Skip to main content

Wa bukan anti Nizar, bukan anti Bahasa Melayu.

Wa bukannya anti Bahasa Melayu beb. Tapi anti orang Melayu bangang.

Kerana orang Melayu membuatkan bahasa melayu begini.

Cuba DBP atau sebagainya laju dan kreatif mencipta istilah, wa pon tak payah pandang BI.

Ini tidak.

Sains = Alam dan manusia. Lepas tu tukar Ilmu alam (geografi selepas disound pembaca). Lepas tu tukar Sains. Kan ke bangang namanya tuh.

Matematik = Ilmu Hisab.

Karnivor = Maging. Dah cantik dah. Tapi tukar pulak balik kepada karnivor.

Bila lu bangang, lu dah jahanamkan daya saing bahasa tu. Bila lu jahanamkan, lu paksa semua ikut polisi bangang lu. Mana buleh beb. Contoh :

Filem Melayu. Bangang. Imaginasi kecik. Tipikal. Bila bangang nak bersaing dengan filem bangsa cerdik, lu dah paksa semua ikut bangang lu. Mana boleh. Syarat wajib tayang la. Naikkan harga tiket filem luar la. Itu namanya si bangang yang bangsat.

Bola sepak Melayu. Bangang. Gen lemah. Bila main tahap budak2 sek bangsa cerdik, nak marahkan siapa bila bersaing dengan bola sepak bangsa cerdik? Lu nak paksa semua ikut bangang lu? Mana boleh? Naikkan tiket? Haramkan tayangan bola sepak luar. Haramkan pemain import. Itu namanya si bangang yang bangsat.

Proton. Lu bangang, lu nak paksa semua ikut bangang lu beli Proton. Naikkan kereta luar. Takpa lagi. Tapi kualiti Proton dikurangkan untuk pasaran sendiri untuk kos bersaing harga dengan pasaran luar. Mana boleh paksa begitu. Tak dapat bersaing, mengadu kat bapak suruh belasah anak jiran. Bangsat namanya tuh.

Sama gak dengan Bahasa melayu untuk subjek teknikal dan sains. Lu yang bangang nak bersaing, nak cipta istilah yang bagus dan maju dan praktikal, lu nak marahkan bahasa bangsa cerdik. Mana boleh! Siapa suruh korang bangang.

Kejap Ilmu alam, kejap Alam dan Manusia, kejap sains balik. Kejap maging, kejap karnivor. Memang dasar bangang punya gen. Bila bangang nak bersaing dengan yang cerdik, dia main bangsat pulak. Ini yang masalahnya. Tak sedar pembolehubah segala masalah alam Melayu ialah :

Setiap genetik Melayu adalah genetik bangang.

Dan sepatutnya dari sini kita bergerak. Ada banyak faktor berangkai yang wa senaraikan. Semua itu perlu dilakukan. Bermula dari keluarga masing2. Upgrade genetik.

Comments

  1. lu bodoh la beb, ilmu alam tu tukar geografi bukan sains....

    tapi tetap bangang juga la.. macam tu..

    ReplyDelete
  2. betol betol betol...

    Selagi Melayu layu,selagi tu la bahasanya tak dapat nak di agongkan.

    Sebabnya,sapa la nak guna bahasa bangsa yang bermasalah (seriau plak nak guna ba ngang..haha)??

    Contoh:sapa lah nak guna bhs tamil ngan nigeria(contoh) sebg bahasa ilmu?
    Tak teringin pun kita nk belajo bkn sebab warna kulit ke,dengki ke hapa..tapi sbb bangsa tu mundur dan bermasalah..

    Sebab apa plak ramai yg minat belajo bhs cina malah kementerian pendidikan pun berura2 nak menjadikn mandarin sebg salah satu subjek di sekolah?
    Pikir sendiri laa...

    Sapa la nak pandang BM?
    Sebab kita melayu je sebab tu kita nak agongkan BM..

    Sebab tu cina dan bangsa lain di mesia ni tak heran ngan BM sebab ada apa pandai BM pon?

    Belajar BM sebab nak pas SPM,kalau tak pas BM kantoi SPM.

    Diorang berurusan nak 'suap' polis,pihak majlis(MDT),pihak imigresen,kastam.., baru pakai bhs melayu ni..,huhu
    Realiti ni..

    Sebab tak pakai BM pun diorang maju,,lebih dr org melayu lagi...

    Apsal kita berminat nak belajo bhs jepon,KOREA,inggeris,german dll?
    Sebab diorang nyer kemajuan,tak kira la dari segi teknoloji ke, ekonomi ke,budaya ke...filem2 dorang ke..

    Kalau berhujah dari segi BM=bhs org islam sebab ramai org melayu islam.

    Apa yg jadi masalah nya?
    Takkan bila belajo sains ngan matematik dlm BI dah boleh buat org murtad @ langsung tak boleh faham BM?

    Zaman2 semua sabjek dlm BM pun ramai dah melayu tinggalkan islam,adakah sebab melayu terer BI??

    Jadi kena cek balik la apsal kita tentang sgt PPSMI ni...,,
    bio betol niat..takut ada unsur asobiyah..

    Sebab kalau kita sandarkan kpd hujah demi org islam,,kena ingat yg islam bkn hak milik kekal org melayu je...

    -->>>akak menentang PPSMI di amalkan dr drj 1-6.
    Dari tkt 1 ke atas,akak sokong..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste