Skip to main content

Kepala otak Mahathir.

Katanya, sains adalah subjek yang tidak statik kerana ia berkembang hampir setiap jam dengan ratusan kertas kajian dalam ilmu sains diterbitkan dalam tempoh itu dan untuk mencari orang bagi menterjemah daripada bahasa Inggeris ke bahasa Melayu adalah mustahil.


Mungkin ada yang akan kata :

Tak semestinya ilmu berkembang dalam Bahasa Inggeris. Bagaimana dengan saintis2 / penemu2 Jepun dan Korea?

Masalahnya, mampos la kalau nak tahu semua bahasa. Memadailah ambil secara terbanyak. Yakni bahasa Inggeris.

Kalau Melayu belambak saintis power, jumpa ilmu baru dan catit dalam Bahasa Melayu, takper la jugak. Baru bangsa lain kelam kabut sama ada nak guna bahasa Melayu atau tidak. Ini dah lah bebal tahap superb, anti-kaizen plak tu.

Kalau semua subjek dalam Bahasa Inggeris tepatlah slogan Jangan Hapuskan Bahasa Ibonda. Ini subjek kejuruteraan dan sains je beb. Sebab Melayu bongok dalam hal ni. Bab syair, puisi, boleh lah. Berjela-jela.

Ambil Islam kan mudah...

Comments

  1. Soalan Wa mudah jer...
    Ada ke profesor, saintis atau sekurang2 yg amik PhD bidang sains dan kejuruteraan tu tak reti bahasa Inggeris???

    Kalau majoriti tak reti, maka tepatlah perlaksanaan PPSMI tu...

    pengaliran teknologi bukan bergantung pd student2 skolah belajar two plus one... jgn buat lawak la..

    ReplyDelete
  2. woi aduka, sekiranya benar kata mahathir sains berkembang hampir setiap jam dgn ratusan krts kajian diterbitkan dlm tempoh itu adakah kita terkejar dgn semua pkembangan itu? maknanya asal ada je yg terbaru kita kena update? ni macam main kejar2 le plak. wa cakap sama lu, kita takkan terkejar. kita masih peringkat bertatih lagi. bak kata faisal tehrani baik buat yg kita punya (harakah terbaru). tapi wa tak percaya sgt cakap mahathir tu. lu la ja yg caya sorang2. lu tengok ja result spm thn lepas. lu kira ada saham pada dasar yg menindas ni.

    ReplyDelete
  3. hehehe.... ni aku kata... madey ni bongok gak..... tak semua saintis yang jumpa penemuan terbaru tu orang yang tau guna BI.... ada saintis dari german, jepun, itali, mesir dan banyak lagi.... dah makin teruk la orang tua ni....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  4. sudah menjadi kebiasaan apabila kertas kajian diterbitkan dalam bahasa jerman/jepun/dan lain2... ia akan juga diterbitkan dalam bahasa inggeris

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste