Skip to main content

TGNA nakhoda..

Oleh : AdukaTaruna

Wa tolak sama sekali perkaitan KP oleh Hadi dengan skandal-gelap 3 ekor PAS dulu. Dulu mereka buat dulu, baru dalil. Kalau alasan mereka seperti Khalid Samad, yakni beli masa, lengahkan UMNO yang terkejut dengan keputusan PRU12, wa terima.

Tapi masalahnya kalau dia bagi sekian hadis dan dalil. Meluat, hati wa. Siap nak saman la, itu la. 2 ekor lagi tu pulak terus ghaib membisu. Mahfuz tukang minta maaf, TGNA tukang cuci berak. Mendidih hati gua beb.

KP oleh Hadi berlaku secara gentlemen. Open dan terbuka. Cetusan atau lontaran ikhlas ke dalam dunia intelek terbuka. Bagus dan wa puji tindakan itu.

Masalahnya, jangan buat kerja separuh jalan. Tunjukkan anda seorang yang terancang. Apabila DAP, melalui Lim Guan Eng, ingin mendapatkan penjelasan, Hadi perlu pantas menjelaskan atau membentangkan butirannya.

Baru ada homework punya ulama. Terancang. Tapi apa yang berlaku? Hadi senyap menikus. Ruang masa wujud di antara tuntutan DAP dengan kenyataan terpaksa TGNA. Benda basic ma. TGNA, kepimpinan lain PAS, cuba bagi masa pada Hadi, dengan tidak memberi komen.

Tapi sampai bila? Akhirnya, nak tak nak, bila Hadi membisu, TGNA kena redakan keadaan juga. Pelik gua andai ulama seperti ini dipilih menerajui gerakan Islam. Kelam-kabut. Hadi tukang lontar, yang lain pulak bertungkus-lumus terangkan.

a. Bukan penyatuan Melayu.
b. Ini membabitkan semua parti.
c. Bukan BN-PAS, tapi BR-BN.
d. Bukan BN-PAS, tapi BN perlu dipecahkan untuk KP.

Mana dia yang sebenarnya? Ruang masa itu dipergunakan sebaik mungkin oleh media. Media hanya menyiarkan sub tajuk kenyataan TGNA seandainya BN-PAS. Leceh beb. Heran gua.

Pedulikan sebab apa berlakunya idea Kepimpinan Ulama itu dalam PAS. Tetapi, kini, ianya perlu disegarkan kembali. Dulu adalah dulu, kini adalah kini. Jika dulu boleh dilaksnakan dengan gah dan menyeluruh Kepimpinan Ulama, apa alasan ianya tidak boleh dikembalikan kepada Kepimpinan Islam.

Hadi berlindung dengan perisai dokrtin yang salah dan sempit. Kepimpinan Islam mampu melajukan, dan menyegarkan PAS. Insyaallah.

Comments

  1. sia2 wa masuk kem hadi
    dlm issue ni..
    main aci myorok lak dia...haha
    hampeh tul...haha


    tp wa rasakan,
    pimpinan pas ni x blajo
    dari pgalaman bertemu media..hehe
    diaorg ingat media ni baik
    mcm diaorg kot.haha

    ReplyDelete
  2. setau wa Haji hadi ni ok gak ilmu IT.... dia tak baca ke blog n laman web..... apasal dia membisu sampai sekarang.....

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n