Skip to main content

Hujah kepala otak lagi (2)

Xenan said...

Hujah saiz otak dominan utama kecerdikan?terlampau fizikal la bro.

Cuba kita gantung hujah ni pada semata fizikal dengan membuang terus hujah2 lain.Bagaimana kita nak jawab kes budak kecik hack website FBI.Budak kecik hafiz alquran.Walaupun menghafal sahaja ,still masih perlu sel2 otak yg banyak untuk menghafal.Asal otak lu yg besar takleh hafal alquran tpi budak kecik boleh sedangkan otak die kecik?Try la cuba hafal kalau nak.See, lu kne try dulu baru boleh hapal.tuh pon belum tentu.Sbb tu islam kasi konsep hidayah n berkat.

Dalam kes budak2 genius, teori gua begini. Memori dirakam dalam kepala otak menggunakan magnetik. So, bebudak hijau yang memiliki daya magnetik yang banyak seumpama :

RAM besar dan space hard disk yang masih banyak. RAM besar itu akan membentuk dan memaksa otaknya besar sehingga tumbesarannya tepu.

Berbanding orang besar, magnetiknya sudah lemah dan spacenya sudah hampir tiada. Malahan, akibat magnetiknya tidak dipaksa untuk bertambah, spacenya juga tidak dipaksa untuk diteroka.

Dalam 1400cm3 dan 1500cm3, manusia hanya meneroka otaknya sebanyak sekian (lupa) peratus. Jadi, budak2 yang genius memiliki keupayaan penerokaan otak yang luas berbanding saiz otaknya yang masih diperingkat pembesaran.

Matematiknya :

Otak budak 1300cm3 x 40% penerokaan otak.

Otak ewasa 1400cm3 x 25% penerokaan otak.

Kalau 1400cm3 atau 1500cm3 x 80% penerokaan otak, MUNGKIN ia boleh membengkokkan sudu menggunakan imaginasinya sahaja.


Tamadun India

Lu berhujah atas tajuk "saiz otak sebagai dominan utama output kecerdikan".So wa nak tanya org india ni otak die lagi besar dr melayu ke?Sama kes ngn china n india.Lagi besar ke?So lu sendiri dah tolak hujah lu.

Kesilapan utama ialah mengambil contoh perbandingan pd melayu dengan menegakkan melayu(pengaruh british n UMNO)sebagai bangsa.Sedangkan melayu itu cuma bahasa pertuturan.Lebih tepat beberapa kaum manusia yg bertutur dlm bahasa melayu sahaja.

Ikut susunan dia, Eropah / Parsi > (lebih besar dari) India / Cina > Melayu.

Jadi perbandingan India oleh gua hanya untuk Melayu. Dikhususkan lagi, etnik India byk. India di Malaysia adalah etnik jenis bodoh yang dibawah Inggeris. Bekerja sebagai kuli dan hamba. Gua bercakap sesetengah etnik India yang melebihi saiz otak berbanding Eropah, dan sudah pasti Melayu.

India mempunyai tulisan sendiri, tamadun sendiri, jajahan besar untuk satu raja (dulu). Melayu tidak mampu cipta tulisan sendiri, tamadun sendiri yang masih dibahaskan (Melaka) dan jajahan kecil untuk raja. Bermakna raja gen Melayu terlalu kecil kemampuan menakluk. skang ni sampai 9 raja kat tanah seluas semenanjung Melayu. Punyalah bangang.


Comments

  1. lu toksah bandingkan kepala hotak melayu ngan kepala hotak jauh2 la bro..

    lu kecikkan skop melayu malaysia dah la..

    bagi hujah lu pasai kepala hotak india malaysia, kepala hotak cina malaysia, dah la wa rasa..

    masuk bab kepala hotak dunia global ni, kepala hotak wa dah tak leh masuk da.. jadi bosan la plak blog lu dengan persoalan "kepala hotak" ni pada masa sekarang hendaknya(<--bahasa GMP ni..wakaka)

    wa nak bg satu persoalan kat lu ni AT, apa kena mengena takwa dengan kepala hotak plak bro?

    lu tengok wa punya merepek mereben ni, lu tau dak wa bidang apa bro? wakakaka...(bestx3!!!=sronok taraf tnggix3!!!)

    -bukancalon-

    ReplyDelete
  2. Chill bro...wa suggest lu relak2 tgk citer Thank you for smoking".Nanti lu sambung balik layan blog nih.AT kenkonon nak jd watak utama tuh la.ekekeke

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.