Skip to main content

Hujah kepala otak lagi.

Oleh : AdukaTaruna

Memula lu baca komen 2 dari sahabat kita. Standard la. 2-2 pihak akan tumbang-menumbang. Untungnya pembaca dan peserta. Cool.

Point saiz otak.

1. Tiada siapa yang dapat tumbangkan hujah saiz otak sebagai dominan utama output kecerdikan. Gigit word dominan utama dulu.

Kesemua hujah yang diberikan mengalihkan isu kepada dominan sampingan. Makanan, material, tisu, iklim, penderitaan, etc. Sedangkan, apabila material berkuality, automatik saiz otak dan saiz tempurung kepala pada genetik seterusnya akan membesar. Dia tidak akan padat dan memadat dalam saiz standard camtu sahaja.

Material otak adalah tertolak. Pusing2 kesemua dominan sampingan, penamatnya ia akan mengubah saiz otak secara keturunan. Membentuk etnik baru. Kesimpulannya, tiada yang mampu menumbangkan hujah saiz otak sebagai dominan utama. Yang diberikan hanyalah dominan sampingan.

Tamadun India.

Ini paling lawak. Bila diberi hujah nuklear, IT, automotif, tetiba berubah plak. India maju kerana sumber bla bla bla. Malaysia plak, bla bla bla. Hahaha. Student rupanya. Ingatkan saintis tadi. Patutla bagi hujah otak ikan paus. Dah macam iklan astro plak gua. Ngee..

India ada Taj Mahal ma. Arkitek tu. Malaysia? Candi Lembah Bujang? Hahaha. Imaginasi otak mereka, melalui perfileman, sudah menjajah Melayu lebih dari 60 tahun. Kini berstatus dunia, walau banyak menari2.

Imaginasi otak Melayu melalui melalui perfileman? wakaka. Jgn bagi gua gelak beb. So, adakah hujah2 ini tertolak kerana dasar kerajaan yang berbeza? Atau sumber bumi yang berbeza? Iran menumbangkan boneka US di negara mereka dengan kuasa rakyat terkumpul. Tapi Melayu? Media? SPR? Lebih jahat boneka US di Iran dari boneka US di Malaysia beb.

Owh. Hujah ini tertolak kerana keadaan geografi dan sumber alam yang berbeza. Haha. Senaraikan Melayu terkaya. India ada antara 5 terkaya dunia. Usahawan besi. Nama lupa. Melayu? Malaysia pun tak lepas. Yang ada Albukhari. Tu pun bukan Melayu ori.

Otak berevolusi.

Hujah che tentang otak seperti pokok yang akan membentuk mengikut keadaan gua setuju. Memang benar. Badan manusia akan berubah mengikut keadaan. Tetapi dalam keadaan genetik. Berketurunan lama akan datang, ia akan membentuk etnik dan membentuk genetiknya sendiri.

Bagaimana genetik itu terbentuk, adalah berdasarkan keadaan. Otak mengawal semua. Dalam kes Afrika, MUNGKIN otak mereka membesar. Dan hanya bahagian pengawal tahan lasak sahaja yang membesar. Ini dibentuk dalam tmpoh yang lama. Dan mengikut keadaan yang dipaksa kepada mereka.

So, MUNGKIN kebesaran otak mereka bukan dibahagian mengawal kecerdikan. Cuma kebesaran otak mereka dibentuk dibahagian tahan lasak, tahan sakit, tak mudah mengalah, etc.

Nisbah otak dan makhluk.

Anjing spesis german atau yang dibiakkan di Eropah lebih cerdik. Badannya lebih besar berbanding Asia. Anjing itu boleh melaksanakan beberapa tugas yang tidak boleh dilaksanakan anjing Asia (kecilkan kepada Malaysia.)

Jika difikirkan, badan besar anjing kacukan Eropah, sudah tentulah otak besar. So, ianya akan menyamai otak kecil anjing Malaysia dengan badannya yang kecil. Tetapi dalam satu2 spesis yang sama, nisbah itu boleh dikatakan ternafi. Terlalu kecil.

Dalam hujah ini, sepatutnya anjing2 itu akan sama cerdik. Kerana nisbah otak dan tubuh. Malangnya anjing Malaysia lebih bodoh. Tiada dalam perfileman, tiada yang boleh mengesan Cakera Padat, tiada sejarah anjing Malaysia balik ke tuannya melalui Banjaran Himalaya, tiada rekord dunia mengesan bau terjauh, etc.

Nisbah yang boleh dikira adalah berdasarkan nisbah sebesar paus kepada nisbah sebesar manusia. Ianya adalah satu nisbah yang jauh lebih besar. Yang jauh lebih berkesan.

Kesimpulannya, gajah Afrika lebih segalanya dari gajah Malaysia. Dan hujah nisbah antara sama spesis tidak digunapakai. Jumlah yang terlalu kecil untuk dihujahkan.

Sebutkan Melayu seumpama Ibnu Sinar, Al-Kawarizmi, etc.
Berikan saya tulisan Melayu.
Berikan saya arkitek Melayu seumpama Tembok Besar China, Taj Mahal, Piramid.
Berikan saya sejarah Melayu menakluki dunia dalam beberapa sejarah peperangan dunia.
Berikan saya nama Nabi Melayu.
Berikan saya sejarah, buku catitan, peta catitan, pelayar Melayu yang menjumpai benua disebalik bumi sendiri.

Mengubah genetik.

Semua ini ditegakkan bagi meletakkan gen sebagai pembolehubah utama dalam setiap masalah. Dari situlah kita akan bergerak. Dan memang gen ini boleh diubah berdasarkan hujah2 yang diberikan semua.

Walau bagaimanapun, saiz otak tetap tidak ditumbangkan. Yang ada hanyalah tajuk2 di bawah saiz otak. Material yang berkuali akan memadatkan otak dan akan menyebabkan otak membesar untuk memberi kelegaan. Penamatnya adalah saiz otak. Pusinglah bagaimanapun.

Comments

  1. Hujah saiz otak dominan utama kecerdikan?terlampau fizikal la bro.

    Cuba kita gantung hujah ni pada semata fizikal dengan membuang terus hujah2 lain.Bagaimana kita nak jawab kes budak kecik hack website FBI.Budak kecik hafiz alquran.Walaupun menghafal sahaja ,still masih perlu sel2 otak yg banyak untuk menghafal.Asal otak lu yg besar takleh hafal alquran tpi budak kecik boleh sedangkan otak die kecik?Try la cuba hafal kalau nak.See, lu kne try dulu baru boleh hapal.tuh pon belum tentu.Sbb tu islam kasi konsep hidayah n berkat.


    Tamadun India

    Lu berhujah atas tajuk "saiz otak sebagai dominan utama output kecerdikan".So wa nak tanya org india ni otak die lagi besar dr melayu ke?Sama kes ngn china n india.Lagi besar ke?So lu sendiri dah tolak hujah lu.

    Kesilapan utama ialah mengambil contoh perbandingan pd melayu dengan menegakkan melayu(pengaruh british n UMNO)sebagai bangsa.Sedangkan melayu itu cuma bahasa pertuturan.Lebih tepat beberapa kaum manusia yg bertutur dlm bahasa melayu sahaja.

    ReplyDelete
  2. wa tak rase otak akan membentuk etniknye sndiri..kalo genetik mungkin btol...sbb amik cth wa sndiri la..pak wa pndai melukis, mak wa lak tgn bangku (xreti melukis)..wa lak sbg anak, mewarisi bakat pak wa..sejak kecik stakat nk lukis muke goku tu mmg no hal la...tp disebabkan pengaruh persekitaran wa hanya berasaskan katun2 jepun, jd kemampuan wa melukis smpai tahap tu je la(dr kecik smapi besar, tau lukis tu je)..ANDAI KATA, wa terpengaruh dgn influence dr sumber2 yg lain..mungkin lukisan wa pon akan sama ngn influence wa tu...jadi, otak tiada etniknye sndiri yg diperoleh dpd keturunan (melayu) tp otak mampu membentuk etnik dalaman yakni etnik yg hanya terangkum dlm otak shj..

    wa tgh pike cmne nk patahkan hujah saiz otak lu tu..kene g bertapa jap..hahaha..lu tok nujum, wa tok tapa...wa tak puas ati, sbb mmbe wa kepale kcik cm burung unta tp lg pndai dr wa...hahaha

    ReplyDelete
  3. den tulis panjang lebar..

    den fokus kepada SAIZ OTAK SAHAJA. den tak sebut apa2 kelebihan otak. sbb fokus kita adalah saiz otak, nisbah2 yg menyumbang kepada saiz otak.

    mintak2 kalau sudi sila mampir ke blog den yg cabuk...

    http://evnyle.blogspot.com/2009/04/saiz-otak-melayu-yang-kecil-menyebabkan.html

    ReplyDelete
  4. wa rasa 'saintis melayu' aka student engineer tu tergelak je kot kalau baca posting ni. bukan level dia blog2 melayu ni katanya

    'Jika difikirkan, badan besar anjing kacukan Eropah, sudah tentulah otak besar. So, ianya akan menyamai otak kecil anjing Malaysia dengan badannya yang kecil. Tetapi dalam satu2 spesis yang sama, nisbah itu boleh dikatakan ternafi. Terlalu kecil.'

    kesimpulannya mengikut AT, semuanya bergantung kepada nisbah otak dan saiz badan lah ye? hehe

    'Material yang berkuali akan memadatkan otak dan akan menyebabkan otak membesar untuk memberi kelegaan. Penamatnya adalah saiz otak. Pusinglah bagaimanapun.'

    semudah itu sains ye AT? heheh

    wa nak jadi saintis google plak wahaha

    "Brain size does not predict general cognitive ability"
    http://www.pnas.org/content/97/9/4932.abstract

    "WHOLE BRAIN SIZE AND GENERAL MENTAL
    ABILITY"
    http://psychology.uwo.ca/faculty/rushtonpdfs/2009%20IJN.pdf


    Brain size, of course, is environmentally sensitive. For example, rats
    raised in complex environments have thicker cortices and larger brains than rats
    reared in impoverished environments (Diamond, 1988). This suggests that the
    direction of causality is bidirectional and complicated by gene–environment
    correlations and interactions. Genes for GMA likely cause individuals to
    experience more stimulating and complex environmental situations, thereby
    increasing their brain size and creating a “benign circle” between brain size
    and intellectual performance

    mengikut artikel tu, kalau letak orang melayu dekat persekitaran yang complex, otak pun akan membesar lah kot. jadi kalau sape2 yg ade anak kecik tu, dari lahir suruh la dia main chess, susun kiub puzzle tu, nanti dapat la anak kepala besar hahaha. jangan besar kepala sudah

    ReplyDelete
  5. lu kata:

    Kesemua hujah yang diberikan mengalihkan isu kepada dominan sampingan. Makanan, material, tisu, iklim, penderitaan, etc. Sedangkan, apabila material berkuality, automatik saiz otak dan saiz tempurung kepala pada genetik seterusnya akan membesar. Dia tidak akan padat dan memadat dalam saiz standard camtu sahaja.

    Material otak adalah tertolak. Pusing2 kesemua dominan sampingan, penamatnya ia akan mengubah saiz otak secara keturunan. Membentuk etnik baru. Kesimpulannya, tiada yang mampu menumbangkan hujah saiz otak sebagai dominan utama. Yang diberikan hanyalah dominan sampingan.

    read this:

    . JISIM/ISIPADU otak manusia secara total bukanlah indikator MUTLAK dalam menentukan daya penaakulan/berfikir seseorang apatah lagi untuk mngelaskan kepada etnik-etnik tertentu.

    2. Bahagian2 tertentu dalam otak manusia mempunyai pranan yang berbagai. Dan saiz/nisbah pembahagian juga adalah tidak tepat untuk setiap manusia. Ada manusia seperti einstein, otak kecik, tp lobe lain besar. ada manusia, otak besar, tp bahagian c.cortex kecil, menyebabkan daya penaakulan menjadi sderhana, oleh itu OUTPUT juga adalah sederhana

    penutup: its up to you and th readers really to justify.. :)

    ReplyDelete
  6. keypoints berkaitan SAIZ OTAK SAHAJA.

    ni baru soal jisim otak. blom masuk lagi lobes.. frontal, temporal.. blom masok cerebral cortex.. blom masuk lg setiap bahagian otak tu, ada fungsi yg berbezA. bkn 1400cm2 otak melayu tu diguna utk tujuan kognitif atau berfikir. pemboleh ubah utk daya berfikir hanya ada kat bahagian frontal lobes sahaja, kat c.cortex. dan c.cortex ni plak, setiap individu, lain nisbahnya dlm otak..

    cuba brader AT patahkan yang ini...

    :)

    sbb inilah sbnrnya keypoints berkaitan SAIZ otak.

    ReplyDelete
  7. macam syok sendiri je hujah AT pasal otak ni

    ReplyDelete
  8. wa dh bace miss nyle (kene panggil miss sbb die x kawin lg..hahaha) pnye explaination..wa rase lu kene tuka teori la AT..

    semakin besar bhg tertentu otak tu, semakin tinggi skill seseorg tu dlm melakukan kerja2 spesifik otak..
    cth: parietal lobe of brain utk matematik dan ilmu2 mantik...

    so bkn saiz otak la bro..tp saiz bhg otak..

    ReplyDelete
  9. che.. daku dah biasa dah berdebik dgn AT pasal otak nih.. dah bertahun2 soal otak nih.. hihi..

    walaupun ada unsur syok sendiri, tp sekali sekala, kono gak kite mendebik dia nih..

    oit brader, yg lu pusing pegi gntik tu napr.. kite tgh cakap soal

    "otak kecik menyebabkan ulama bangang dan melayu santero bangang"

    jgn korner pegi genetik. soal SAIZ otak sahaja remember..... :)

    jgn bg output pasal kemajuan tamadun2 lain.. STICK to the SAIZ of brain. jgn hilang fokus... biarkan budak2 lain ni gebang psl tamadun.. SILA FOKUS PADA SAIZ OTAK SAHAJA.

    :)

    ReplyDelete
  10. 1. Tiada siapa yang dapat tumbangkan hujah saiz otak sebagai dominan utama output kecerdikan. Gigit word dominan utama dulu.

    aik.. sejak bila korner baring nih. hihi.. dulu lu menyalak :

    otak kecik sebab tu melayu bangang..

    patot lu menyalak mcm nih dulu: otak kecik antara penyebab melayu bangang..

    haha.. percubaan mengelat dikesan..

    :)

    ReplyDelete
  11. wah!!!.... ni tajuk orang² yang saiz otak besar ni....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  12. wakaka.. kepala hotak ampa smua memang best.. takdak pon hujah yg btoi2 tepat, sebab masih bleh dibahaskan..wakaka..

    jadi kepala hotak melayu pesyen wa ni, baca hujah2 ampa semua ni haram tak paham pon..

    jadi wa simpulkan disini, "kepala hotak ampa semua la!" wakaka..

    Lu kalu delete komen wa, ataupun lu blog wa dari blog lu AT, memang "KEPALA HOTAK LU LA AT!"

    wakakaka

    -bukancalon-

    ReplyDelete
  13. nih yg den tak puas hati nih.. naper points den tak dibidas..

    -_-

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.