Skip to main content

Kerajaan Perpaduan tapak ke belakang.

Oleh : AdukaTaruna

Sementara tunggu TV3 suku, wa tulis ringan2 sket la bab unity gov ni. Tak perlu panjangkan sebenarnya. Malah, mustahil disambut UMNO. Lu boleh baca pandangan bro Rahim Kassim. Menarik pandangan tu.

uma kata UG boleh sehingga PRU13. Tak logik beb. Takan nak wat perjanjian sampai PRU13 jer. Dan kalau tak buat perjanjian, siapa nak tarik diri bila time PRU13? Kalau masih UG, macamana nak bahagi kerusi bertanding? Woh... lagi menyusahkan rakyat ma.

Kalau jadilah UG ni (PPSMI sket), dan target sehingga RU13, siapa pulak nak umum tarik diri dari UG? Kuang3. BN? Kalau BN, orang akan marah BN. PAS? Kalau PAS, sah la PAS dilemparkan seribu tiga puluh satu (punya panjang guna istilah GMP) dengan tuduhan dan persepsi negatif.

Susah, nak dapatkan atas pagar undi BR, skang nak bikin atas pagar berpaling balik? Mak aih. Tak bijak kalau laksana, tapi bijak kalau kenyataan semata.

Comments

  1. kerajaan perpaduan (KP)pada wa elok dipraktikkan dlm kes perak lepas PRU12. tapi tu negeri la. keh keh. byk pihak tak bleh terima dgn sepenuh hati kerajaan negeri pr dulu. berdasarkan pemerhatian wa.

    ReplyDelete
  2. kerajaan perpaduan = KP, kerpadu, kepadu. strategi guna bahasa yg mudah supaya dpt merakyatkan maklumat. cth, GMI = gerakan mansuhkan isa. bersih = gerakan bla bla bla. cuba tukar GMI dan bersih ikut ppsmi, lu ingat rakyat akan jelas ke dgn gerakan demikian? pilih, nak belagak atau nak sokongan?
    seribu tiga puluh satu = one thousand n thirty one. mana yg susah? lu kira ejaan ikut ppsmi. yg mana jimat?

    ReplyDelete
  3. keh keh keh. lu tak paham input berfikir ma.

    one
    thou
    sand
    n
    thir
    ty
    one

    ha, berapa input jer otak lu guna. Susah nak faham beb, kalau lu ada depan mata, leh wa bagi tau. Otak manusia normal leh simpan input ni sebanyak x(lupa) sahaja dlm bentuk magnetik. Sebelum input awal tadi hilang.

    sa
    tu
    ri
    bu
    ti
    ga
    pu
    luh
    sa
    tu

    lu kira berapa magnetik otak melayu guna dgn berapa magnetik otak omputeh guna.

    Dah la otak saiz kecik, guna plak sistem bahasa lembab.

    kuang3.

    ReplyDelete
  4. bagi aku kerajaan perpaduan ni kesinambungan muzakarah la.... bila sebut muzakarah ramai penyokong PAS marah... untuk redakan skit kemarahan disamping teruskan berunding ngan UMNO.... 3 stooges dalam PAS tu ubah skit tektik tu......

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste