Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 14, 2009

Kepala otak Mahathir.

Katanya, sains adalah subjek yang tidak statik kerana ia berkembang hampir setiap jam dengan ratusan kertas kajian dalam ilmu sains diterbitkan dalam tempoh itu dan untuk mencari orang bagi menterjemah daripada bahasa Inggeris ke bahasa Melayu adalah mustahil.


Mungkin ada yang akan kata :

Tak semestinya ilmu berkembang dalam Bahasa Inggeris. Bagaimana dengan saintis2 / penemu2 Jepun dan Korea?

Masalahnya, mampos la kalau nak tahu semua bahasa. Memadailah ambil secara terbanyak. Yakni bahasa Inggeris.

Kalau Melayu belambak saintis power, jumpa ilmu baru dan catit dalam Bahasa Melayu, takper la jugak. Baru bangsa lain kelam kabut sama ada nak guna bahasa Melayu atau tidak. Ini dah lah bebal tahap superb, anti-kaizen plak tu.

Kalau semua subjek dalam Bahasa Inggeris tepatlah slogan Jangan Hapuskan Bahasa Ibonda. Ini subjek kejuruteraan dan sains je beb. Sebab Melayu bongok dalam hal ni. Bab syair, puisi, boleh lah. Berjela-jela.

Ambil Islam kan mudah...

4 comments:

zaminc said...

Soalan Wa mudah jer...
Ada ke profesor, saintis atau sekurang2 yg amik PhD bidang sains dan kejuruteraan tu tak reti bahasa Inggeris???

Kalau majoriti tak reti, maka tepatlah perlaksanaan PPSMI tu...

pengaliran teknologi bukan bergantung pd student2 skolah belajar two plus one... jgn buat lawak la..

Anonymous said...

woi aduka, sekiranya benar kata mahathir sains berkembang hampir setiap jam dgn ratusan krts kajian diterbitkan dlm tempoh itu adakah kita terkejar dgn semua pkembangan itu? maknanya asal ada je yg terbaru kita kena update? ni macam main kejar2 le plak. wa cakap sama lu, kita takkan terkejar. kita masih peringkat bertatih lagi. bak kata faisal tehrani baik buat yg kita punya (harakah terbaru). tapi wa tak percaya sgt cakap mahathir tu. lu la ja yg caya sorang2. lu tengok ja result spm thn lepas. lu kira ada saham pada dasar yg menindas ni.

Anonymous said...

hehehe.... ni aku kata... madey ni bongok gak..... tak semua saintis yang jumpa penemuan terbaru tu orang yang tau guna BI.... ada saintis dari german, jepun, itali, mesir dan banyak lagi.... dah makin teruk la orang tua ni....

-abanghensem

Anonymous said...

sudah menjadi kebiasaan apabila kertas kajian diterbitkan dalam bahasa jerman/jepun/dan lain2... ia akan juga diterbitkan dalam bahasa inggeris