Skip to main content

Kerajaan Perpaduan.



Oleh :
AdukaTaruna

Masuk sms ni, wa ingat dah 8 orang tanya pendapat wa kot. Wa maleh ulas sebenarnya. Dok ikut Q. Tapi wa wat beberapa ulasan dangkal dulu lah. Selebihnya lu baca komen Khalid Samad.

1. Wa tak pernah membantah PAS dalam hal perjuangan. Tapi selalu memekak hal taktikal. Benar salah pedulikan dulu. Masing2 ada hujah kan. Terpulang kepada pembaca kembalilah. So, dalam saranan tu, ada unsur taktikal yang bagus bersifat sementara atau lulit.

2. Yang tak kisah kalau nak buat sesuatu yang di luar kotak BR, dengan cara mengumumkannya secara terbuka. Atau kata lainnya tak buat secara gelap, curiga, tak mengaku sampai mampos. Politik damai kepala otak dia camtu.

Nak buat atau nak bagi idea, sila umumkan. Then boleh bagi dalil, boleh debat, boleh bahas. Tapi kalau buat dulu, lepas tu tak mengaku sampai mampos, lepas tu ugut nak saman, lepas tu terkantoi pulak, lepas tu kelam-kabut bagi dalil, memang bangsat punya manusia.

Kalau ulama, wa sebut ulama bangsat. Kalau ustaz wa sebut ustaz bangsat. Tahun 60an boleh, tahun 2009 silap. Fanatik2, taksub2, wala'2 tak dapat beb.

Ok. Tamat.

Comments

  1. Antara fanatik + taksub dgn wala' ada beza. Definisinya lain. Ada yg +ve, ada yg -ve, ada yg dituntut, ada yg ditegah. Bkn smuanya salah. Lu stadi dulu bg faham bro.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n