Skip to main content

Mujahid Yusuf Rawa for President !

Wa sokong dunia intelek terbuka beb. Nak bagi buat sesuatu, sila berani bagi cadangan, dan berani hadapi pukul-memukul suara, hujah. Jangan touching fizikal dah. Bunuh sana, letup sini, pukul situ. Itu tamadun UMNO.

Kat blog yang selalu wa follow, Penarik Beca, bro Bakaq publish satu email. Yeyeeaghhh... mari2 beb. Kasi hujah sket. Hujah dulu, baru buat. Bukan macam 3 ekor tuh. Buat dulu baru, baru berdalil.


Mujahid Yusuf Rawa for President


Seorang pembaca menghantar email seperti berikut. Atas nama demokrasi saya siarkan tanpa edit sikit pun walaupun saya berpendapat belum sampai masanya Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang mengundur diri. Itu pendapat saya yang mungkin tidak dipersetujui oleh mereka yang tidak bersetuju.

Begitu juga pendapat kawan kita yang menghantar email kepada saya itu. Belum tentu anda bersetuju.

Bagi saya, Ustaz Mujahid belum sampai masanya menjadi Presiden PAS. Bukan kerana dia tak bagus. Tetapi, bagi saya, belum sampai masanya lagi. Anda boleh debatkan pandangan tersebut. Tetapi, harap sangat tak terlajak. Apa jua pandangan yang tidak dipersetujui, lawanlah, nafikan dan pertikaikan dengan cara bertamadun.

Assalammualaikum wbt Dear Pak Bakaq,

1.Setiap organisasi akan melalui perubahan.Ini sudah menjadi adat dan sifat dunia.Sebegitu juga parti-parti politik.Banyak yang telah ditulis dan diperdebatkan mengenai UMNO perlu berubah.Hari ini saya ingin memberi pendapat bahawa PAS pun perlu berubah.

2.Perubahan akan berlaku samada kita hendak atau tidak.Dan perubahan berlaku melalui 4 kaedah, yakni :-

2.1. Persuasive Strategy.
2.2. Force Strategy.
2.3. Facilitative Strategy.
2.4. Reeducative Strategy.

Andaikata sesuatu masyarakat itu tidak berubah, mungkin masyarakat tersebut akan diubah oleh keadaan semasa.Saya percaya lebih baiklah masyarakat tersebut yang membuat perubahan secara 'concious'.Perubahan secara ini dapat dibentuk dan dibendung.

3.PAS telah berubah (PAS Social Change) pada era 1980an dahulu dengan membawa Kepimpinan Ulama kepada parti.Kepimpinan ini masih kekal hingga sekarang dan alhamdulillah kita telah dapat melihat hasilnya.Penerimaan masyarakat Malaysia kepada Islam adalah lebih meluas sekarang ini dan rakyat Malaysia sudah dapat membezakan diantara PAS dengan UMNO, dan yang baiknya PAS dilihat dengan positif sekarang ini.

4.Sekarang kita didalam dekad pertama Kurun ke21.Dunia juga telah berubah dan selepas PRU ke12,rakyat Malaysia sudah berubah dan InsyaALLAH didalam PRU-PRU yang akan datang peratus generasi internet akan meningkat didalam pengundi-pengundi.

5.PAS mestilah berani membuat perubahan supaya PAS menjadi 'laku' dikalangan generasi internet.Kepimpinan PAS yang ada sekarang ini telah berjaya meletakan Islam sebagai landasan PAS.Tahniah saya ucapkan.Terimakasih saya hulurkan.May ALLAH swt bless them saya doakan.Tetapi sudah tiba masanya peralihan generasi berlaku didalam kepimpinan PAS.

6.Justru itu saya memohon kebenaran Pak Bakaq agar isu ini dapat diperdebatkan dalam Blog Penarik Beca.Biarlah perdebatan ini dilandaskan dengan idea-idea serta pemikiran yang ktitikal, berbudi pekerti dalam perbahasan kita dan senantiasa tawadhu' dalam niat dan hasrat kita.

7.Kalau Pak Bakaq izinkinkan, saya nak mula dengan "Mujahid Yusuf Rawa For President !"

Terimakasih

Comments

  1. terpengaruh dengan parti pelampau perkauman UMNO ni...

    depa nak tukaq, kita nak jugakkk

    ReplyDelete
  2. Awat tak habaq je...Husam Musa for President??? atau Mohamad Sabu for President?? Tak logik laaa...dari AJK Biasa terus jadi President...Kalau dari Naib ke Timbalan ke, masuk akal le jugak...

    ReplyDelete
  3. nak bincang utk lantik sesape pong biorla dok dlm platform betoi, nih dok merayau-rayau tepi jln pastu nak p nyalak kat dlm umah ore guane? nko ingat nih rojak mamat ka apa semua ada dlm tuh? otak cikai tak reti berorganisasi, berorganism sorang2 leh le broo...

    ReplyDelete
  4. nak bincang utk lantik sesape pong biorla dok dlm platform betoi, nih dok merayau-rayau tepi jln pastu nak p nyalak kat dlm umah ore guane? nko ingat nih rojak mamat ka apa semua ada dlm tuh? otak cikai tak reti berorganisasi, berorganism sorang2 leh le broo...

    ReplyDelete
  5. wa rasakan,
    klu PAS perintah,
    ada undang2 myekat blogger
    dari menulis pasai PAS...hahaha

    klu tulis pasai nak calon presd PAS
    kene saman rm50k...haha

    mampus semua blogger2...haha

    ReplyDelete
  6. sinis gile bro uma nie.. sejak bile lu tau sinis bro??..

    wakaka

    ReplyDelete
  7. wa rasakan,
    klu PAS perintah,
    ada undang2 myekat blogger
    dari menulis pasai PAS...hahaha

    klu tulis pasai nak calon presd PAS
    kene saman rm50k...haha

    mampus semua blogger2...haha<--- kalu btoi la apa yg otak cikai nko rasa tuh aku akan PAStikan nko/rakan2 yg sewaktu dgn nko akan dibebaskan tanpa saman , aku akan berhujah dgn berdalil nko/rakan2 nko tuh adalah hanyalah merayau2 dan tersalah menyalak masuk rumah org @ dianggap disorder mentallity @ kurang siuman, buang KES broo.
    dlm islam jika tak siuman terkeluar dari medan taklif, bro jgn risau...tu lawanya islam. :-)

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.