5. to cik anon yg posting sebelum brader xenan tu..

    "Gambbbarreee~~!!"

    hihihi..

    nyle

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.