Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 27, 2009

Hujah kepala otak lagi (4)

Oleh : AdukaTaruna

Persoalan teori dan fakta.

Dalam kes ini, nampaknya gua terpaksa turun level paling bawah sekali. Apa itu teori dan fakta dalam perbahasan satu2 cabang ilmu. Kira basic Tadika Kemas la ni.

Dalam medan dunia pencari2 ilmu, ianya bermula dari peperangan teori. Seorang A memberi teori laut yang tidak kelihatan di hujungnya itu, menandakan penamat bumi. So, bumi berbentuk plat.

Seorang B pula mengatakan terdapat seekor lembu besar. Di mana dunia terletak di atas badannya. Apabila lembu2 itu bergerak, maka gempa bumi berlaku. Pelbagai peperangan teori berlaku dalam setiap bidang ilmu. Black hole, kitaran komet, bla, bla dan bla, semuanya bermula dari peperangan teori.

Apabila ada teori maka akan ada usaha mendapatkan penjelasan yang diterima oleh pancaindera manusia. Itulah namanya fakta atau penjelasan sains. So, gua pendekkan silibus standard paling bawah ini, dengan mengatakan, kita berada dalam peperangan teori berdasarkan beberapa fakta yang ada setakat ini (belum ditemui dan masih dicari).

Kita sambung N3 lagi satu. Baca panjang2 melemaskan otak Melayu. Biar nampak bersiri. Haha. Untuk siapa silibus Tadika ni, lu baca hujah2 rakan lain tu. Hehe..

No comments: