Skip to main content

Melayu tak faham ke, gua yang tak faham?

Oleh : AdukaTaruna

1. Si Luncai terjun dengan labu2nya.

Kebanyakan Melayu, yang wa fahami dari perbualan / tulisan mereka ialah; Si Luncai dan labu2nya itu negatif. Yang gua faham Si Luncai itu positif atau cerdik.

Sebab ceritanya, Si Luncai dihukum buang ditengah laut. Luncai dapat kebenaran bawa labu2nya. Dalam perjalanan ke tengah laut, Luncai ajak askar dalam perahu tu menyanyi. Antara liriknya ialah biarkan, biarkan biarkan.

Tengah askar naik sheikh menyanyi, dan sebelum jauh ke tengah laut, Luncai terjun. Labu2nya menjadi pelampung. Askar yang perasan jerit memberitahu Luncai terjun. Askar yang lain sangka jeritan itu sebahagian lagu dan dijawab dengan nyanyian biarkan, biarkan. Dan perahu terus dimudik ke tengah lautan.

So, Luncai selamat dari hukuman. Dan Luncai adalah manusia bijak.

2. Sepakan Penalty.

Penalty bermaksud denda. Jadi penalty perlu diberi gambaran buruk. Tapi, media Melayu memberi gambaran bonus dan baik kepada penalty.

Kalau Selangor vs Kelantan, media Melayu akan memilih untuk tulis :

Selangor dihadiahkan sepakan penalty, dari menulis :

Kelantan dihukum dengan sepakan penalty.

So, lepas gua tulis ni, lu rasa yang mana? Gua tak paham ke, atau Melayu yang tak paham? Sebab wa bab2 sastera ni out. Hahaha. Berg terer la.

Comments

  1. oitt AT.. lu baca sini... http://www.ashtech.com.my/cerita_rakyat/si_luncai.html

    Hehe...

    ReplyDelete
  2. berapa ramai org tak tahu maksud penalti ialah denda? berapa ramai yg tak tahu maksud globalisasi, rasional, vandalisme, fundamentalis, kredit, remote control dll? siapa yg dpt maklumat bila pembesar, ahli ekonomi, pakar perundangan, doktor, ahli sains bercakap dlm bahasa 'bangsa maju'?

    ReplyDelete
  3. la...betol la di hadiahkan sepakan penalti..

    penalti grup A yg wat..

    sepakan dpt kat grup B..kira adiah la tu...

    --> betol ke camtu men bola ni..? akak tatau men bola,,tau sapa dpt banyak gol jek..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n