Skip to main content

TGNA nakhoda..

Oleh : AdukaTaruna

Wa tolak sama sekali perkaitan KP oleh Hadi dengan skandal-gelap 3 ekor PAS dulu. Dulu mereka buat dulu, baru dalil. Kalau alasan mereka seperti Khalid Samad, yakni beli masa, lengahkan UMNO yang terkejut dengan keputusan PRU12, wa terima.

Tapi masalahnya kalau dia bagi sekian hadis dan dalil. Meluat, hati wa. Siap nak saman la, itu la. 2 ekor lagi tu pulak terus ghaib membisu. Mahfuz tukang minta maaf, TGNA tukang cuci berak. Mendidih hati gua beb.

KP oleh Hadi berlaku secara gentlemen. Open dan terbuka. Cetusan atau lontaran ikhlas ke dalam dunia intelek terbuka. Bagus dan wa puji tindakan itu.

Masalahnya, jangan buat kerja separuh jalan. Tunjukkan anda seorang yang terancang. Apabila DAP, melalui Lim Guan Eng, ingin mendapatkan penjelasan, Hadi perlu pantas menjelaskan atau membentangkan butirannya.

Baru ada homework punya ulama. Terancang. Tapi apa yang berlaku? Hadi senyap menikus. Ruang masa wujud di antara tuntutan DAP dengan kenyataan terpaksa TGNA. Benda basic ma. TGNA, kepimpinan lain PAS, cuba bagi masa pada Hadi, dengan tidak memberi komen.

Tapi sampai bila? Akhirnya, nak tak nak, bila Hadi membisu, TGNA kena redakan keadaan juga. Pelik gua andai ulama seperti ini dipilih menerajui gerakan Islam. Kelam-kabut. Hadi tukang lontar, yang lain pulak bertungkus-lumus terangkan.

a. Bukan penyatuan Melayu.
b. Ini membabitkan semua parti.
c. Bukan BN-PAS, tapi BR-BN.
d. Bukan BN-PAS, tapi BN perlu dipecahkan untuk KP.

Mana dia yang sebenarnya? Ruang masa itu dipergunakan sebaik mungkin oleh media. Media hanya menyiarkan sub tajuk kenyataan TGNA seandainya BN-PAS. Leceh beb. Heran gua.

Pedulikan sebab apa berlakunya idea Kepimpinan Ulama itu dalam PAS. Tetapi, kini, ianya perlu disegarkan kembali. Dulu adalah dulu, kini adalah kini. Jika dulu boleh dilaksnakan dengan gah dan menyeluruh Kepimpinan Ulama, apa alasan ianya tidak boleh dikembalikan kepada Kepimpinan Islam.

Hadi berlindung dengan perisai dokrtin yang salah dan sempit. Kepimpinan Islam mampu melajukan, dan menyegarkan PAS. Insyaallah.

Comments

  1. sia2 wa masuk kem hadi
    dlm issue ni..
    main aci myorok lak dia...haha
    hampeh tul...haha


    tp wa rasakan,
    pimpinan pas ni x blajo
    dari pgalaman bertemu media..hehe
    diaorg ingat media ni baik
    mcm diaorg kot.haha

    ReplyDelete
  2. setau wa Haji hadi ni ok gak ilmu IT.... dia tak baca ke blog n laman web..... apasal dia membisu sampai sekarang.....

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste