Skip to main content

Kepala otak Mahathir.

Katanya, sains adalah subjek yang tidak statik kerana ia berkembang hampir setiap jam dengan ratusan kertas kajian dalam ilmu sains diterbitkan dalam tempoh itu dan untuk mencari orang bagi menterjemah daripada bahasa Inggeris ke bahasa Melayu adalah mustahil.


Mungkin ada yang akan kata :

Tak semestinya ilmu berkembang dalam Bahasa Inggeris. Bagaimana dengan saintis2 / penemu2 Jepun dan Korea?

Masalahnya, mampos la kalau nak tahu semua bahasa. Memadailah ambil secara terbanyak. Yakni bahasa Inggeris.

Kalau Melayu belambak saintis power, jumpa ilmu baru dan catit dalam Bahasa Melayu, takper la jugak. Baru bangsa lain kelam kabut sama ada nak guna bahasa Melayu atau tidak. Ini dah lah bebal tahap superb, anti-kaizen plak tu.

Kalau semua subjek dalam Bahasa Inggeris tepatlah slogan Jangan Hapuskan Bahasa Ibonda. Ini subjek kejuruteraan dan sains je beb. Sebab Melayu bongok dalam hal ni. Bab syair, puisi, boleh lah. Berjela-jela.

Ambil Islam kan mudah...

Comments

  1. Soalan Wa mudah jer...
    Ada ke profesor, saintis atau sekurang2 yg amik PhD bidang sains dan kejuruteraan tu tak reti bahasa Inggeris???

    Kalau majoriti tak reti, maka tepatlah perlaksanaan PPSMI tu...

    pengaliran teknologi bukan bergantung pd student2 skolah belajar two plus one... jgn buat lawak la..

    ReplyDelete
  2. woi aduka, sekiranya benar kata mahathir sains berkembang hampir setiap jam dgn ratusan krts kajian diterbitkan dlm tempoh itu adakah kita terkejar dgn semua pkembangan itu? maknanya asal ada je yg terbaru kita kena update? ni macam main kejar2 le plak. wa cakap sama lu, kita takkan terkejar. kita masih peringkat bertatih lagi. bak kata faisal tehrani baik buat yg kita punya (harakah terbaru). tapi wa tak percaya sgt cakap mahathir tu. lu la ja yg caya sorang2. lu tengok ja result spm thn lepas. lu kira ada saham pada dasar yg menindas ni.

    ReplyDelete
  3. hehehe.... ni aku kata... madey ni bongok gak..... tak semua saintis yang jumpa penemuan terbaru tu orang yang tau guna BI.... ada saintis dari german, jepun, itali, mesir dan banyak lagi.... dah makin teruk la orang tua ni....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  4. sudah menjadi kebiasaan apabila kertas kajian diterbitkan dalam bahasa jerman/jepun/dan lain2... ia akan juga diterbitkan dalam bahasa inggeris

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n