Skip to main content

Pilihanraya Perwakilan Berkadar.

Oleh : AdukaTaruna

Motif Pilihanraya Perwakilan Berkadar ini ialah, untuk memastikan calon hebat tidak rugi seandainya kalah dalam satu2 kerusi yang dipertandingkan. Rugi kepada partilah kerana kalah, kalah semua, sedangkan tenaganya adalah kedua terkuat (ikut majority).

Gua menolak sistem ni kerana motif taktikal. Penyusunan taktikal tidak dapat dilakukan sekiranya sistem ini tergunapakai. Menurut yang gua faham berdasarkan N3 Hasbullahpit, calon yang kalah, tetapi mendapat sejumlah peratusan yang tinggi akan diberi kerusi lain secara automatik.

Untuk penyusunan taktikal, ianya tidak praktikal. Katakan sekumpulan besar ahli PAS yang memiliki imaginasi taktikal ini meletak Khalid sebagai Presiden, dan Mat Sabu sebagai Timbalan. Imaginasinya mempunyai alasannya sendiri.

Tetapi, Khalid kalah dengan Hadi. Kalah tipis dan automatik Khalid menjawat jawatan Timbalan berdasarkan peratusan undi tertentu yang yang diterimanya. Tetapi, pada sekumpulan besar ahli PAS itu, Mat Sabu tepat untuk Timbalan, tetapi tidak untuk Khalid. Dia rela Khalid kalah, asalkan taktikalnya untuk Timbalan tidak terganggu.

Penyelesaian.

Jadi, di sini gua mencadangkan penyelesaian daripada ini. Calon boleh, berani dan perlu bersedia untuk dicalonkan ahli bertanding dalam beberapa kerusi.

1. Khalid bertanding dalam kerusi Presiden dan kerusi Timbalan.
2. Hadi bertanding Presiden.
3. Nasha bertanding Timbalan Presiden dan Naib Presiden.

Jadi, ahli2 mempunyai hak dan peluang menyusun taktikal mereka seumpama manager pasukan bola. Berbalik kepada motif Pilihanraya Perwakilan Berkadar di atas, penyelesaian ini adalah menetapi semua keadaan. Yang kalah tidak kalah masih mempunyai peluang di kerusi lain, dan taktikal boleh dipilih ahli dengan begitu sempurna.

Bagaimanapun, jika satu2 calon menang lebih dari satu kerusi, ada 2 pilihan yang perlu dibahaskan.

1. Calon berhak memilih salah satu kerusi.
2. Pilihanraya khas. Ahli menetapkan kerusi yang mana patut diduduki calon tersebut.

Gua namakan Pilihanraya Perwakilan AdukaTaruna. Hehe...

Comments

  1. bro AT,
    patut la kita digelar tak membaca.PAS dah cadangkan perwakilan berkadar dr 2005 la beb.rujuk
    http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=78

    Komen bab teknikal jap na.Wa tgh study entry lu.Perwakilan berkadar ni ader 3 jenis
    1.Sistem Senarai Parti
    2.Campuran ahli
    3.undi transfer tungal

    Lu nyer maner satu nih?

    ReplyDelete
  2. huk alos..wa terpakai email lain.Tuh nick wa punya gak

    ReplyDelete
  3. perghh.. kantoi. xenan ada byk pengundi hantu.

    ReplyDelete
  4. haha xenan kantoi!
    anyway AT, khalid dalam entry ni khalid mana?
    khalid ibrahim ke? khalid samad ke? or khalid jamlus..wakaka

    wa x power mcm lu, ade taktikal la, teknikal la, falsafah la..
    tapi pada wa nak contribute tuh x memerlukan jawatan..sebenarnya tanpa jawatanlah pada wa lagi banyak kita boleh berjasa pada negara..

    so kepada yang dah kalah, kalah je ah..adat ma, pertandingan ada kalah menang..
    xkan la final champions league nanti time barca lwn arsenal, arsenal dah menang 3-0, tapi referee kata barca menang sebab penonton dia lagi ramai..wakaka.
    xpun piala fa nanti selangor menang 2-0, tapi sebab abanghensem mengamok nak bakar kete khir toyo, referee kata kita tentukan pemenang berdasarkan sepakan penalti..kah3

    sorry ah merepek panjang2..last2 baru sedar wa merepek tapi mls nak edit balik..wakaka

    -orang jauh-

    ReplyDelete
  5. hahaha...
    sah otak lu pun 1400 cm2 jer, xpun lagi kecik kut...

    hahahha
    sistemPilihanraya aduka teruna..???

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.