Skip to main content

AdukaTaruna kurang membaca - Hasbullahpit.

Sang Aduka Taruna tertunggu-tunggu penjelasan TGHA tentang "Kerajaan Perpaduan" namun apa yang dia dapat ialah label "kurang membaca", sama macam saya juga.

Oleh : AdukaTaruna

1. Ostad Hadi cakap ahli PAS kurang membaca. Gua bukan ahli ma. So, gua terselamat. Hua hua hua.

2. Tapi memang betul gak dakwaan Ostad Hadi tu. Ahli PAS gua percaya 2x5 jer dengan gua ni. Gua kurang membaca buku2 ilmiah. Nak2 dalam BI. Mampos gua terkial-kial. Artikel jer rajin. Tu pun politik. Hahaha. Bab komik kesatriaan, lelaki_ini siap buat koleksi beb. Komik dragon ball, tanya dak Berg.

3. Cakap bab buku2 ilmiah, falsafah etc, memang gua kurang mengaji. Malah gua bukan bidang agama pun. Haha. Cuma gua minat mengkaji dan berfikir. So, standard la. Gua akan tegakkan kajian gua tanpa mengaji tu kat blog gua.

Dan selalu gak kena sekeh dengan pembaca yang mengaji. Hahaha. Mana yang wa setuju dengan sekehan tu, wa angkat jadikan N3 beb. Inilah fungsi debat-debik dalam dunia intelek terbuka. Pro.

4. Tapi dalam jika Ostad Hadi berkontekskan Kerajaan Perpaduan, gua tak setuju. Sebab, sepatutnya dia lah kena tulis, jelaskan, atau sekurang2nya mencadangkan buku khusus untuk memahami cadangan dia sendiri (Kerajaan Perpaduan). Baru boleh kita semua baca.

Tapi takda pun. Sengal ubi punya Ostad. Macam gua kekecik dulu bertekak dengan member. Tak boleh lawan cakap, terus tuduh pasal umur la, pasal mak kau tak ajar la, pasal sekolah kau cikgu lain la.

Cet. Macam budak2. Tak bagi lu cadang, senyap tanpa guide line, bila kena maki, terus tuduh semua pemalas baca. Nak gua lempang, kang demam plak gua seminggu. Haha. La ni Kak Memot demam. Cian kak mot. Mesti demam sebab sokong gua tu. Ngeee...

Comments

  1. Mengikut mangkuk tingkat wa, kak Memot sdg cuti b'salin. Anak ke 13 & 14, kembar tuh.

    ReplyDelete
  2. Bro aduka,

    Jgn la bersedih.Wa kasi statement yg menentang Hadi sikit bagi lu happy sket.

    "kbnyakan penyokong PR lagi banyak membaca sikit dr sumber tak terhad dari penyokong BN.Tuh pasal kebanyakan penyokong BN selalu nampak stupid"

    Mmg betul lagi banyak membaca membuka banyak option peribadi kita untuk memilih yg terbaik dlm satu isu.

    Tapi ini bukan masalah utama dlm isu ni.Contoh terang dan jelas dr Kerajaan Indonesia n Amerika.Prob kita ialah belenggu taksub kebencian kepada geng yg tak sersaf dgn kita.N 80% org BN bawah najib akan reject idea ni.Kompom

    ReplyDelete
  3. haaa...

    kater seminggu outstation...

    dah balik dah ker...

    hehehehehehehe...

    2 malam lepas ferguson tepon aku...

    cakap tak bleh nak ke kejar la FA...

    sebab player dah pancit...
    jadual tight sangat...
    so let go FA consetrate kat champion league...

    hehehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.