Skip to main content

Kerajaan Perpaduan tapak ke belakang.

Oleh : AdukaTaruna

Sementara tunggu TV3 suku, wa tulis ringan2 sket la bab unity gov ni. Tak perlu panjangkan sebenarnya. Malah, mustahil disambut UMNO. Lu boleh baca pandangan bro Rahim Kassim. Menarik pandangan tu.

uma kata UG boleh sehingga PRU13. Tak logik beb. Takan nak wat perjanjian sampai PRU13 jer. Dan kalau tak buat perjanjian, siapa nak tarik diri bila time PRU13? Kalau masih UG, macamana nak bahagi kerusi bertanding? Woh... lagi menyusahkan rakyat ma.

Kalau jadilah UG ni (PPSMI sket), dan target sehingga RU13, siapa pulak nak umum tarik diri dari UG? Kuang3. BN? Kalau BN, orang akan marah BN. PAS? Kalau PAS, sah la PAS dilemparkan seribu tiga puluh satu (punya panjang guna istilah GMP) dengan tuduhan dan persepsi negatif.

Susah, nak dapatkan atas pagar undi BR, skang nak bikin atas pagar berpaling balik? Mak aih. Tak bijak kalau laksana, tapi bijak kalau kenyataan semata.

Comments

  1. kerajaan perpaduan (KP)pada wa elok dipraktikkan dlm kes perak lepas PRU12. tapi tu negeri la. keh keh. byk pihak tak bleh terima dgn sepenuh hati kerajaan negeri pr dulu. berdasarkan pemerhatian wa.

    ReplyDelete
  2. kerajaan perpaduan = KP, kerpadu, kepadu. strategi guna bahasa yg mudah supaya dpt merakyatkan maklumat. cth, GMI = gerakan mansuhkan isa. bersih = gerakan bla bla bla. cuba tukar GMI dan bersih ikut ppsmi, lu ingat rakyat akan jelas ke dgn gerakan demikian? pilih, nak belagak atau nak sokongan?
    seribu tiga puluh satu = one thousand n thirty one. mana yg susah? lu kira ejaan ikut ppsmi. yg mana jimat?

    ReplyDelete
  3. keh keh keh. lu tak paham input berfikir ma.

    one
    thou
    sand
    n
    thir
    ty
    one

    ha, berapa input jer otak lu guna. Susah nak faham beb, kalau lu ada depan mata, leh wa bagi tau. Otak manusia normal leh simpan input ni sebanyak x(lupa) sahaja dlm bentuk magnetik. Sebelum input awal tadi hilang.

    sa
    tu
    ri
    bu
    ti
    ga
    pu
    luh
    sa
    tu

    lu kira berapa magnetik otak melayu guna dgn berapa magnetik otak omputeh guna.

    Dah la otak saiz kecik, guna plak sistem bahasa lembab.

    kuang3.

    ReplyDelete
  4. bagi aku kerajaan perpaduan ni kesinambungan muzakarah la.... bila sebut muzakarah ramai penyokong PAS marah... untuk redakan skit kemarahan disamping teruskan berunding ngan UMNO.... 3 stooges dalam PAS tu ubah skit tektik tu......

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n